Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

ANNONSØRINNHOLD

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio. Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.
Fremtidens plattformer kan styres fra et møterom midt i byen. Her overvåker senioringeniør i Aker BP, Morten Ileby, realtidsinformasjon som sendes fra plattformen Ivar Aasen til et kontrollrom i Trondheim Sentrum. Foto: Anne Valeur les mer

Pumper mer enn bare olje - big data gjør «Ivar Aasen»-plattformen til en av verdens mest effektive

Nå ser de for seg at man i fremtiden kan ha ubemannede plattformer.

Nå ser de for seg at man i fremtiden kan ha ubemannede plattformer.

– Jeg må scanne øyet før vi kan gå inn ...

Laseren registrerer øynene til senioringeniør Morten Ileby, før han åpner døren til et av Norges mest høyteknologiske rom.

– Herfra kan vi fjernstyre en hel plattform som står langt ute i Nordsjøen, sier han og peker rundt i et dunkelt lokale fylt med lysende skjermer.

Oljeindustrien jakter konstant etter innovative løsninger for å effektivisere driften. Et av de tydeligste eksemplene på dette står på 110 meters dyp, halvveis over havet til Skottland.

Plattformen Ivar Aasen er et moderne teknologisk vidunder som driftes av Aker BP, og kontrolleres med systemer levert av Siemens. Systemet gir direkte kontroll på alt som skjer snaut 200 kilometer ute i havet — Og det hele foregår fra et kontorbygg midt i sentrum av Trondheim.

– Akkurat nå er det tolv grader i lufta, god sikt og fire meter høye bølger, sier Ileby og myser mot skjermen.

– Krapp sjø, men ellers fint vær.

I opplæring simulerer vi hele prosessen ombord på plattformen. Instruktøren står bak her og kjører stressmestringskurs, da hagler telefoner, varsellamper og beskjeder, for å stresse operatørene mest mulig, sier senioringeniør Morten Ileby i Aker BP. Foto: Anne Valeur
 

Digitalisering som fungerer

Ivar Aasen har vært i drift i snart ett år, og både Aker BP og Siemens ser nå konturene av en fremtid hvor oljeplattformene kan styres fra fastlandet. Det muliggjør store besparelser og økt effektivitet.

– Vi startet opp på julaften, systemene fungerer som de skal og produksjonen har vært svært god, sier pressetalsmann Ole-Johan Faret i Aker BP. Han slår fast at Ivar Aasen har hatt eksepsjonelt høy regularitet i sitt første driftsår.

Les også: Oslo kan spare inntil en milliard med elektriske busser (ekstern lenke)

Ileby forteller at de umiddelbart vil få opp et symbol på skjermen, hvis for eksempel en gassalarmen skulle aktiveres. Systemet vil presentere innkommende varsler i et hendelsesforløp og identifisere alarmer i innkommende rekkefølge.

– Slik kommer vi oss raskere til kilden for problemet!

Systemet henter også automatisk opp direktevideoer fra det nærmeste av totalt 70 videokameraet som er utplassert på plattformen.

– Video kan sammen med andre data gi verdifull innsikt til fagpersoner som skal ta beslutninger raskt, sier Faret.

Datafangst og analyse gjør Ivar-Aasen-plattformen til en av verdens mest effektive. Foto: Siemens
 

Big data revolusjonerer vedlikehold

Selv om det først og fremst er olje og gass som kommer ut av plattformen, er det også store mengder med data som sendes tilbake til fastlandet.

Ivar Aasen

Plattform i Nordsjøen, 30 km sør for Grane og Balder.

Produksjonsstart julaften 2016.

Kan fjernstyres fra eget kontrollrom på land, med systemer utviklet av Siemens.

Aker BP, Statoil og Bayerngas er de største partnerne.

Vis mer
– Å føre alt hit til kontrollrommet er svært viktig. Vi analyserer dataene, finjusterer driften og optimaliserer vedlikeholdsarbeidet. Her ligger det store besparelser, sier Oddbjørn Aune som er vedlikeholdsansvarlig for Ivar Aasen.

Om bord på Ivar Aasen er det installert tusenvis av sensorer som både overvåker olje- og gass-produksjonen, samt registrer slitasje på utstyr og materiell.

– Informasjonen analyseres her på huset. Det hjelper oss blant annet til å planlegge vedlikehold ut fra den faktiske tilstanden, sier Faret og fortsetter:

Les også: Norske fiskere kan kutte kostnader ved å elektrifisere kystfiskeflåten (ekstern lenke)

– Vi bruker informasjonen blant annet til å planlegge for intensive vedlikeholdskampanjer offshore. Dette gir både svært kostnadseffektivt vedlikeholdsarbeid og minimerer nedetiden for Ivar Aasen.

Kontrollrommet i Trondheim gir full kontroll over oljeplattformen. Foto: Anne Valeur
 

Ser for seg ubemannede plattformer

Nærhet til eksperter er også et viktig element for det landbaserte kontrollrommet i Trondheim.

– Den tunge fagkompetansen sitter jo i etasjen under her, så hvis vi trenger en petroleumstekniker eller noen undergrunnsfolk, så kan de komme opp hit og få direkte tilgang til alt, forklarer Ileby og legger til at det også er et sikkerhetsaspekt.

– Færre folk offshore gir også mindre eksponering for farlig arbeid. I tillegg har vi fagfolk lett tilgjengelig, og trenger færre transporter med helikopter ut til felt.

I fremtiden ser Aker BP for seg scenarier, der plattformene i perioder kan være ubemannede.

For store aktører som Aker BP og Siemens handler det om å finne funksjonelle løsninger som både er sikrere og mer kostnadseffektive enn det som ble brukt for fem år siden. Digitalisering og smart drift er blant virkemidlene for å nå målet.

– Alle prosjekter har jo sine «ups and downs» underveis, men totalresultatet av Siemens-samarbeidet er veldig bra, sier Ileby og legger til:

– Få med at Ivar Aasen ble levert i tide – og på budsjett!

Om annonsørinnhold fra DNX

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.