Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

ANNONSØRINNHOLD

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio. Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.
Foto: Geberit les mer

Dusjtoaletter på vei til å bli en trend: – Lønnsomt og renslig

Til tross for at dusjtoalettet har eksistert i over 50 år, lar tidspunktet før «alle» i Vesten velger den mest hygieniske løsningen vente på seg.

Til tross for at dusjtoalettet har eksistert i over 50 år, lar tidspunktet før «alle» i Vesten velger den mest hygieniske løsningen vente på seg.

– Jeg var sammen med en av kundene våre i går, og han sier han har blitt avhengig. Han har installert dusjtoalett på hytta, på kontoret og hjemme, sier Rolf Nilsen.

Porsgrunnsmannen er ansvarlig for sanitærbedriften Geberits salg av dusjtoaletter. Engasjert snakker han om hvordan dusjtoaletter gir en renhetsfølelse som «ikke er sammenlignbar» med å tørke seg med papir.

– Hvis jeg spør deg hva du pleier å gjøre for å få hunden din ren hvis den er skitten, svarer du mest sannsynligvis at du bruker vann. Det samme med bilen eller oppvasken hjemme. Hvorfor skal du ikke gjøre det når du rengjør deg bak etter et toalettbesøk?

Nilsen forteller engasjert om at det er stadig flere nordmenn som tar i bruk dusjtoaletter.

– Nordmenn som har reist mye til Asia etterspør dusjtoaletter, fordi de har forsøkt det der hvor det er mer vanlig. I Norge er vi aktivt ute med toalettene våre på festivaler, boligmesser og andre arrangementer for å gi folk en mulighet til å prøve et dusjtoalett.

Nilsen forteller det rett og slett er nødvendig at dusjtoalettet testes før kundene blir overbevist.

– Det er vi mannfolk som er de feigeste når det kommer til å prøve. Men du må prøve det for at du skal bli overbevist. Det holder ikke å stå å se på vannstrålen. De fleste som kjøper et dusjtoalett har prøvd det selv først, sier Nilsen.


– Rørleggeren sitter med mye makt

Selskapet Nilsen jobber for selger ikke dusjtoalettene direkte til sluttkunden, men via en rørlegger.

– Det er rørleggeren som velger toalett for deg. Du er som regel mest opptatt av fliser og farger, sier Nilsen.

Han mener mange ikke klar over at man kan få dusjtoaletter til en relativt rimelig penge.

Du kan få en god løsning fra 7.000 kroner og oppover, toppmodellen som blant annet inneholder funksjoner som lys, varme i setet og luktavsug, og koster rundt 37.000 kroner.

– Med tanke på at toalettet er noe man bruker flere ganger hver dag, er det rart ikke nordmenn er mer opptatt av å velge toalett, sier Nilsen – som oppfordrer flere til å teste forskjellige typer toaletter neste gang de pusser opp badet.

En investering: – Økonomisk og for eget velvære

Sveitsiske Geberit startet å utvikle og selge dusjtoaletter på slutten av 1970-tallet. I alpelandet er nesten hvert tiende toalett som installeres et dusjtoalett. I Asia er tre av fire toaletter et dusjtoalett.

– Norden ligger bak selv om dusjtoaletter har vær på markedet i Norge i mer enn ti år. Det er en modningsprosess.

Nilsen forklarer at nordmennene som var først ute med å etterspørre mer hygieniske toaletter, kom så tidlig i gang at markedet i Norge ikke hadde rukket å etablere seg.

– De måtte be rørleggerne henvende seg til utenlandske leverandører for å få tak i morgendagens toalettløsninger, sier han.

– Ser du på anskaffelse av dusjtoalett som en investering?

– I aller høyeste grad. Én ting er at det øker verdien av leiligheten din i forhold til et tradisjonelt toalett, men det er først og fremst en investering i mer renslighet og økt velvære, sier Nilsen.

Fremtidsrettet produkt: – Det er et spørsmål om tid

På spørsmål om dusjtoalettet vil være vanlig blant nordmenn 50 år frem i tid, sier Nilsen at inntoget av dusjtoaletter i norske hjem kommer til å ta kortere tid.

Dusjtoalett

· Produsert av Geberit siden 1978.

· Et mer hygienisk toalett som rengjør deg med kroppstemperert vann etter toalettbesøk.

· Det landet i verden med mest utstrakt bruk er Japan, der 75 % av andelen installerte toaletter er dusjtoaletter.

· Andelen dusjtoaletter i Norge er ikke kjent, men det ventes en kraftig økning de kommende årene.

For å lese mer om produktutvalget til Geberit kan du klikke her.

Vis mer

– Om 20 år er dusjtoaletter like vanlig som tradisjonelle toaletter. Våre barnebarn kommer til å undre seg over hvorfor det ikke gikk fortere, sier Nilsen skråsikkert.

– Det er et tidsspørsmål før det tar av, mener han.

– Har du opplevd at noen kunder har angret på anskaffelsen av et dusjtoalett?

– Det har jeg aldri verken opplevd selv eller hørt om. Hvis det er noen som har angret, er det fordi de ikke kjøpte en modell med flere funksjoner.

Nilsen smiler lurt.

– Du blir avhengig av det. Det er rart å snakke sånn om toalett, men det er faktisk sånn det er, avslutter Nilsen.


Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.