I 2019 flytter Sindre Haaland til Manhattan for å ta Dogu til nye høyder. Foto: Nina H. Five les mer

– Målet er verdensdominans

– Det er jo et hårete mål, men fullt realistisk og veldig sannsynlig, sier økonomisjef Langsether. Med ekstern investor på plass, åpner det norske software-selskapet Dogu kontor på Manhattan i 2019.

– Det er jo et hårete mål, men fullt realistisk og veldig sannsynlig, sier økonomisjef Langsether. Med ekstern investor på plass, åpner det norske software-selskapet Dogu kontor på Manhattan i 2019.

– Det er USA som er de største kjøperne av software i verden, og det er uten tvil det mest konkurranseutsatte markedet. Hvis vi lykkes der, kan vi lykkes stort sett alle andre plasser også, sier Sindre Haaland, CEO i Dogu.

Målet er like enkelt som det er stort:

– Akkurat som iphone er det naturlige svaret på mobiltelefon, vil vi at SalesScreen skal bli det naturlige svaret på salgsmotivasjon. Vi vil dominere denne nisjon globalt.

– Vi har hatt en knallgod økning så langt, helt på egen hånd. Nå har vi fått hjelp, og da er det ingen rasjonelle årsaker til at det ikke skulle gå, sier økonomiansvarlig Eirik Langsether (t.v.) om målsetningen om å bli størst i verden innenfor deres felt. T.h.: Alice Holm, designer og partner i Dogu.
– Vi har hatt en knallgod økning så langt, helt på egen hånd. Nå har vi fått hjelp, og da er det ingen rasjonelle årsaker til at det ikke skulle gå, sier økonomiansvarlig Eirik Langsether (t.v.) om målsetningen om å bli størst i verden innenfor deres felt. T.h.: Alice Holm, designer og partner i Dogu. Foto: Nina H. Five

Inspirert av gaming

Eventyret om de unge NTNU-studentene som ønsket seg verdensdominans begynte i 2011. Etter noe prøving og feiling i begynnelsen, utviklet de etterhvert motivasjonsverktøyet SalesScreen, et program hvor blant annet salg og målbare resultater vises på skjermer i kontorlokalet, eller i en app på telefonen til de ansatte.

Verktøyet er inspirert av gaming, og mulighetene er mange - alt fra interne konkurranser til musikkvideoer som spilles av for å feire et salg. Hensikten er å gjøre arbeidshverdagen morsommere, mer motiverende og mer effektiv.

I dag har Dogu over 30 ansatte. De har kontorer flere steder i Norge og Sverige, i tillegg til i Amsterdam og San Diego. Kunder har de over hele verden - i Japan, Singapore, New Zealand, Sør-Afrika, USA og selvsagt over hele Europa.

Les også: Therese Johaug: Det er særlig én ting du må fokusere på for å lykkes

Ekstern investor

Tidligere i år ble Haaland kontaktet av Are Traasdahl i investeringsselskapet Spring Capital Polaris. Inntil da hadde han takket nei til flere henvendelser fra investorer, etter et bevisst ønske om å klare seg på egne ben.

– Spring Capital hadde en litt annen approach. De spilte med åpne kort helt fra begynnelsen av, og vi delte de samme verdiene om åpenhet og tillit, noe som er viktig for oss.

Haaland så også at tiden nå kunne være inne for å ta imot eksterne midler.

– Vi innså at det å doble seg år etter år, det klarer man i starten. Men når man passerer 20 millioner og skal ta det videre til 100 millioner og en halv milliard, da begynner det å bli litt mer komplisert.

Med Spring Capital og Traasdahl på laget ble det også mer realistisk å satse på utvidelse i USA.

– Ikke bare har vi kapital, men med hjelp fra dem har vi også en helt annen ekspertise på hvordan vi skal få til den oppskaleringen. Og da var rådet veldig enkelt - kom deg til New York. USA er veldig nettverksbasert, og da må man være til stede.

Del av noe større

Sindre Haaland mener det er realistisk at SalesScreen blir det dominerende produktet innen salgsmotivasjon verden over.
Sindre Haaland mener det er realistisk at SalesScreen blir det dominerende produktet innen salgsmotivasjon verden over. Foto: Nina H. Five

Dogu ble gasellevinner i Sør-Trøndelag i 2017, og også i år var de med og kjempet i toppen. Målet for neste år er å igjen doble omsetningen.

Men selv om de økonomiske målene er høye, har den grunnleggende målsetningen aldri forandret seg.

– Det har alltid vært viktig for oss å ha en arbeidsplass hvor folk har det gøy, og hvor man føler at man er en del av noe som er større enn bare arbeid, at man er på vei til noe, sier han, og fortsetter:

– Vi vet jo at folk må ha lønnen sin og klare seg bra i det private. Hvis man ikke har det bra privat, klarer man heller ikke å yte maksimalt på jobben. Så det har vært målsetning nummer én - at vi skulle få til en trygg arbeidsplass med gode vilkår for de ansatte. Og det klarte vi ganske tidlig.

Ansvarlig arbeidsgiver

– Når lønningene er gode og stabile, er det andre ting som begynner å bli mer verdifulle for de ansatte, sier økonomisjef Eirik Langsether, og legger til:

– Vi er jo en veldig ung bedrift med en snittalder på rundt 30 år. I den alderen er det for eksempel veldig få som tenker på pensjon, og da blir det viktigere at vi som arbeidsgiver tar et ekstra ansvar der. Vi er genuint opptatt av de ansatte.

Forsikringer til ansatte

  • Gode forsikringsordninger kan bidra til en mer attraktiv arbeidsplass.
  • Yrkesskadeforsikring er lovpålagt
  • Valgfrie forsikringer: behandlingsforsikring, reiseforsikring, ulykkesforsikring, gruppelivsforsikring
  • Ulike forsikringspakker kan settes sammen etter ønske og behov

Les mer om mulighetene og de ulike forsikringene her.

For å være en ansvarlig og attraktiv arbeidsplass har de derfor en pensjonsordning som er langt høyere enn det som er lovpålagt. De har også reiseforsikring både for de ansatte og deres familier, i tillegg til behandlingsforsikring.

Dogu har både forsikringer, pensjon og banktjenester samlet hos SpareBank 1, hvor de også har en lokal rådgiver. Haaland har flere ganger sett fordelen av å ha et personlig forhold til banken.

– Når ting går bra er det jo ingen problemer, men når man møter motstand er det fint å ha et gjensidig tillitsforhold til banken. Vi har i hvert fall opplevd å få den støtten vi har trengt når behovet har meldt seg.

Grunnlag for grandiose tanker

– Det er viktig at vi sørger for at vi har et godt fundament å stå på. Men folk her kjeder seg ganske raskt, så selv om vi tidlig klarte å skape en trygg arbeidsplass tvang det seg fort frem nye målsetninger. Og det driver oss fremover som et team, at vi hele tiden setter oss hårete mål, sier Haaland, og avslutter:

– Man må tørre å ta litt risiko, men samtidig må man gjøre det skikkelig. Når du har tryggheten i bunn, så er det jo bare til å kjøre på. Det handler om å skynde seg langsomt. Og det er viktig å tørre å tenke litt grandiost.

Foto:

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.