IFS. IFS. Foto: Monty Rakusen/Getty Images/Image Source les mer

La maskinene overta og øk lønnsomheten

Hvordan kunstig intelligens gir deg fornøyde kunder – fra kundeservice til serviceteknikerne i felt.

Hvordan kunstig intelligens gir deg fornøyde kunder – fra kundeservice til serviceteknikerne i felt.

Er du bedriftsleder i 2019, har du garantert hørt om kunstig intelligens. «Dette trenger vi», sier IT-ansvarlig. «Hva skal vi bruke det til?» tenker du.

Fredrik Persson er direktør for forretningsutvikling i IFS i Europa.
Fredrik Persson er direktør for forretningsutvikling i IFS i Europa. Foto: IFS

For å ta det med en gang: med verktøy for maskinlæring vil du kunne tilby enda raskere service. Maskinlæring er en måte å behandle data på, som forbedrer effektiviteten i bedriften og skaper bedre lønnsomhet. Mange manuelle tjenester løses bedre om du lar maskinene overta jobben.

– Å møte kundenes forventninger og øke lønnsomheten er utfordringer de fleste service- og ettermarkedsselskaper kjenner seg igjen i. Kunstig intelligens bruker data du allerede har til å planlegge fremtiden bedre. Det kommer både kundene og bedriftene til gode, sier European Director of Business Development i IFS, Fredrik Persson.

IFS er en verdensomspennende leverandør av helintegrerte forretningssystemer (ERP) og løsninger for vedlikehold og service. AI-teknologi brukes allerede hos flere av deres kunder. I 2020 vil selskapet kunne tilby enda flere AI-tjenester.

Les mer om IFS' service-løsninger her


Slipp kontrollen

Å stole på algoritmene kan være ubehagelig, men Persson mener man kan ta det helt med ro. Han understreker at kunstig intelligens fungerer best når man klarer å gi opp kontrollen og la den få gjøre jobben sin.

Her kan kunstig intelligens hjelpe:

  • Supportsenter: Styrke kundebehandlerne med verktøy som gir bedre innsikt via kunstig intelligens og automatisering.
  • Feilretting: Raskere diagnose og retting av feil.
  • Vedlikehold: Prediktivt vedlikehold som retter feil før de oppstår, hjulpet av analyser innen kunstig intelligens.
  • Vaktplaner: Sanntids oppdaterte vaktplaner som maksimaliserer utnyttelsen av mannskapet.
  • Operativ støtte: Datastøtte til ingeniører i felten vha. kunstig intelligens.

En maskinlæringsmodell som er opplært i faktiske historiske plandata kan med stor nøyaktighet forutsi vedlikehold og service eller avdekke restkapasitet hos teknikere.

– Teknikere vil kunne få beskjed at det skal utføres ny service, eller at maskindeler må byttes ut hos kunden – før de bryter sammen. For en Field Service-virksomhet vil det effektivisere arbeidet og sørge for at serviceteknikere er på riktig plass til rett tid, med de rette verktøyene, sier Persson.

En annen fordel med kunstig intelligens, er optimaliseringen og automatiseringen av gjentagende prosesser.

– Det vil gi raskere diagnose og retting av feil, og dine ansatte kan fokusere på mer komplekse oppgaver, legger han til.

-

Last ned IFS-rapporten: AI – Planning for disruption

Kunstig intelligens i kundeservice

IFS kan levere optimale selvbetjeningsløsninger. Fra virtuelle assistenter, chatbots, portaler og dynamiske FAQs, til automatiserte samtaler og epost.

– I dag forventer kunden å slippe og vente i samtale-kø for å snakke med noen i andre enden. Med chatbots og verktøy for naturlig språkbehandling fra IFS får kundene dine øyeblikkelig svar på sine spørsmål, samtidig som verktøyet avlaster serviceansatte for gjentatte tidkrevende oppgaver, sier Persson.

Han forteller videre at det er enkelt å komme i gang. Din service-desk vil umiddelbart kunne eliminere hundrevis av manuelle operasjoner.

– Både Field Service teknikere og servicesenteret vil få en mer automatisert hverdag – uten at det går utover kundene dine. De på sin side, får øyeblikkelig svar på sine spørsmål og en mer nøyaktig serviceavtale, avslutter han.

Automasjon og service-desk er bare begynnelsen på hva kunstig intelligens kan hjelpe din bedrift med. Mer avansert AI-teknologi er rett rundt hjørnet. Å sitte på gjerdet er ikke det rette å gjøre nå.

Les mer om IFS her

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.