Hvis du fjerner drivstoffet, har flytrafikk en del miljøvennlige fordeler. - Skal du utvide vei eller bane må du bygge i terrenget. Det er krevende og dyrt. Vi har allerede alle holdeplassene, sier Avinor-sjef Dag Falk-Petersen sammen med Siemens forretningsutvikler Haakon Gløersen. Foto: Anita Arntzen les mer

– Kan et fly bli elektrisk, så bør det bli elektrisk

– Norsk flyplassnett og norske reisevaner gjør oss til det perfekte testarena for elektriske fly. I 2025 er det helelektriske eller hybridelektriske fly i norsk rutetrafikk, mener Avinor-sjef Dag Falk-Petersen.

– Norsk flyplassnett og norske reisevaner gjør oss til det perfekte testarena for elektriske fly. I 2025 er det helelektriske eller hybridelektriske fly i norsk rutetrafikk, mener Avinor-sjef Dag Falk-Petersen.

Avinor-sjefen mener en fornybar erstatning for dagens forurensende flybensin vil gjøre luftfarten til en del av løsningen for klimavennlig transport.

– Denne utviklingen endrer så mye at fremtiden for fly er helt fantastisk, sier Falk-Petersen.

Til tross for at han er langt over gjennomsnittet oppdatert på fly, ble han overrasket da han besøkte fabrikken der Siemens, Airbus og Rolls-Roys utvikler fremtidens fly.

Elektrifisering av fly

- Det finnes allerede helelektriske småfly. Det utvikles større passasjerfly.

- Det gjøres mulig ved stadig kraftigere, og mindre batterier, digitaliseringen av

flyutviklingen blant annet ved bruk av digital tvilling, 3D-printing og mer avanserte materialer som gjør flyet lettere og mer energieffektivt.

- En viktig målestokk for batterienes konkurranseevne til fossilt flydrivstoff er energitettheten. Det betegnes normalt med antall kilowatt som kan lagres per kilo. Flydrivstoff lagrer 12 kWh/kg. Et Tesla-batteri lagrer 0,25 kWh/kg. Siemens tror batteriene må opp i en energitetthet på hvertfall 0,6 kWH/kg.

- Siemens tror elektrifiseringen alene kan kutte opptil halvparten av flyets klimagassutslipp.

- Siemens tror elektrifiseringen kan kutte flystøy med 60 prosent.

- Elektrifisering av fly åpner også for en styring som fjerner turbulens.

– Det gjøres langt mer for å utvikle elektriske fly, enn det vi trodde, sier han. Utviklingen går rasende fort, og det er plutselig mange og store aktører som legger inn store ressurser.

– Hvor viktig er denne kommersielle interessen og konkurransen?

– Det er driveren. At selskaper som Siemens, Rolls Royce og Airbus samarbeider, gjør det som var en drøm for to år siden, plutselig er blitt til en helt realistisk plan, sier han.

I Siemens jobber nå 200 personer kun med elektrifisering av fly. Først ut er motoren til det første elektriske passasjerflyet E-Fan.

– Kan et fly bli elektrisk, så bør det bli elektrisk. Den elektriske motoren er nemlig mye mer effektiv, sier Haakon Gløersen, forretningsutvikler i Siemens.

– Målet er å ha hybridelektriske fly i 2030 med en rekkevidde på 1000 km. Det betyr faktisk at man kan nå 2/3 av alle destinasjoner som i dag flys fra Gardermoen. Det viser hvilket enormt potensial det er, fortsetter han.

Fra problem til løsning?

Falk-Petersen og Gløersen møtes på Gardermoen, Norges flytrafikknutepunkt som stadig må utvides for å møte forventningene om økt trafikk. EU venter en trafikkøkning på 50 prosent de neste 30 årene, i samme periode som utslippsnivå skal halveres.

Men i dag er flytrafikken uten tvil en klimaversting. Globalt står flytrafikk for to prosent av globalt CO2-utslipp. Nordmenn flyr, sammen med islendingene, mest i verden. I Norge utgjør utslippene hele fem prosent av totalen, når utenlandsreiser inkluderes.

Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef i miljøorganisasjonen Zero.
Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef i miljøorganisasjonen Zero. Foto: Zero

– Men vi kommer til å fly i fremtiden også. Det viktige er derfor at man nå gjør tiltak for å redusere utslippene på de flyene som uansett kommer til å lette. Nå går den utviklingen så raskt at fremtidsscenarioene må oppdateres hver måned, sier Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef i miljøorganisasjonen Zero.

Målet er at batteridrevne elmotorer skal kutte uslippene betydelig.

– På kort sikt tror vi elektrifisering av fly kan halvere klimautslippene. Men dette handler ikke bare om å takle klimautfordringen. Elfly vil vinne frem også fordi det gir deg en mye mer behagelig reise. Mye av støyen og den magevrengende turbulensen fjernes, sier Gløersen i Siemens.

En bonus vil også være redusert drivstofforbruk, noe som kan gi enda lavere billettpriser.

Mange drivere

Utvikling av nye motorer reduserer plassen de tar i flyet dramatisk, og gjør at de kan plasseres steder som gjør flyet mer energieffektivt. Kombinert med nye materialer, digitaliserte styringssystemer og nye metoder for å planlegge selve designet, gjør det mulighetene store for å skape fly som kan drives på batterier.

– Det første kommersielle flyet som Siemens vil være med å levere er en hybridløsning der en av fire motorer er elektrisk. Ambisjonen er å bytte ut en til, slik at halve motorkraften etter hvert blir elektrisk, forklarer Gløersen.

Samtidig utvikles også fly der man ser for seg at motorkraften fordeles på mange små motorer som plasseres ut over vingene. Luftmotstanden kan reduseres, turbulensen reduseres og støyen nesten fjernes.

– Det er mange positive drivere for elektriske fly som drar i samme retning – de kan være teknisk overlegne, økonomiske overlegne og miljømessige overlegne. Da kan det skje mye fort, sier Fløystad i Zero.

Perfekt testarena

Norge er interessant for de store, kommersielle flyprodusentene. Fordi det norske kortbanenettet er en tjeneste bestilt av staten, kan vi tilby flyprodusentene et stabilt marked, med en sikker kunde. Små flyplasser, små avstander og få passasjerer gjør det optimalt for å teste ut de første el-flyene, som sannsynligvis blir en god del mindre enn dagens vanligste rutefly. Mens flere mindre fly vil skape en luftromsutfordring i Mellom-Europa, er det plass nok rundt Finnmarks 12 flyplasser.

Ambisjonen er at innenlandstrafikken blir helelektrisk innen 2040. Dag Falk-Petersen mener det bare er å forberede seg til en elektrisk fly-opplevelse.

– Men du som er gammel jagerflypilot vil vel kanskje savne brølet?

– Nå har jeg kjørt elbil de fire siste årene, og det jeg tenker minst på er brølet. Skulle jeg fly oppvisning med flymaskin, ville jeg valgt et gammelt jagerfly. Med lyd. Når det gjelder kommersiell transport av mennesker og frakt, så er det en ganske enkel avveiing. Da vil jeg fly elektrisk og stille, sier han.

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.