Siemens står bak den nyteknologiske fotballarenaen i München, som styrer alt fra trafikken til og fra stadion, billettsystemene og helt ned til hvordan gresset gror. Foto: Anita Arntzen les mer

Høyteknologisk fotballopplevelse

Med 75.000 tilskuere blir det fort en elektrisk stemning når FC Bayern München vinner på hjemmebane. Men visste du at stadion er en av de mest høyteknologiske i verden?

Med 75.000 tilskuere blir det fort en elektrisk stemning når FC Bayern München vinner på hjemmebane. Men visste du at stadion er en av de mest høyteknologiske i verden?

I utkanten av München, med alper ruvende i det fjerne, ligger FC Bayern Münchens formidable hjemmebane. Når den er fullsatt rommer Allianz Arena hele 75.000 mennesker, og fullsatt hadde det også vært kvelden før da 1. FC Köln kom på besøk og tapte 1–0 mot hjemmelagets stjernegalleri. Nå er det dagen derpå, og de enorme tribunene står tomme igjen.

– Vi er et industriselskap, normalt sett ville vi jobbet med turbiner, motorer, slike ting, sier Sebastian Wolf, som markedsføringssjef for MindSphere i Siemens.

Han holder hoff for en liten gruppe journalister, og den sangvinske tyskeren har godt grep om forsamlingens oppmerksomhet.

– Hvem hadde trodd for noen år siden at teknologiavdelingen i Siemens og FC Bayern München skulle gå sammen for å se gresset gro?

Høyteknologi på stadion

For millioner av Bayern München-tilhengere er Allianz Arena mer enn en stadion. Det er et tempel, en høyborg, og et sted der både håp og drømmer manifesteres i form av 11 menn i shorts. For en region som er blitt beskrevet som Europas Silicon Valley, så har Bayerns fotball-storstue alltid ligget noen skritt foran når det gjelder teknologiske løsninger.

For at 75.000 tilskuere skal kunne komme seg til arenaen på en trygg og bekvem måte så sentralstyres trafikken i området rundt fra et kontrollsenter inne på arenaen. Før kamp holder man grundig øye med trafikkvolumet, og bruker fjernstyrte trafikkskilt til å hjelpe tilreisende med å unngå de verste køene. Selv Arenaens fasade er høyteknologisk. Den består av 2874 plast-palener som er blåst opp og holdes under konstant luftrykk. Panelene lyses opp av over 300.000 LED lys som kan produsere 16 millioner forskjellige fargenyanser.

Siemens har samarbeidet med Bayern München og Allianz Arena i årevis, og bidratt til mange av disse nyvinningene. Etter å ha signert en ny avtale som Bayern Münchens «Global Performance Partner» før denne sesongen skal samarbeidet tas et steg videre.

– Det handler ikke bare om teknologien lenger, det handler om hvordan vi administrerer teknologien, sier Wolf.

Foto: Anita Arntzen

Sensorer i gresset

MindSphere er et skybasert operativsystem fra Siemens som er designet for å samle, lagre og analysere store mengder data i sanntid. For Bayern München skal MindSphere i første rekke brukes til noe ganske uventet.

– Vi skal plassere sensorer i gresset!

Wolf snakker om MindSphere og hvilke store muligheter som blir tilgjengelig med teknologien:

– Det er som med et fly, sier han.

Men det er på ingen måte åpenbart hva gressmatten på Allianz Arena har til felles med et fly, og Wolf er nødt til å utdype:

– Det er som med et fly fordi du helst vil vite at en motor er i ferd med å slutte å virke før den faktisk slutter å virke. Det er vanlig i andre industrier å ha sensorer. Du har sensorer i motorer, i turbiner, i pumper. Her kan vi ha sensorer for å måle hvor mye gresset vokser, for å måle ph-verdier, for å måle fukt og temperaturer. Vi jobber sammen med banemesteren for å finne ut hva som er nyttig, slik at vi kan samle dette i en og samme applikasjon.

Mer data, større forståelse

Bayerns banemester Christian Dinauer sier selv at han får søvnproblemer når gressmatten ikke er i perfekt stand. Her mener Wolf at MindSphere kan hjelpe:

– Banemesteren er en lidenskapelig fyr, han vandrer rundt på gresset, han lukter og smaker på det, og han vet nøyaktig hvordan han vil ha det. Men han kan ikke spå fremtiden. Vi vil likevel forsøke å hjelpe ham å se inn i krystallkulen så langt det er mulig gjennom å samle inn og analysere en stor mengde informasjon fra banen.

Foto: Anita Arntzen

Bare begynnelsen

– Klubben har for eksempel en utfordring når kampen er over og alle tilskuerne vil hjem samtidig. Da blir det mye trafikk og undergrunnen er stappfull. Hva om du kunne ta denne informasjonen og sende den direkte til FC Bayerns app som folk har på smarttelefonene sine?

Og hvorfor stoppe der?

Med MindSphere kan du for eksempel kombinere trafikkinformasjon med tilbud fra kommersielle samarbeidspartnere. Wolf ser for seg at supportere på vei hjem kanskje kan få en rabattkupong med køvarselet på telefonene sine.

– Folk får beskjed av telefonene sine: «Dersom dere venter her i ti minutter før dere går til undergrunnen, så kommer dere hjem like raskt som dere gjør dersom dere stiller dere i køen, og her får dere nå 20 prosent rabatt dersom dere vil ta en øl». Dette er eksempel på noe som vil være mulig dersom vi kobler sammen all den individuelle teknologien vi allerede har.

Foto: Anita Arntzen

Lagspill

Fotball handler mye om å gjøre 11 spillere til et best mulig lag. Dyktige enkeltspillere kan utrette mye, men det er som regel det laget som spiller best sammen som vinner. Slik kan det også være med teknologi, og tanken er at MindSphere kan bidra til å koble sammen enkeltteknologier og gjøre de til et lag. Wolf tror mange av morgendagens løsninger ligger i teknologi vi allerede har.

– Jo mer vi utvikler teknologien, jo mer vi kobler ting sammen, jo flere muligheter får vi!

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.