Fra og med fredag markedsfører Posten Norge seg under navnet Bring overfor bedriftskunder i Norden. Logoen er grønn og tatt fra det svenske selskapet Box Group som Posten har kjøpt opp.

– Utenfor Norge vil ikke Posten-navnet fungere, fordi det kan forveksles med andre lands postselskaper, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Selskapet markerte endringen med direktesendt intern-TV og logoavdekking fra toppen av Postbygget fredag morgen. Sendingen gikk ut til hele konsernet.

Kronen er vekk
 Også privatkundene vil merke overgangen. Posten viderefører imidlertid Posten-navnet og rødfargen i Norge, men har fornyet logoen, så den ligner den nye Bring-logoen.

Et slags stilisert posthorn er fremdeles med, men kongekronen har forlatt postlogoen. I Postens 362. år tilfredsstiller ikke lenger selskapet retningslinjene for å bruke den.

Totalt vil merkevareomleggingen koste 300 millioner kroner bare i 2008. Omprofilering av biler og materiell skal gjennomføres over en treårs periode.

Se video

I den to år lange prosessen var det til slutt det svenske designbyrået Grow som vant den gjeve kontrakten. Hvor stor andel av den totale prislappen designerne har fått, vil derimot kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme ikke ut med.

IKEA størst
Etableringen av ett merkenavn utad i det voksende bedriftsmarkedet skjer også etter erkjennelse av at Posten har framstått som utydelige og lite synlige. De siste årene har det statseide selskapet kjøpt opp konkurrenter og nye bedrifter for 5 milliarder kroner. Det viktigste framover er å ekspandere i Norden.

– Privatpersoner sender færre brev enn tidligere. I stedet har pakkemarkedet blitt mye større og vi følger derfor etter våre største kunder som opererer på et nordisk marked. For eksempel er vår største kunde IKEA, sier Mejdell.

Hamskifte
Allerede i helgen vil 450 kjøretøyer få nytt utseende. I løpet av de neste ukene vil også 20.000 ansatte få nye uniformer, produsert i Kina, i tråd med hvilken del av konsernet de jobber. Grønne for ansatte i Bring og røde for ansatte i Posten. I tillegg skal 5.00 skilt byttes ut.

Allerede da omleggingen var et faktum fredag morgen klokken 8.30, var utseende både på nettsidene posten.no og bring.com endret i tråd med ny profil. Det samme var gjort på alle selskapets hjemmesider i Norden.

– Merkevareomleggingen er et stort økonomisk løft og en viktig investering i fremtiden. Vår nordiske strategi krever at vi fremstår med en klar og tydelig profil i Norden – og at kundene ser helheten i vårt tilbud, sier Mejdell. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.