Arbeiderpartiet vil la staten beholde både NSB, Flytoget og Jernbaneverket. Konkurranseutsetting er en avsporing, mener partiet.

Regjeringens jernbanereform vil frata NSB togmonopolet, privatisere Jernbaneverkets drifts- og vedlikeholdsoppgaver og opprette et nytt direktorat som skal ta seg av planlegging og det overordnede ansvaret for norsk jernbane.

Nå har Arbeiderpartiet studert jernbanemeldingen nærmere og bestemt seg for å vende tommelen ned, skriver Aftenposten.

- Organiseringsmodell ikke avgjørende

– Vi avviser regjeringens forslag i stortingsmeldingen om reform av jernbanesektoren, med mer oppsplitting i enda flere enheter, med nye foretak og selskaper. Erfaringene fra andre land er entydige på at organiseringsmodellen ikke er det avgjørende. Det viktigste er infrastrukturen, å bygge jernbane, sier Aps stortingsrepresentant i transport- og kommunikasjonskomiteen, Sverre Myrli, til avisen.

Også SV vil beholde og styrke NSB som det statlige togselskapet. I tillegg har De Grønne vedtatt å gå imot konkurranseutsetting av jernbanesektoren.

Likevel har regjeringen sikret seg flertall for reformene på Stortinget.

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.