Til rungende fanfarer presenterte Apple denne uken sin nye Apple Watch, som har funksjoner ingen til nå visste de trengte.

Apples smartklokke, selskapets første nyvinning på fire år, er spådd en strålende fremtid. I hvertfall av produsentene av slike klokker. Men den nye Apple-klokken har fått blandet mottakelse.

- Denne klokken har ingen sex appeal. For å være ærlig ser den ut som den er designet av en første semester-student, sier Jean-Claude Biver til den tyske avisen Die Zeit.

Han leder klokkedivisjonen ihos den franske luksusvareprodusenten LVMH, og regnes som noe av en guru i bransjen.

Saken fortsetter under videoen

Slik ble Apple Watch presentert
00:00
Publisert:
 

Hos LVMH er Biver ansvarlig for de dyre statusklokkene Tag Hauer, Zenith og Hublot.

Biver mener videre at Apple-klokken er altfor feminin, og at den ligner for mye på smartklokker som alt er på markedet. Han mener designet alt er på vei til å bli utdatert.

- Luksus har alltid noe tidsløst over seg, noe unikt som utstråler prestisje, sier Biver, og slår fast at Apple-klokken mangler alt dette.

Nick Hayek, sjef for den sveitsiske klokkeprodusenten Swatch, er enig, og sier han er "ikke nervøs" for konkurransen. Swatch er verdens største klokkeprodusent.

Apple Watch blir når klokken lanseres på nyåret det første helt nye produktet fra Apple etter at Steve Jobs døde i 2011. Det er ventet at klokken vil selge millioner på verdensbasis, og umulig å reparere om noen få år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.