Svenske Aftonbladet har i en artikkelserie rettet oppmerksomheten mot arbeidsvilkårene ved kaffekjeden Espresso House i Sverige. Avisen har tidligere snakket med ansatte baristaer som blant annet forteller om ubetalt overtid, og ekstremt stress.

Nå har avisen også snakket med sjefene deres. De forteller blant annet at de ikke har rett til overtidsbetaling. I stedet kunne de få utbetalt en bonus om kafeen de hadde ansvar for nådde oppsatte mål.

Kafeene skal ha blitt nøye overvåket for å sjekke om målene ble oppnådd, og kafésjefene forteller at målene kunne være svært vanskelige å oppnå.

– Jeg vil påstå at det betales i unntakstilfeller. Da jeg jobbet ble det utført en større renovering i nærheten. Det gjorde at salget falt, men ledelsen tok ikke det med i betraktningen, sier en tidligere sjef til avisen.

Ble syk av presset

Svenske Zoe (21) er en av dem Aftonbladet har snakket med. Hun fikk jobb ved en Espresso House-kafé i Stockholm i 2016 og ble raskt sjef.

– Nesten hver dag jeg hadde fri ringte en barista og gråt fordi det var så mye å gjøre. Jeg kunne ikke ta inn noen ekstra, så jeg måtte dra dit selv og jobbe uten å få betalt, sier hun til avisen.

Kjenner du til lignende forhold i Norge? Ta kontakt på mads.randen@dn.no eller på telefon/Signal +47 454 00 166

Når Zoe skulle godkjenne timelister forteller hun at hun fikk beskjed om å fjerne all overtid for de ansatte. Det gjorde henne ikke til en populær sjef, og Zoe forteller at hun etter hvert ble syk av presset.

«Veldig uheldig»

Presseansvarlig i Espresso House i Sverige, Robin Wilhelmsson, skriver i epost til avisen at kjeden har hyret inn eksterne eksperter for utbedre problemene.

«Som tidligere nevnt, ser vi veldig alvorlig på hva som har skjedd, og ingenting av det som er beskrevet er forenlig med hvordan vi jobber. Vi ser at vi må bli bedre i arbeidsgiverrollen vår, og feilene som har oppstått er åpenbart noe vi beklager og synes er veldig uheldige», skriver han.

«Vi gjennomgår nå kritiske rutiner, ledertrening og kommunikasjon for å sikre at de blir forbedret».

Espresso House har de siste årene også slått seg stort opp i Norge. Kjeden solgte kaffe, kaker og mat for godt over 300 millioner kroner fra sine 49 utsalgssteder i 2018. Dette var en vekst på over 30 prosent sammenlignet med året før, og kjeden endte med et overskudd på cirka ti millioner kroner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.