Ansatte i Teslas produksjon i California hevder de er underbetalt, overarbeidet og utsatt for skader.

– Jeg er glad for å være en del av teamet som gir massene grønne biler.

Slik starter Tesla-ansatte Jose Moran sitt innlegg på nettstedet Medium.

Jose Moran hevder at ansatte ved anlegget der alle Teslaene produseres utsettes for overdreven obligatorisk overtid, hyppige skader og timelønn under gjennomsnittet. Tesla-fabrikken ligger i Fremont utenfor San Francisco.

– De fleste av mine 5000 kolleger arbeider over 40 timer i uken inkludert obligatorisk overtid, skriver Moran i innlegget.

De fleste produksjonsarbeiderne tjener mellom $17 og $21 i timen, skriver Moran. Det tilsvarer en timelønn på 145 til 175 kroner.

Moralsk forkastelig

Tesla styreformann og administrerende direktør Elon Musk tilbakeviste torsdag påstandene.

– Ærlig talt, jeg synes dette angrepet er moralsk forkastelig. Tesla er den siste bilprodusenten som er igjen i California fordi kostnadene er så høye, svarer Musk på Gizmodo.

Musk hevder at Moran er blitt plassert på fabrikken av fagbevegelsen.

– Vår oppfatningen er at denne karen var betalt av United Auto Workers (UAW) for å komme inn i Tesla og agitere for en fagforening. Han jobber virkelig ikke for oss, men UAW, uttalte Musk.

Moran er også blitt møtt med beskyldninger om å spre falske nyheter. UAW har avvist Musks påstand om at Moran er blitt plassert,

– Moran er ikke og har ikke blitt betalt av UAW, fremkom det i en uttalelse gjengitt av CNBC.

Fagforeningsknusing

 Moran har anklaget Tesla for å forsøke å presse sine egne ansatte i et forsøk på å forhindre dem fra å etablere en fagforening. 

– Nylig ble alle arbeidstagere pålagt å signere en taushetserklæring som truer med konsekvenser hvis vi bruker vår rett til å snakke ut om lønns- og arbeidsvilkår, la han til.

Selv om Tesla har vært god butikk i Norge de siste årene, så ser ikke alle kritikerne like lyst på fremtiden. Milliardær og bensinstasjonseier Mika Anttonen spår i et intervju med den finske avisen Aamulethi at elbilprodusenten vil gå konkurs.

– Etter å ha jobbet 60–70 timer i uken gjennom fire år blir man sliten, det gjør deg også lojal. Jeg har investert mye av min tid og ofret mye av min tid med familien for at Tesla skal lykkes, sier Tesla-arbeideren Jose Moran.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.