Det er tre år siden skaperen av teknologinettverket Tenk og nettkampanjen #hunspanderer, Isabelle Ringnes (30), holdt sitt første foredrag. Hun var veldig nervøs, men ønsket om å inspirere unge mennesker, særlig kvinner, til å velge teknologiutdannelse, var sterkere enn frykten.

– Ballen begynte å rulle, og etterhvert ble det flere forespørsler enn jeg klarte å innfri. Etter at jeg flyttet tilbake til Oslo i fjor og valgte å bli selvstendig næringsdrivende, har etterspørselen økt enda mer. Men jeg er fortsatt nervøs og godt forberedt.

Selv om de fleste oppdragsgivere ønsker en innføring i ny teknologi og kunnskap om hvordan teknologi former fremtiden vår, er det sjelden Ringnes holder to like presentasjoner.

– Ofte må jeg oppdatere og endre innhold mellom hver presentasjon fordi utviklingen går så fort og det stadig er kommet noe nytt på banen.

Isabelle Ringnes. Hun holder foredrag på Festningen. Til kurs- og konferansebilag. Om foredragsmarkedet og hva som er inn for tiden
Isabelle Ringnes. Hun holder foredrag på Festningen. Til kurs- og konferansebilag. Om foredragsmarkedet og hva som er inn for tiden (Foto: Elin Høyland)

Kunnskap fremfor kjendiseri

Hos bookingbyrået Athenas, som server norsk næringsliv med foredragsholdere, kjenner de godt igjen det Isabelle Ringnes forteller.

– Vi opplever at kunder vil ha noe som handler om digitalisering, teknologi og hvordan utviklingen er med på å forme arbeidsplassene våre, men ofte er de usikre på hvem og hva de skal booke, sier Lone Sletten, daglig leder i Athenas.

Det betyr at hun mye oftere enn før skreddersyr opplegg for hver enkelt kunde.

– Det er blitt vanligere at kunder legger frem hvilke utfordringer de har som selskap, hvilke trender de ser og hvilke behov det gir, så ber de oss komme med forslag til kunnskapsrike foredragsholdere. Ofte vil også den enkelte foredragsholder tilpasse foredraget for den enkelte bedrift.

Hun trekker frem tidligere systemutvikler og forsker Silvija Seres og trendanalytiker og forfatter Ståle Økland. Begge snakker om teknologisk utvikling og innovasjon på en jordnær og forståelig måte, ifølge Sletten.

– Nå er folk mer opptatt av at temaene er relevante enn at de som holder foredraget er kjendiser.

Også Silvija Seres, partner i TechnoRoks og president i Polyteknisk Forening er en etterspurt foredragsholder.
Også Silvija Seres, partner i TechnoRoks og president i Polyteknisk Forening er en etterspurt foredragsholder. (Foto: Javad Parsa)
Trendanalytiker, forfatter og populær foredragsholder, Ståle Økland.
Trendanalytiker, forfatter og populær foredragsholder, Ståle Økland. (Foto: Fredrik Solstad)

Også svenskene er hentet inn i manesjen for å tilfredsstille Ola Nordmanns sug etter kunnskap om den uvisse fremtid.

– Både Kjell Nordström og Göran Adlén, som begge snakker om trender og endringer, er veldig populære i Norge.

Vil ut å se folk

Nils Marius Apeland eier og leder Talerlisten. Også han legger teknologinavn på bordet først.

– Isabelle Ringnes er veldig populær, det samme er Erik Norman Hansen som snakker om digitalisering, kunstig intelligens og robotteknologi.

Apeland, som selv har holdt hundrevis av foredrag om kommunikasjon, ser en klar endring i foredragsmarkedet.

– Det er mindre etterspørsel etter idrettsfolk og kjendiser som forteller sin historie. Det vi før kalte motivasjonsforedrag er mer et spørsmål om å tilegne seg nødvendig og spesifikk kunnskap så man ser mulighetene.

– Mye av denne kunnskapen kan man vel tilegne seg digitalt?

– Det virker som om at jo flere digitale muligheter det er, jo mer populært blir det å samle seg til en happening med andre mennesker i en foredragssal.

Men uansett hvordan man vrir og vender på det, er digitale endringer lik andre endringer, de skaper uro i en organisasjon.

– Det gjelder ikke bare digitaliseringen. Alle endringer sliter på organisasjoner, og hvordan omstilling best kan håndteres vil mange høre noe om. Der er navn som psykologen Jan-Martin Berge, som snakker om arbeidsglede og Pellegrino Riccardo, kultur- og kommunikasjonsekspert, populære, forteller Apeland.

Lars Monsen selger fortsatt

Også de fordragsmanagerne som opererer uten store teknologer på menyen, som Knut Müller-Nilssen i Seminarpartner, merker at folk er opptatt av de raske samfunnsendringene.

– Henrik Syse, Elin Ørjasæter og Jørgen Skavlan er populære navn. De snakker alle på sin måte om hvordan vi best mulig kan tilpasse oss utviklingen og de endringene dette medfører særlig i arbeidslivet, sier Nilsen.

Lege Jørgen Skavlan holder også foredrag.
Lege Jørgen Skavlan holder også foredrag. (Foto: Gunnar Blöndal)

Men hva med de gode gamle polfarerne, sportsstjernene og motivasjonsguruene, er de helt ut?

– Nei da, sier Kjetil Skråmestø i Norsk Artist Formidling.

– Både Lars Monsen og Ingebrigt Steen Jensen har mye å gjøre. Men det er ofte litt påvirket av hvor de ellers opptrer. Hvis Lars Monsen har vært på tv, så renner det plutselig inn med bestillinger på ham.

– Du merker ikke fremtidsuro eller at folk er opptatt av digitalisering?

– Vår styrke ligger i de kjente, store navnene, men når det er sagt, er fagtyngde generelt blitt mer ettertraktet, sier Skråmestø.

I likhet med konkurrentene opplever han gode tider.

– Vi hadde en liten nedgang for et par år siden, men etterspørselen har absolutt tatt seg opp. Oppdragsgivere er likevel prisbevisste og honorarene til foredragsholdere ligger stabilt.

Skikkelig Girl Power

– Det er ingenting som gir meg mer energi enn å snakke for unge jenter og inspirere dem til å velge teknologifag.

Isabelle Ringnes har tenkt å fortsette å snakke så lenge det er interesse. I fjor snakket hun blant annet på en tech-camp for jenter mellom 13 og 18 år.

– Etter to dager med teknologi og foredrag på programmet, rakk en 13 år gammel jente opp hånden og sa: «Det er fantastisk å endelig få være med å forme fremtiden med mine egne hender, ikke bare snakke om det. Jeg blir skikkelig Girl Power!”, ler Ringnes.

– Den episoden brente seg fast. Det gir meg en energiboost til å fortsette.

– Åpne prislister er problematisk

I fjor entret Nils Marius Apeland foredragsmarkedet med selskapet Talerlisten der alle foredragsholderne han representerer oppgir pris på hjemmesiden. Noe han foreløpig er alene om.

– Jeg mener det er en mer fair måte å gjøre det på. Kundene har som regel et budsjett å forholde seg til, og det blir lettere for alle om de vet cirkaprisen på de ulike profilene. Likevel blir prisen både høyere og lavere, avhengig av publikum, reisetid og oppdragets art og lengde, sier Apeland, som selv tar en provisjon på tyve prosent.

For eksempel tar prinsesse Märtha Louise og forretningspartner Elisabeth Nordeng 35.000 kroner for 45 minutter, medieekspert Hans-Christian Vadseth 30.000, journalist Hans-Wilhelm Steinfeldt 55.000 kroner, modell Vendela Kirsebom 50.000 og hjerneforsker Ole-Peter Hjelle 20.000 kroner, ifølge talerlisten.no.

Konkurrent og kollega Knut Müller-Nilssen i Seminarpartner mener det er problematisk med åpne prislister.

– De foredragsholderne jeg representerer, tilpasser også prisen publikum. Mange ønsker å snakke for flere enn de som i utgangspunktet har råd. Da er det dumt å operere med en fast prisliste, fordi det for kunden vil kunne utelukke muligheter i utvelgelsesprosessen.(Vilkår)

Selfie med kongekrabben får asiatene til å velge Finnmark.
De har med seg egne sauser og spiser i enorme mengder. Turistnæringen i Finnmark kan takke kongekrabben for mye av besøket.
01:41
Publisert: