– Om vi mister slike kunder, driter vi i. De kan dra et helt annet sted, ja, de kan dra til helvete, sier Reidar Holtedal i Citroën, som i likhet med Nordic Choice er en av Oslo Prides partnere.

Han støtter Emilie Stordalens utspill på billeddelingssiden Instagram. Stordalen reagerte kraftig på at kunder har truet med boikott av Nordic Choice på grunn av hotellkjedens støtte til Pride.

Pride arrangeres over store deler av verden, og er en feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. En rekke byer har egne parader.

Citroën har ikke selv fått reaksjoner på partnerskapet, men er ikke overrasket over tilbakemeldingene Nordic Choice har fått.

– Det er alltid noen som henger igjen i gamle tankemåter, men de tilhører en utdøende generasjon. Vi må vise at vi ønsker kunder som støtter våre verdier. For oss er det «be different, feel good», sier Holtedal.

Festivalsjef i Oslo Pride, Fredrik Dreyer, er glad for at Emilie Stordalen reagerte som på kunder som vil boikotte hotellkjeden som følge av støtten til Oslo Pride. Her fra Oslo Prides parade i 2017.
Festivalsjef i Oslo Pride, Fredrik Dreyer, er glad for at Emilie Stordalen reagerte som på kunder som vil boikotte hotellkjeden som følge av støtten til Oslo Pride. Her fra Oslo Prides parade i 2017. (Foto: Audun Braastad, NTB Scanpix)

– Trodde vi var kommet lenger

It-selskapet Acando, som også er Pride-partner, har heller ikke merket noen reaksjoner på sponsing av festivalen. I likhet med Holtedal er ikke administrerende direktør Sven Ivar Mørch i Acondo spesielt overrasket over at disse holdningene kommer frem.

– Samtidig er det jo trist, for jeg trodde vi hadde kommet lenger. Jeg tror flere og flere innser at mangfold skaper økt verdi og dynamikk i en bedrift. Vi har utelukkende møtt positivitet for vår sponsing; det bør være en selvfølge, sier Mørch.

Han støtter også Stordalens reaksjon, og mener næringslivet må være tydelige i hvilke standpunkt de har.

– Når slike reaksjoner oppstår, blir det kanskje enda viktigere å stå opp for mangfold og aksept for alle, sier Mørch.

Også investor Christen Sveaas i investeringsselskapet Kistefos, som lenge har vært åpen om egen legning, synes Stordalens innlegg var på sin plass.

«Forskjellsbehandling er fullstendig uakseptabelt og jeg opplever at det i Norge er stor imøtekommelse og aksept for alle. Jeg heier på Emilie Stordalen. Og jeg er trygg på at hverken Choice eller andre hoteller trenger boikotterne», skriver Sveaas i en epost til DN.

Christen Sveaas.
Christen Sveaas. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Ønsker åpenhet internt og eksternt

Festivalsjef i Oslo Pride, Fredrik Dreyer, er glad for at Emilie Stordalen reagerte som hun gjorde. For Pride er det viktig at samarbeidsbedriftene deres engasjerer seg og driver mangfoldsarbeid hele året både ut mot kundene, men også innad i bedriften.

– Det reflekterer at holdningene til Choice stikker dypt, og at dette ikke er noe de bare er opptatte av i juni, som er «regnbuemåneden», sier Dreyer.

– Frykter dere at reaksjonene Choice fikk skal skremme andre i næringslivet fra å støtte dere åpent?

– Nei. Vi opplever ikke at våre partnere frykter negativ oppmerksomhet ved å støtte oss. Generelt sett opplever vi norsk næringsliv som åpent og inkluderende. Så betyr ikke det at vi ikke fortsatt har en vei å gå.

Dreyer etterlyser flere bedrifter som ikke bare er positive til å arbeide med mangfold og inkludering, men som også tar i et tak og lar verdiene gjennomsyre bedriften.

– Vi ser fortsatt at det kan være en lang vei fra ord til handling. Mange er positive og slenger seg på rett før festivalen, men veien derfra til å virkelig bidra over tid både utad og internt i egen bedrift er fortsatt lang, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Dette er noe du ikke forventer av en bil som koster 1,5 millioner kroner
Test av supersuven Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
02:19
Publisert: