To av tre amerikanske arbeidstagere er uengasjert på jobben, ifølge en ny undersøkelse fra Gallup.
Dårlige sjefer må ta en stor del av skylden, ifølge studien.
Gallups managing partner Larry Emond sier ifølge Money-ish at bare ti prosent av oss er «født» leder. Resten må lære seg å lede, men selskapene gjør ofte feil når de plukker folk til seniorroller. Emond peker på data som indikerer at bedrifter velger feil folk til lederjobber i hele 82 prosent av tilfellene.
– Vi er blitt dummere når det kommer til å forstå hva som skal til for å bli en god sjef, sier Peter Cappelli, professor i ledelse ved Wharton School of University i Pennsylvania i USA.
Han påpeker at selskaper må investere mer i opplæring og utvikling av fremtidige ledere.
De typiske lederegenskapene
Andre eksperter sier at selskaper må bli flinkere til å se etter typiske lederegenskaper – og utvikle disse evnene hos folk de velger som sjefer. Dette inkluderer ekstroversjon, ydmykhet, gode kommunikasjonsevner og selvtillit, sier Dina Krasikova, organisasjonspsykolog og professor i ledelse ved Texas-universitetet, som har gjort en rekke studier på området.
Emond råder ansatte til å bruke tester i større grad i rekrutteringsprosessene – og ta i bruk en smartere intervjuteknikk på jobbintervjuer. Dette er spørsmål som må stilles til kandidatene, mener han: «Snakker du ofte med folk du ikke kjenner?» og «Hva liker du best: Å snakke med folk, eller lese bøker?». Slike spørsmål kan avsløre om kandidatene passer inn i lederrollen, understreker han.
Det er uansett ingen garanti for at man alltid finner rett person til jobben, men feilansettelsene vil bli færre, understreker Emond.
– Hvis du vil sette deg i posisjon til å bli en leder, er du nødt til å få erfaringer fra ledelse. Det handler om å prøve og feile, sier Cappelli.(Vilkår)