– Det er helt vilt, sa investor og hotellkjede-eier Petter A. Stordalen, da han nylig sjekket antall søknader til hans gründermillion, to timer før fristen gikk ut.

Reaksjonen ble filmet og lagt ut på Instagram. Antallet søknader hadde da passert 1800, men tikket helt opp i 2074 i løpet av de neste timene, det dobbelte av i fjor.

– Det er en svær jobb å plukke ut de beste, sier Stordalen.

Andre millionår

Stordalen lovet i boken «Jeg skal fortelle deg din hemmelighet» en million kroner til den som sendte ham den beste gründerideen. I fjor arrangerte han en konkurranse, som endte med at Stordalen investerte 2,5 millioner i Tibber, som automatiserer innkjøp av elektrisitet fra fornybare kilder, og samtidig investerte i Lotel, et serviceselskap for Airbnb-utleiere.

Antall vinnere så ut til å bli avgjort av hvor mange av finalistene Stordalen likte.

I fjor ble finalen holdt på toppen av Stordalens hotell The Thief på Tjuvholmen i Oslo. Denne gangen arrangeres finalen i Stockholm om rundt en måned, og blant søkerne er 27 prosent fra Sverige, mens norske søkere utgjør nesten 70 prosent.

Fra 2000 til rundt seks

Før finalen må Stordalens medarbeidere sile gjennom en særdeles tykk søknadsbunke. To- tre medarbeidere står for en grovsiling, før økonomene tar fatt på å finne de beste prosjektene, som går til finalen. Arbeidet er allerede godt i gang.

– Vi har gått gjennom første halvdel av bunken og det har vært stort fokus på helse og teknologi relatert til helse. Det er et område der vi trenger nye løsninger i årene fremover. Vi står fremfor en eldrebølge. At nordiske gründere kommer med løsninger er fantastisk å se, skriver Petter Stordalen i en epost.

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Thorvald Skaare Aschim i Nordic Choice Hotels vil de særlig vurdere mulighet for lønnsomhet, bærekraft og om det er noe Stordalens selskaper kan bidra med i selskapene. Og så må det være noe nytt i selskapene, noe som kan vokse.

Ba om flere kvinner

En måned før søknadsfristen gikk ut hadde tusen søknader blitt levert, og av dem var bare 28 prosent kvinner. Denne andelen er nå økt til 34 prosent, kanskje noe påvirket av at Stordalen i DN klart etterlyste flere kvinner.

Dermed er antall kvinnelige søkere passert 700, og mer enn doblet den siste måneden.

– På slutten gikk antallet kvinnelige søkere opp seks prosentpoeng, så det hjalp å rope det høyt i media, sier Stordalen, som tror kvinner ofte har svært gjennomtenkte ideer, men at menn oftere er selvsikre nok til å satse.(Vilkår)

Infiltrering