Clas Ohlson lot de ansatte velge om de ville gi julegaven til Redd Barna. De fleste tok gaven selv. Det samme ville seks av ti nordmenn gjort, viser en BI-studie.

Et gavekort på 600 kroner ble gitt til Clas Ohlsons 1300 ansatte i Norge. Årets julegave fra ledelsen utgjorde tilsammen 780.000 kroner.

– Clas Ohlson samarbeider med Redd Barna og støtter dem gjennom prosjekter hele året, men på initiativ fra ansatte åpnet vi i år for at de selv kunne gi bort julegaven, eller deler av gaven, forteller pressekontakt Camilla Tully hos dupedittgiganten.

Foreløpig er 15.200 kroner blitt donert til Redd Barna. Et snitt på knappe 12 kroner fra hver medarbeider.

– De kunne krysse av på en lapp om de ville gi 100 kroner, 300 kroner, hele summen eller ingenting, forklarer hun.

Sjefen bestemmer uansett

De ansatte i Clas Ohlson trenger ikke å rødme. Seks av ti nordmenn mener at julegaven fra sjefen skal gå til de ansatte, ikke til et veldedig formål. Det viser en helt fersk studie utført av BI-forsker Caroline D. Ditlev-Simonsen i samarbeid med masterstudentene Christian Aa. Sætre og Markus Hepsø.

Ditlev-Simonsen har forsket på bedrifters samfunnsansvar i flere år.

– Vi vet at stadig flere bedrifter velger å gi bort de ansattes julegave til en god sak. Det er sjelden de ansatte som er med på å forme program for samfunnsansvar, og de er derfor heller ikke med på å velge hvor julegaven skal gå, det bestemmer ledelsen, sier Ditlev-Simonsen.

Det mener hun kan være mye av forklaringen på at nordmenn ved første øyekast kan virket grådige. Forskeren mener studien er en god måte å måle nordmenns holdning til bedrifters samfunnsansvar.

– Det kan kanskje synes som en filleting å studere, men julegaver på jobben er noe de fleste får – og hvor de ansatte får det samme uavhengig av hvor man sitter i organisasjonen eller hva slags type bedrift man jobber i, forklarer Ditlev-Simonsen.

Lokale organisasjoner ok

Studien viser at hverken lønn, utdannelse eller geografi spiller inn når det kommer til gavmildhet. Heller ikke når respondentene blir spurt om hvem de synes burde få gaven – hvis de likevel måtte gi den bort – skiller enkelte grupper seg ut.

– Færre enn 20 prosent kunne angi et tema de ville gaven skulle gå til, og færre enn 30 prosent kunne angi en organisasjon. De som i utgangspunktet vil ha gaven selv, ønsker i mye større grad enn dem som ville støtte en god sak at gaven skulle gå til lokale tiltak.

Som kuriosa kan det nevnes at et svensk it-firma gjorde en lignende undersøkelse i 2011. Den viste at 45 prosent av svenskene var for å beholde gaven selv.

– Jeg har ikke sett spørsmålsstillingen i den studien du refererer til, så det er vanskelig å vite om man kan sammenligne de to. Jeg tror det er viktig å se at resultatet av vår studie handler om graden av involvering. Vi kan se at store selskaper i større grad lar de ansatte være med å påvirke hvor gaven skal gå. Det har en effekt på ønsket om å gi, sier Ditlev-Simonsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: