I fjor lanserte likestillingsselskapet She indeksen som skal måle hvor gode norske selskaper er på kjønnsbalanse, i samarbeid med rådgivnings- og revisjonsselskapet EY. Da toppet DNB listen over de 25 selskapene som deltok.

I år ble konkurransen langt tøffere: tre ganger så mange bedrifter leverte data og svarte på Shes undersøkelse om arbeid med kjønnsbalanse for å være med i indeksen for 2019.

Schibsted klatret helt til toppen fra fjorårets fjerdeplass, og DNB er skjøvet ned på en delt annenplass, sammen med Obos. Utover små endringer i hvordan de ulike faktorene i indeksen er vektet, tror She-grunnlegger Heidi Aven Schibsteds indeks-suksess kan tilskrives den nye konsernsjefen, som tiltrådte høsten 2018.

– Kristin Skogen Lund har endret på ledergruppen sin. Det er veldig gøy, sier Aven.

Bra for business

Schibsted-sjefen selv virker ikke overrasket over topplasseringen i år.

– Det som vises i undersøkelsen, er mitt lederteam, samt de som rapporterer inn til mitt lederteam. Jeg er generelt opptatt av mangfold og å ha flinke mennesker i lederteamet. Og jeg vil understreke at de kvinnene som er der, er der fordi de er best egnet for jobben, skriver hun i en epost til DN.

Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted tok selskapet til toppen av årets She-indeks.
Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted tok selskapet til toppen av årets She-indeks. (Foto: Gorm K. Gaare)

Hun viser til at systematisk arbeid med kvinnenettverk, karriereutvikling og mangfold har ført frem i Schibsted de siste årene. Selskapet har også satt inn tiltak for å motvirke ubevisste fordommer i rekrutteringsprosesser.

– Kjønnsbalanse i selskapet er en del av vår bærekraftsstrategi, og vi fortsetter å jobbe mot de målene vi har satt oss. Det er viktig å se at dette er god business. Kjønnsbalanse og mangfold bidrar til bedre diskusjoner, mer kreativitet, innovasjon, forståelse av hva brukerne og leserne våre vil ha, og dermed også bedre resultater. Vi må jobbe dedikert videre med dette og sikre den positive trenden vi nå ser, skriver Skogen Lund.

Flere vil måles

Indeksen måler i år 79 selskaper. Disse får en poengsum regnet ut fra kjønnsbalanse på ulike ledernivåer samt totalt i selskapet. Den faktiske kjønnsbalansen vektes 80 prosent, mens de resterende 20 regnes fra en spørreundersøkelse om tiltak for å forbedre kjønnsbalansen.

– I år har flere valgt å svare, selv om mange vet at de ikke har gode tall. Det er veldig bra at flere velger å være åpne om det, sier Aven.

Hun mener indeksen skal virke motiverende for selskapene, og ønsker ikke at den skal brukes til å henge ut dem som ikke kommer godt ut.

She-grunnleggeren påpeker at flere av bransjene som har lengst vei å gå, som finans- og shipping, holder workshop om hva de kan gjøre for å øke kvinneandelen i selskapet under årets She-konferanse denne uken.

– Man må ikke henge seg opp i at man kommer dårlig ut. Det viktigste er at man velger å delta, og at man gjør noe for å bli bedre. Endring tar tid, og i noen bransjer står det jo dårligere til enn andre, sier Aven.

Lanserer indeks i India

Arbeidet med å utvide indeksen til andre land startet allerede da den først ble lansert i Norge.

Aven jobber fortsatt med EY og Microsoft for å utvikle en plattform for å ta indeksen globalt, og gjøre det enklere å hente inn data. I samarbeid med Sanjam Sahi Gupta, som jobber med mangfold i den indiske shippingbransjen, har allerede arbeidet med datainnhenting startet i India.

800 selskaper er blitt spurt om å delta – noe mer enn de 500 største selskapene som bes delta i den norske utgaven.

– Målet er å få indeksen til flest mulig land, og at flest mulig skal svare og få et eierskap til indeksen, sier Aven.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.