- Vi skal fortsatt satse på oppstartselskaper, men vi går i tillegg «all in» på et nytt område: «data science», sier daglig leder Alexander Woxen i Startuplab.

Rundt ham sitter gründere i dyp konsentrasjon, noen foran pc-skjermer andre gestikulerende i telefonsamtaler.

«Data science» eller såkalt datavitenskap, handler om å kunne betjene store mengder data og bringe mening ut av disse for å skape nye og bedre tjenester. Flere av de største selskapene i Startuplab er sterkt drevet av data science, deriblant videoselskapet Huddly, forklarer Woxen.

- Startuplab ser enorme muligheter innenfor data science de neste fem årene. Her tror vi det blir en enorm appetitt, og den vi akselerere, sier Woxen.

Han blar gjennom tallene som utgjør selskapets årsresultat for 2016. Fem år etter at Startuplab ble etablert i Oslo, omsetter selskapet for i overkant av 23 millioner kroner. I fjor vokste driftsresultatet til 3,44 millioner fra 1,64 millioner året før.

- Fra 2015 til 2016 har vi doblet resultatet, antall partnere og ansatte. Og nå dobler vi tilbudet til gründerne i labben , oppsummerer Woxen.

Utvider

Veksten kommer som følge av at nye samarbeidspartnere har strømmet til fra næringslivet, deriblant Telenor og DNB - og gjør det mulig for Startuplab å satse videre på det nye området.

Selskapet er i full gang med å erobre en ny etasje. I kjelleren sitter de ferskeste - selve inkubatoren, mens den nye etasjen særlig er myntet på selskaper innen utvalgte teknologiområder, deriblant kunstig intelligens og stordata.

- Grunnen til at vi dobler kapasiteten handler om fagdimensjoner vi mener er viktige for oppstartbedriftene og etablert næringsliv. Det ene er «data science». Her opplever etablert næringsliv at forretningsmodellene deres blir utfordret, men de vet ikke hvordan eller av hvem, sier Woxen og forklarer ytterligere:

- Bankene aner for eksempel ikke om det er Google eller Nordea som vil være den «nye» banken i Norge. Forsikringsselskapet ditt i morgen kan tenkes å være Google, Facebook eller en helt nystartet virksomhet.

Woxen håper lokalene i Forskningsparken vil fungere som en arena hvor store næringslivsaktører og oppstartselskaper kan dele kompetanse på feltet.

- Det å dele kompetanse vil bli enda viktigere, for universitetene vil ikke nødvendigvis klare å utdanne folk i høyt nok tempo til det behovet og den voksende appetitten, sier Woxen.

- For næringslivet er det en effektiv måte å få tilgang til nye produktinnovasjoner som de store selskapene ikke nødvendigvis har kompetanse på i dag. Slik kan de øke innovasjonstakten, sier han.

- Viktigste driveren

Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor mener at det aller meste vil kunne forbedres ved bruk av kunstig intelligens (AI) i fremtiden. 

Han forklarer at AI blant annet kan brukes til å gjøre tjenester mer personlige og relevante for kundene, og at det er derfor selskapet møter konkurranse fra både store, globale internettselskaper og oppstartselskaper. 

Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor.
Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor. (Foto: Gunnar Blondal)

- Mange tror kunstig intelligens kommer til å bli den aller viktigste digitaliseringsdriveren på områder hvor det finnes data, sier han.

For å møte denne konkurransen har Telenor blant annet investert i en AI-lab ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim i tillegg til egen forskningsavdeling.

- Vi er opptatt av å teste ut teknologien i praksis – som vår utprøving av en chatbot for mulig bruk i kundeservice. Vi har også begynt å ta i bruk AI-løsninger for enkeltoppgaver i selskapene våre, som bildegjenkjenning for klassifisering av kunders annonser i vår thailandske rubrikktjeneste, forklarer Brekke i en epost til DN.

Disse prioriteres

DN har tidlligere skrevet at ni av ti selskaper som søker om en plass hos Startuplab, får nei. Woxen understreker at dette ikke nødvendigvis handler om at ideen til et selskap ikke er god nok. Startuplab skal heller ikke fungere som «dommere» når det gjelder hvilke gründere som vil lykkes i fremtiden.

Søknadene som kommer inn vurderes blant annet etter gründernes evne til å «ta frem» produktet de arbeider med, forklarer Woxen. For Startuplab er det i tillegg viktig at gründerne er fulltidsdedikerte.

- Vi er mest glad i folk som kan lage ting selv og som kan tilføre kommersiell kompetanse, enn noen som har en idé og som trenger hjelp til å få laget den, sier Woxen.

Startuplab er også opptatt av å få inn selskaper innenfor områder de synes er spennende og som de ønsker skal «clustre».

- Akkurat nå er det tjenester relatert til «data science» og tabloidisert som kunstig intelligens (AI) som er veldig i vinden og som vi da kanskje er mer mottakelige for, sier Woxen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Har Kim (32) kommet i bedre form av elsykling?
Episode 2: Påmelding. DN følger Kim Finseth (32) gjennom ett år mens han trener seg opp til Birkebeinerrittet 2017 - på elsykkel.
05:13
Publisert: