Esa krever at norske myndigheter endrer drosjeløyveordningen fordi den gjør det for vanskelig for nye aktører å slippe til på markedet. 

I dag er det en øvre grense for hvor mange løyver som kan deles ut. Det er ikke greit, mener Esa, som er et kontrollorgan som skal sikre at Norge etterlever EØS-avtalen.

– Det er veldig godt nytt, sier norgessjef Carl Endresen (35) i Uber.

Aner åpning for Uber

Politiet anser i dag Ubers vanligste tjeneste, Uberpop, for å være ulovlig. Grunnen er at man trenger løyve for å drive med persontransport i Norge. 

Uber ønsker i utgangspunktet at Stortinget skal lytte til delingsøkonomiutvalgets forslag om å fjerne hele løyveordningen til fordel for en ny ordning som åpner for Uber.

Men om det i stedet blir sånn at begrensningen på antallet løyver forsvinner, kan Uber komme til å søke drosjeløyver.

– Det kan være en mulighet, sier Endresen.

 Vil ha fortgang

Dersom ikke Norge lever opp til EØS-forpliktelsene i denne saken, vil Esa kunne ta saken til Efta-domstolen om to måneder.

Endresen oppfordrer derfor politikerne til å skyndte seg.

– Vi har over 150.000 brukere og hundrevis av partnersjåfører som venter og er veldig sultne på politisk handling nå. Dette understreker nok en gang at det er viktig at det skjer hurtig, sier han.

Og fortsetter:

– Det tar tid å lage lover og regler, men det går også an å sette i gang overgangsordninger mens man venter på at lovtekstene oppdateres.

Øystein Trevland er leder i Norges Taxiforbund
Øystein Trevland er leder i Norges Taxiforbund (Foto: Norges Taxiforbund)

Taxiforbundet: Fri etablering vil gi høyere priser

– Det er ikke i publikums interesse at et døgnåpent kollektivtilbud fjernes, skriver forbundsleder Øystein Trevland (56) i Norges Taxiforbund i en pressemelding.

Han mener Esa vil «demontere kollektivtilbudet» i Norge.

– I tillegg krever de en fri etableringsrett som bevislig fører til overetablering og høyere priser i storbyene. Det er nok å vise til erfaringene fra Sverige, sier Trevland i pressemeldingen.

– Dette er derfor nok et utslag av skrivebordsregler som ikke er forankret i kunnskap om transportpolitikken, og som derfor tar feil når de hevder ubegrenset etableringsrett er i kundenes interesse, sier Trevland videre.

Humper i veien for Uber

Statssekretær Tom-Christer Nilsen i Samferdselsdepartementet sier til DN det kan bli «fritt frem for de som oppfyller kravene til å søke og få drosjeløyve» om Esa får det som de vil.

– I utgangspunktet sier Esa at begrensningen på antallet løyver må bort, så må vi ta noen forbehold til vi har studert dette nærmere, sier han.

Men i de kravene ligger ting som gjør at en Uber-sjåfør ikke nødvendigvis automatisk vil kunne få løyve. Blant annet har man i dag kjøreplikt, som utelukker at man kan nøye seg med å kjøre når det passer seg.

– Det er ikke en blankofullmakt for forretningsmodellen til Uber, sier Nilsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.