Wien, Østerrike: Noen ganger stemmer det meste med en ny bilmodell. Mazdas nye suv er en slik.

For noen år siden lot vi oss begeistre av Mazdas første suv, men det var mer på et teoretisk nivå, ettersom den var håpløst tørst og hadde en vel hissig bensinmotor. Den kom senere med en mer prisvennlig dieselmotor, men det ble heller ingen suksess. Siden har vi ikke tenkt på Mazda på en stund.

Nå kommer lillebroren CX-5, og klarer ikke Mazda å selge den, kan de bare legge ned importen hit til landet. For maken til innertier for det norske markedet finnes knapt.

 

Når Mazda først kommer med en kompaktsuv, så gjør de det med bravour.

Sterk dieselmotor, firehjulsdrift og mulighet for automat i et suv-karosseri som føles like stort innvendig som den fremstår på utsiden, til en pris som virker latterlig billig, høres nesten for godt ut til å være sant.

Skulle da tro at den i hvert fall byr på middelmådige kjøreegenskaper, en støyende, gammel dieselmotor og kjipt utstyrsnivå. Men neida, ikke det heller.

Setene er gode, med bra støtte i sidene, og interiøret ellers virker å være av bra kvalitet, tydelig inspirert av europeiske konkurrenter, men utført med en japansk grundighet. Eksempelvis er Mazda en av få bilprodusenter som virkelig kan lage girspaker. Som i den artige roadsteren MX-5 har også suvbroren en kort, liten girspak som ligger godt i hånden og gir korte og presise girskift.

Nyhetene under overflaten kalles Skyactive, ikke bare gjelder det motorteknologien, men også understell, hjuloppheng og karosseriet.

 

Bak det noe ullne navnet befinner det seg på vår testbil en svært bra dieselmotor på 2,2 liter, som viser at downsizing ikke nødvendigvis er veien å gå. Et forbruk på litt over halvliteren på milen er ikke å forakte for en så stor bil med firehjulsdrift. Det er omlag det samme som de langt mindre, svakere og tregere konkurrentene fra Nissan og Mitsubishi.

Ikke nok med det, men den eliminerer også tullesnakket om å forby dieselbiler i storbyene. CX-5 møter morgendagens utslippskrav også på det, for norske myndigheter inntil nylig ukjente parameteret, NOx.

Bilen startes ved hjelp av startknapp, og den svært raffinerte dieselmotoren lyder mistenkelig stille på tomgang. Heller ikke opp i fart er det nevneverdig støy fra annet enn de store sidespeilene.

Mazda har en tendens til å spre om seg med nye ord for ting. Bilens design kalles kodo, og skal være hentet fra et dyr i bevegelse. CX-5 ligner fremdeles ganske mye på en bil.

På veien oppfører bilen seg eksemplarisk med et smil på lur. Motoren er sterk, og står godt til et kjørevillig understell som er med på leken. Styringen er passe direkte, og fjæringskomforten er et finfint kompromiss mellom sport og komfort.

Når et tilbud høres for godt ut til å være sant, er det ofte det. Mazda CX-5 byr på mye nytt under overflaten, har et veldreid ytre og imponerer stort med ytelser, forbruk og kjøreegenskaper. Jeg finner ikke ut hva som er feil med dette tilbudet.

Mazda CX-5 er etter vår mening det beste bilkjøpet du kan gjøre akkurat nå.

 

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.