GEILO: Det er likevel fristende allerede nå å utrope Skoda Superb til familiebilvinner 2010.

I fjor mente vi, blant flere, at Mercedes E-klasse stasjonsvogn var den beste familiebilen som ble lansert. I år tror vi det skal mye til å tukte Skoda Superb stasjonsvogn i familiebilklassen. Det er klart det er litt farlig, kanskje på grensen til uklokt, når vi vet det kommer en ny Passat fra konsernbror Volkswagen.

Da får vi heller spise i oss de ordene når den kommer, for det meste stemmer med den nye modellen fra Skoda. Bilen har romslig med plass i bagasjerommet, gigantisk plass i baksetet, og til forskjell fra den såkalte twindoor-utgaven som kom for halvannet år siden, ser den heller ikke ille ut.

 

Motorisering
Som om det ikke var nok, kommer bilen med en rekke fine motoralternativer til bra priser.

Innstegsmodellen ved lansering er en 1,4-liters(!) bensinmotor på 125 hestekrefter. Lite volum til å frakte stort volum, ja, men det fungerer faktisk overraskende bra. 315.000 kroner må man ut med for denne modellen. Senere kommer den med en 1,6-liters dieselmotor på 105 hestekrefter som selvfølgelig vil appellere mer til norske bilkunder. Selv om vi vet det ikke hjelper, vil vi også denne gangen slå et slag for de nye supre bensinmotorene som finnes også i den nye Superb. 1,8-literen på 160 hestekrefter leverer, som den lille 1,4-literen, kreftene allerede fra 1500 omdreininger, og motorkarakteristikken minner sånn sett mer om en dieselmotor, med unntak av at den ikke gir seg så raskt.

Vår testbil befinner seg i den øvre enden av prissjiktet, da den med firehjulsdrift, 170 hestekrefter sterk dieselmotor og topp utstyrspakke ender på gal side av halvmillionen. Men selv da kan det ikke betraktes som noe annet enn et styggbra kjøp.

 

Topp kjøreegenskaper
Kjøremessig kan Superben by på til dels underholdende egenskaper, men mest av alt trygghet, stabilitet og kontroll. Understellet på modellene med firehjulsdrift er av standard-type med en bakkekl#229 på 141 mm, men kan eventuelt bestilles med en såkalt "bad road"-pakke som hever bilen med 18 mm, for de som lever i den villfarelsen at vanlig bakkekl#229 ikke duger opp til hytten.

Bilen vi kjører har vanlig bakkekl#229, og ligger svært godt på veien, også på optimalt vinterføre. Kupeen virker godt isolert både for veistøy og motorstøy. Når vi prøver den "gammeldagse" og utgående pumpe-dyse-dieselmotoren i en 140 hestekrefter-variant av bilen, hører vi faktisk ikke spesielt mye fra den heller.

Styringen er presis og den sekstrinns manuelle girkassen fungerer utmerket. Kombinasjonen dsg-girkasse og firehjulsdrift kommer nemlig ikke før mot slutten av 2010, men da i kombinasjon med den noe svakere toliters dieselmotoren. De som ikke vil gire selv, får foreløpig klare seg uten firehjulsdrift, hvis man da ikke går "all-in" og satser på toppmodellen med 3,6-liters bensinmotor på 260 hestekrefter. Der får man full pakke, men prislappen minner da ikke mye om Skoda lenger.

 

Premium
Ingen tvil om at Skoda henter inspirasjon fra konsernsøsknene Audi og Volkswagen når det gjelder interiørkvalitet og funksjonalitet. Det er mye som minner om biler om regnes som adskillig mer premium enn Skoda bak dette rattet.

I baksetet sitter man som en konge med gigantisk beinplass, bagasjerommet tar 633 liter, og har en rekke kjekke oppbev#229sløsninger, først innført på Audi.

Etter to dager i Skoda Superb har jeg ennå ikke funnet noe spesielt som jeg ikke liker med bilen. I flere år på rad har Skoda-kundene vært blant de mest fornøyde bilkundene i Norge, og Superb vil ikke ødelegge for dette i årene som kommer.

Konklusjon:Glimrende familiebil som kan by på komfort, plass og trygge kjøreegenskaper. Og best av alt, den koster ikke skjorta heller.

 

Her kan du ta en titt på hva vi møtte på vei hjem fra Geilo:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.