Stemningen var omtrent like spent som før avdukingen av Il Tempo Gigante i Flåklypa. 9. juli, torsdag for to uker siden, kunne det enten bli full fest eller slakt i Coventry i England. Vi bilgale knyttet enorme forventninger til akkurat denne datoen. Og endelig: Kl. 21.00 norsk tid kunne vi følge presentasjonen av Jaguars nye flaggskip, XJ. Direkte på nettet. Den nå indisk-eide fabrikken hadde leid inn talkshowverten og den profilerte bilentusiasten Jay Leno. Ut på scenen rullet så det mest imøtesette gliset på mange år.
 
Omdiskutert. – Bilindustriens mest veldreide kropp! kommenterte en kamerat spontant.

Tusenvis av andre var ute på nettet med lignende lovord. Så skjedde det noe. Folk begynte å henge seg opp i baken istedenfor å nyte ansiktet, skuldrene eller leggene. «Baken er kontroversiell», ble en gjenganger blant kommentarene. Kontroversiell? Da har dere sett lite. Kjeven til Jay Leno er kontroversiell. Damene som flankerte bilene i ren Berlusconi-stil, ja, de er kontroversielle. Dessuten: Ingen bil har vært kontroversiell siden Fiat Multipla i 1998. Ingen! De fleste design etter Multipla er mer eller mindre feige.

Hva synes du om den nye XJ-en? Delta i debatten DN Forum!

Design-blasfemi. Bakenden til Jaguar XJ er derimot perfekt. Den er hverken for fet eller for skral. En ekte Jaguar skal være frodig. Folk lar seg likevel sjokkere av den uvante nytolkningen av den klassiske Jaguar-rumpen. Og vi snakker bare om små detaljer, som baklysene som smyger seg opp på bagasjeromslokket. Eller C-stolpen, som er lakkert svart slik at det tredje sidevinduets kromlist ser ut som den møter bakruten. Så vidt jeg vet finnes ikke maken hverken hos merkets tidligere modeller eller konseptbiler. Da blir ikke folk bare forvirret. De blir også sinte. «Det er blasfemi å forandre designen på den største Jaguaren», mente en blogger da Jay Lenos presentasjon sluttet langt inn Kveldsnytt.
 
Veggpynt. Folk glemmer at den opprinnelige Jaguar XJ, som må være en av verdens mest berømte biler, også var uvant moderne da den kom til verden en vakker septemberdag i 1968. Denne baken var heller ikke sett på noen Jaguar-kropp tidligere. Lykteglassene fikk en visuell knekk som først ble omtalt som vågal og vulgær i forhold til de gamle dråpeformene. Siden har vi ikke bare lært oss å leve med disse baklysene, nå henger vi dem gjerne som pynt på veggen hjemme.

Den etter hvert famøse 14 dager gamle baken er altså helt ufarlig, men jeg synes det fortsatt er trist at ivrige nettbloggere har så lite kunnskap om bilrumpenes historie.
 
Figurativ vs. abstrakt. Noen tror i tillegg at vellykket merkevarebygging er figurativ. Den figurative merkeskolen innebærer at ny design alltid bygger på den gamle. Det beste eksempelet er nettopp Jaguar XJ, som ikke bare har stått bom stille siden 1968.

Da den første nye utgaven av bilen ble sluppet i 1986, låste designen seg i revers. Paradoksalt nok har de mange såkalte moderniseringene av XJ bare fått den til å se mer og mer gammeldags ut. Helt inntil for 14 dager siden.

Jaguars nåværende sjefdesigner, Ian Callum, mener at merket skal utvikle ny, sporty design og ikke repetere gamle suksesser. Med andre ord er han blant de få i bilindustrien som er tilhengere av abstrakt designutvikling og merkevarebygging. Italienerne og franskmennene finner jo opp hjulet hver gang de skal tegne noe nytt. Selv tyskerne vet når en real fornyelse er påkrevet for å blåse liv i interessen.

Sommerens nye XJ-design skaper like mye følelser over hele verden som Il Tempo Gigante gjorde i Flåklypa: Jaguar har skjenket oss en bil til diskusjon. Nye XJ er for meg årets mest interessante så langt, inkludert baken. Den 41 år gamle originalen føles fortsatt hypermoderne.

Hold deg oppdatert på D2:
Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.