De to gründerne bak designmerket Kaos har det siste året fått følt på sin egen merkevare.

Mette Bordal Hansen (40) og Gineline Kalleberg (39) er svigerinner. Steg for steg har småbarnsmødrene bygget opp merkevaren som utelukkende er basert på egenutviklede produkter.

Helt siden starten i 2015 har de hatt en kjempevekst. Gjennom nettbutikken har de solgt utstyr til kunder over hele verden.

Så kom pandemien. Og da forsyningskrisen for alvor slo inn i fjor, ble det en kraftig bråbrems.

– Det var helt grusomt. Vi hadde vår salgstopp i juli og gikk endelig break-even og tjente penger, sier Kalleberg.

Forretningsideen til Kaos begynte med barnestolen Klapp i 2014, som det tok fem år å utvikle til et salgbart produkt.

Og når flere av de egne produktene endelig var ferdig utviklet og penger var hentet inn for å fyre opp veksten, så stoppet plutselig vareflyten opp.

– Vi har vært tomme siden august og har opplevd en syv måneders varetørke, sier Hansen.

Kaos Norge er ett av nærmere 150 selskaper som har registrert seg i DNs gründerkartlegging Årets nyskapere.

Tidenes varebestilling

Plutselig ble mangel på lakk fra Romania og skruer fra Kina et kjempeproblem som de ikke hadde tatt høyde for i forretningsplanen.

– Produsentene hadde fulle ordrebøker. Alle ville produsere mer, men vi sto sist i den køen, sier Hansen.

I løpet av det siste året har de bare klart å få produsert 30 prosent av etterspørselen på barnestolen Klapp. Dermed har selskapets sterke vekst også stoppet opp.

– På forhånd hadde vi gjort tidenes varebestilling av stoler. Og det kom ingenting, sier Hansen.

De må nesten bare le når de tenker på hvilke scenarioer som slo inn nesten samtidig.

– Lockdown, barkebiller, verdikjedekrise og containerproblemer slo inn nesten samtidig. Det ble en smørbrødliste av svarte svaner. Etter pandemien, kom også energikrisen og krigen, sier Kalleberg.

Trodde du resirkulert plast i klærne dine var bra? Å nei, du
Reporter Sara Sofie Tallaksen undersøker om resirkulert plast egentlig har noe i klær å gjør, og om bruktsalg har noe å si for det grønne skiftet.
04:08
Publisert:

Flink pike-syndromet

Den verste følelsen kom da de i fjor høst hadde hentet penger fra investorer.

– Vi hadde lovet grønne skoger, og så gikk kurven rett i bakken. Da slo «flink pike»-syndromet inn når vi måtte stå og forsvare selskapet. Da måtte vi prøve å være litt visjonære, sier Hansen.

Etter en kostbar produktutviklingsfase, med nesten fem millioner i samlet underskudd på fire år, sto det mye på spill for de to gründerne. De hadde basert selskapet på salg i egne kanaler og satt med begrenset egenkapital.

– Man blir tøff av å stå i dette alene, forteller Kalleberg.

Motgangen skulle fremkalle en ny kampånd.

– Hvis vi ser tilbake, så er det krevende å ta hele verdikjeden for denne typen fysiske produkter. Det ligger mange våkenetter bak, og i tillegg skulle vi oppdra barn. Det er kaos med to streker under, sier Hansen.

De to svigerinnene har brukt alle ferier til å finpusse forretningsideen.

– Vi tenker ikke på at vi er i familie, for vi er som søstre, påpeker Kalleberg.

Tilbehør som dette bordet i resirkulerbar plast er en viktig del av konseptet for barnestoler, men forsyningskrisen har gjort at tilleggsutstyret lot vente på seg.
Tilbehør som dette bordet i resirkulerbar plast er en viktig del av konseptet for barnestoler, men forsyningskrisen har gjort at tilleggsutstyret lot vente på seg. (Foto: Fartein Rudjord)

Lærdommen

Nå ser de litt lysere på fremtiden. To nye produsenter av barnestolen er hentet inn, og gründerne legger inn litt ekstra marginer på steder hvor de tidligere tok alt for gitt.

– Vi har lært av pandemien at man ikke skal satse alt på én leverandør, sier Kalleberg.

De har satt seg et offensivt mål om å nå 100 millioner innen 2024. I fjor passerte de 15 millioner kroner. Selskapet tar et nytt vekststeg når de nå er på vei inn i de 27 kjedebutikkene til Barnas hus.

Kaos Norge har hentet inn åtte millioner kroner i to kapitalinnhentingsrunder. Inn på eiersiden har blant andre Askeladden-gründerne Karl-Axel Bauer og Martin Schütt kommet.

Tar opp kampen mot Stokke

I showrommet på Bjølsen er det høyt under taket, men det begynner å bli trangt i takt med veksten. Halvparten av salget er utenfor Norge. Nå er de klare for å trykke til i flere markeder.

– De siste årene har vi bare produsert og utviklet, mens vi har solgt med venstrehånden, sier Hansen.

De to gründerne har ikke industridesigner-bakgrunn, men er selvlærte etter å ha drevet med merkevarer og grafisk design i en årrekke.

De to gründerne har designet sekker og tekstiler selv.
De to gründerne har designet sekker og tekstiler selv. (Foto: Fartein Rudjord)

Barnestolen Klapp er designet av Ole Petter Wullum, mens sekker og tekstiler designer de selv.

Som småbarnsmødre opplevde de at det var mye bruk og kast etter hvert som barna vokste til. De så behovet for en mer plasseffektiv barnestol som rett og slett kunne klappes sammen. De satte seg et mål om å lage produkter som kunne vare gjennom flere faser og som var helt sirkulære.

– Dette er første gang en mamma har lansert en barnestol. Det er bare laget fem barnestoler som er ment å for å vare i neste fase, og det er en grunn til det, sier Hansen.

Den største konkurrenten er Stokke som blant annet står bak designklassikeren Tripp Trapp.

Det kom gledestårer da sertifiseringen av stolen i Europa gikk gjennom etter to år. Barnestolen er nå til testing for å kunne introduseres i det amerikanske markedet. Nå håper de at serien snart kan komme i salg, og at det ikke skjer noe mer uforutsett i forsyningskjeden.

– Heldigvis fødes det stadig flere barn. Det er en mager trøst, påpeker de to gründerne. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.