På syv år har Chris Moen (32) vært med på å starte fem selskaper. Gang på gang har han lyktes med å få inn investorer.

Tre av selskapene har han solgt seg ut av med gevinst. På første forsøk gikk det derimot ikke helt som planlagt.

– Jeg har gått på trynet flere ganger. Og jeg har lært masse om hva jeg ikke skal gjøre neste gang, sier Moen.

Karusell: Lim inn dette scriptet:

Han brukte halvannet år på å bygge opp reiseopplevelsesappen Travayl.

– Vi gikk tom for penger. Det var et nederlag.

Appen floppet, men Moen fortsatte på andre prosjekter. Nå er han i gang med selskapet Breyta, som nylig hentet 18,5 millioner kroner fra investorer.

Breyta er ett av mer enn 100 gründerselskaper som er med i DNs gründerkartlegging Årets nyskapere. (Se hele databasen her)

Tre salg

I løpet av de fem neste årene var han involvert i tre selskaper, som alle ble solgt:

  • Nabobil: Moen var med på å etablere bildelingstjenesten Nabobil, som ble solgt til amerikanske Getaround for over 100 millioner kroner i 2019. Moen satt på tre prosent og solgte seg ut før Getaround-oppkjøpet.
  • Fullstakk Marketing: Bygget opp et markedsføringsbyrå som ble solgt til 24 Seven Office etter tre år.
  • Teston: Bygget en forretningsmodell for brukertesting. Solgt til San Francisco-selskapet User Testing i 2019 for mer enn 100 millioner.

Moens private investeringsselskap Cmoen invest står nå bokført med nærmere 20 millioner kroner i egenkapital.

Metodikken

Selskapene Moen har vært med på å bygge, har vært fundamentalt forskjellige.

– Det er gøy å gå inn i en bransje du ikke kan så mye om, sier han.

Underveis har han bygget en metodikk med noen repeterende trekk.

– Jeg ser åpninger, hva mangler for å fylle et hull. Jeg ser på om det er mulig å bruke min erfaring og gjøre ting på vår måte, sier Moen.

Blir ikke enklere

I nystartede Breyta har Moen nok en gang inntatt et helt nytt felt. Nå bygger han kundebehandlingssystemer, såkalte CRM-systemer.

– Vi lar kundene integrere og samle kundedata i vårt kundedatasystem. Det produseres omsettelige data, alt fra hvordan noen bruker ditt digitale produkt, til kommunikasjon i chattesystemer.

Hensikten er at de som jobber med salg og oppsalg kan bli mer effektive ved å prate til riktig kunde, til riktig tid, med riktig kommunikasjon. All innsamlet data blir lagt inn i en kundeprofil, uavhengig hvor dataen kommer fra.

– Var det vanskelig å finne på noe nytt?

– Jeg ville gjøre noe med data og salg. Her var det mye fragmenterte data som var mulig å samle. Ofte jobber det syv personer med kunden i de ulike fasene, og derfor er det avgjørende å samle data som ligger spredt i mange forskjellige systemer.

Det gikk ikke lang tid før mulige investorer meldte seg.

– Jeg fikk henvendelser fra folk jeg hadde jobbet med tidligere, og selv om vi ikke hadde første versjonen av produktet klart, var det ikke vanskelig å hente penger i pre-såkornfasen. Plutselig sprer ordet seg til investorer som vil være med på reisen.

– Er det bare å bruke samme metode gang på gang?

– Jeg har en playbook som vi bygger rundt produkt, teknologi og kommersialisering. Det handler om å plassere kunder mot investorer. Jobben blir ikke enklere for hver gang, men erfaringen er mer betryggende for investorene.

I tillegg til venturefondet Antler, har Moen også fått inn erfarne, tyske engleinvestorer, som Hybris-gründer Carsten Thoma.

Denne gangen vil han ikke selge ved første veikryss.

– Perspektivet er minimum ti år. Ideelt sett resten av livet. I fremtiden kan vi lage noe til mediehus, banker og forsikringsselskaper. Egentlig alle som har et digitalt produkt.

Uvanlig

I DNs gründerkartlegging Årets nyskapere er det flere seriegründere, men få har så mange selskaper på så kort tid som Moen.s

Investinor-sjef Terje Eidesmo har fulgt det norske oppstartsmiljøet i en årrekke. Han er imponert over hva Moen har rukket på disse årene.

– Det er uvanlig at gründere lykkes med så mange selskaper på så kort tid som fem-seks år, sier Eidesmo.

Investinor har direkteinvestert i 70 selskaper, og kommer tett på gründere i ulike faser. Eidesmo har lagt merke til at det er noen personlighetstrekk som utmerker seg.

– Vi ser at det er en bestemt type folk som er flinke til å starte opp ting. De utfordrer seg selv til å få det opp og gå, og så kommer andre inn og driver det videre, sier Investinor-sjefen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Chris Moen var bare 25 år gammel da han var med på å starte Nabobil.no sammen med Christian Hager og flere andre gründere. Selskapet ble kjøpt av amerikanske Getaround.
Chris Moen var bare 25 år gammel da han var med på å starte Nabobil.no sammen med Christian Hager og flere andre gründere. Selskapet ble kjøpt av amerikanske Getaround. (Foto: Mikaela Berg)