I et splitter nytt bygg langs elvebredden i Fredrikstad, brytes lys i ulike farger på veggen.

Her utvikles avanserte projektorer som brukes til simulatorer hvor det kreves ekstrem presisjon.

– Når det kjøpes inn nye F35 jagerfly, må det øves før man setter seg inn i en maskin til en milliard kroner, sier medgründer Kjell Einar Olsen i Norxe.

Når testpilotene setter seg inn i simulatoren, skal de ha følelsen av å sitte i cockpit.

– Det skal være like naturtro som gjennom et flyvindu.

Gründerselskapet Norxe har gått fra 20 til 110 millioner i omsetning på seks år. Nå flyter projektor-produsenten på at stadig flere roller kan simuleres ved hjelp av ny teknologi.

Her sitter Kenneth Skogen med et testinstrument til 1,5 millioner kroner.
Her sitter Kenneth Skogen med et testinstrument til 1,5 millioner kroner. (Foto: Elin Høyland)

Selskapet er blant de første som har meldt seg på «Årets nyskapere», DNs kartlegging og kåring av norske oppstarts- og vekstselskaper. Her skal bredden av nyskapende selskaper vises frem, og en bredt sammensatt jury skal gi noen selskaper ekstra oppmerksomhet.

Her kan du lese om kriterier og juryen, og melde ditt selskap på Årets nyskapere

Se oversikten over de første selskapene her

Ikke et gaming-leketøy

Tidligere ble det brukt lyspærer i projektorer, mens nå består teknologien av laser og lysdioder, som ifølge gründeren gir ekstremt gode farger.

Olsen har hovedfag i fysikk og sammen med teamet på nærmere 40 ansatte designes det optikk til lyskilden som danner grunnlaget for bildet på veggen.

Hver lyskilde lager en farge, og sluttresultatet er avhengig av at de ulike lyskildene fungerer perfekt sammen.
Hver lyskilde lager en farge, og sluttresultatet er avhengig av at de ulike lyskildene fungerer perfekt sammen. (Foto: Elin Høyland)

Prisen på hver projektor ligger på 200.000 kroner. Proffkundene kjøper ofte ti projektorer i slengen. Så monteres de inn i store simulatorsystemer hvor det stilles store krav til å håndtere store datamengder raskt.

– Pilotene kan øve på ting som kan skje i luften uten at det får konsekvenser, slik som motorstopp og måke i motoren.

Blant kundene er både flyprodusenter som Boeing og Airbus samt Formel 1-lag som McLaren og Mercedes. I tillegg er forsvarsindustrien en stor kunde.

Teknologien har klare likhetstrekk med gaming.

Selv om det kan være stor betalingsvillighet også blant gamere, så er det et klart skille mot gutteromsteknologi.

– Vi driver ikke innen vanlig konsument-business. Dette er ikke noe du får kjøpt på Elkjøp, sier Olsen.

Håndlaget

I Norxe-lokalene like ved Fredrikstad stadion kan 30 ansatte boltre seg på 3000 kvadratmeter. Selskapet er dimensjonert for vekst og har allerede laget plass for en Autostore-plukkerobot for deler.

Alt fra forskning og utvikling til produksjon er samlet i bygget langs elvebredden.

– Dette er håndlaget og skreddersøm. Produksjonen er kritisk for oss, sier Olsen.

Her monterer Jan Martin Olausen en av delene som skal settes inn i projektoren.
Her monterer Jan Martin Olausen en av delene som skal settes inn i projektoren. (Foto: Elin Høyland)
Selve lyskilden i projektorene er lysdioder eller som i dette tilfellet en laser. Denne lager en bestemt farge.
Selve lyskilden i projektorene er lysdioder eller som i dette tilfellet en laser. Denne lager en bestemt farge. (Foto: Elin Høyland)

Forsyningskrisen har vist at det er viktig å ha kontroll på hele verdikjeden.

– Jeg har mistet håret på det, humrer logistikkdirektør Thomas Wiese som for lengst er blitt skallet.

De er veldig glade for at produksjonen av kretskort ikke er satt ut til Taiwan.

– Hele tiden må vi følge med, og så må vi designe andre komponenter hvis tilgangen er dårlig og ledetiden for lang, sier produksjonssjef Morten Eliassen.

Ofte kommer det bare et brev i posten om at leveranser blir kansellert.

– Vi må være litt paranoide, tilføyer Olsen.

Opprivende konflikt

Tek-gründerne bak Norxe har allerede et vellykket salg bak seg. De solgte seg ut fra sitt forrige projektorselskap, Projectiondesign, med noen titall millioner i gevinst. Den som tjente mest var industridesigner Bård Eker som satt igjen med 500 millioner.

For gründerne som gikk videre og startet Norxe, fikk salget av det forrige selskapet til belgiske Barco et ubehagelig etterspill.

Norxe ble saksøkt for 200 millioner kroner av Barco. De ble beskyldt for å ha stjålet forretningshemmeligheter og fikk razzia i lokalene da motparten krevde bevissikring.

Retten avfeide anklagene mot gründerne som nå har svart med et motsøksmål hvor det er fremmet krav om over 200 millioner kroner i erstatning mot Barco.

Like på utsiden går Fredrikstad-fergen frem og tilbake mens det kjøres testprosedyrer.
Like på utsiden går Fredrikstad-fergen frem og tilbake mens det kjøres testprosedyrer. (Foto: Elin Høyland)

Hele 20 av de 30 ansatte i Fredrikstad kommer fra miljøet rundt Projectiondesign. Noen har også vært med helt siden 90-tallet og tek-eventyret Ask i Fredrikstad som endte på børsen.

Bård Eker, som er mest kjent for å ha designet sportsbilen Koenigsegg og står bak den norske båtprodusenten Hydrolift, synes det morsomt at også Norxe har fått et gjennombrudd.

– Dette er kunnskap som er videreført helt siden 90-tallet. De har vært flinke til å holde siktet, og ikke latt seg friste av å gå inn i andre markeder, sier Eker.

Tok et hvileår

Så langt har gründerne klart å bygge selskapet trinn for trinn uten å ta inn eksterne investorer.

De sier de får jevnlige henvendelser fra interesserte investorer, men har holdt igjen.

– Vi har gjort dette før, og slipper å gjøre mange av de samme feilene igjen, sier Olsen.

Så langt er det sprøytet inn 17 millioner i form av aksjekapital, men når de nå skal trykke til med et bredere produktspekter vil kapitalbehovet øke.

– I det vi startet opp, var det ingen penger i selskapet. Så har vi betalt inn løpende. Kapitalbehovet kommer i bølger etter hvert som vi ansetter og kommer med nye produkter.

I lokalene til Norxe er det en rekke testrom hvor produktene sjekkes før de går ut i markedet.
I lokalene til Norxe er det en rekke testrom hvor produktene sjekkes før de går ut i markedet. (Foto: Elin Høyland)

Selskapet begynte å tjene penger i tredje driftsår, og har hatt driftsmargin på 10–25 prosent inntil i fjor. Nå håper de å øke produksjonen fra 500 enheter i fjor til opp mot 5000 enheter i løpet av noen år.

– Dette er ikke en jevn bakke. Det eneste vi vet er at det ikke går glatt.

I fjor bidro pandemien til en vekstbrems og svakere resultater for Norxe.

– 2021 var et hvileår. Vi klarte ikke å komme oss ut og kapre kunder når folk satt på hjemmekontor og luftfarten var nede. I år har vi troen på et bra løft igjen.

Nå har den anspente sikkerhetspolitiske situasjonen bidratt at det er ventet vekst mot forsvarsindustrien.

– Det koster mye å fly. I simulatorer kan piloter fra Norge, Tyskland og USA trene på oppdrag sammen uten at de må være på samme sted, sier Olsen.

Formel1-sirkus på kontoret

I produksjonslokalet er det fredagsstemning når Formel 1-løpene kommer opp på storskjermen.

Produksjonsarbeider Kristian Eriksen (25) har fem år bak seg i Norxe og har vært med på vekstreisen.

Norxe har utvidet produktet fra to til fem modeller og har utvidet staben betydelig. Her er deler laget klart til montering.
Norxe har utvidet produktet fra to til fem modeller og har utvidet staben betydelig. Her er deler laget klart til montering. (Foto: Elin Høyland)

– Når guttene kjører «bilæne», så har de kanskje øvd på projektorer herfra. Det er en grunn til at de beste førerne er best, sier Eriksen på bred Fredrikstad-dialekt.

Det er ikke bare Formel 1-førere som får testet seg i simulatorer, de benyttes også til testing for videreutvikling av bilene.

– Algoritmene de sitter på er så gode at de kan teste hva som skjer når de endrer vingeprofilene.

Her kan du lese om kriterier og juryen, og melde ditt selskap på Årets nyskapere

Se oversikten over de første selskapene her

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.