Fra Askøy utenfor Bergen har Ava of Norway utviklet en høytrykksspyler som nå selges i 25 land.

Bare seks-syv år etter oppstarten utfordrer Ava de kjente globale merkene og gikk fra null til 138 millioner kroner i omsetning i fjor. Det var en vekst på nærmere 60 prosent sammenlignet med 2020.

– Vi har sett muligheter i et marked som har stagnert i utvikling. Ava har gjort konkrete innovasjoner, og vi har jobbet for å skille oss ut, sier Morten Torlei (49).

Både i Norge og hos utenlandske forhandlere er merket oppe i 50 prosent markedsandel, ifølge ham. Høytrykksspylerne har fått en sentral plass i katalogen til den tyske gigantkjeden Bauhaus, og senest denne uken kom det henvendelser fra store kjeder som vil ta inn utfordreren.

Familien Torlei har i en årrekke drevet en butikk for høytrykksspylere i Bergen. I oppveksten var det høytrykksspylere det ble snakket om rundt kjøkkenbordet. I voksen alder startet Morten Torlei å designe egne modeller.

Selskapet ble verdsatt til 305 millioner i etterkant av en kapitalinnhenting ved nyttår. Da ble det hentet 40 millioner i vekstkapital i et investormarked som blir trangere.

Snudd på hodet

Nå begynner også Ava of Norway for alvor å merke markedsuroen. Bare i løpet av noen måneder er hele kalkylen snudd på hodet, selv om selskapet har lagt seg i selen for å være på forskudd.

– Kostnadene har økt betydelig, og hele marginen blir spist opp. Vi må jobbe for å ta inn de økte kostnadene, sier gründeren.

Med produksjon i Shanghai og hele verden som marked, er Ava ekstra sårbar for globale svingninger. Selskapet forsøkte å sikre seg før årets sesong med en prisjustering som skulle ta høyde for

– Før årets sesong gjorde vi en prisøkning slik at vi var forberedt på 15 prosent kostnadsøkning. Vi trodde det skulle holde, men kostnadsøkningen har vært enorm.

Torlei mener de store svingningene slår ekstra hardt for et oppstartsselskap.

– Året i år ble veldig annerledes. Vi klarte oss godt gjennom pandemien og har håndtert problemene løpende, men vi sliter med forutsigbarheten. Særlig for oppstartsselskaper er det vanskelig, sier han.

Ava of Norway er ett av nærmere 200 selskaper som deltar i DNs gründerkartlegging Årets nyskapere.

Bråbrems

Varehandelen i flere land sliter nå med en bråbrems, som også har rammet netthandelen.

Det såkalte gjør det selv-markedet er blant de hardest rammede kategoriene.

– Mange norske forhandlere sliter enormt med fallet. Mange innen detaljhandel opplever bom stopp, sier Torlei.

Ava har på sin side en vekst på 20 prosent i årets fem første måneder. Det er Torlei superfornøyd med.

– Internasjonalt er det en enorm nedgang på 20 prosent hos forhandlerne i våre kategorier. Derfor 20 prosent er vanvittig bra.

Gründeren mener at de voldsomme markedssvingningene kan åpne nye muligheter.

– Når noe ikke fungerer og forutsetningene endrer seg, så er en av styrkene våre at vi forandrer oss fort.

Galopperende transportkostnader er en del av bildet. Prisen for en container fra Shanghai til Europa har steget fra 20.000 til 120.000 kroner.

I tillegg er det stor økning i kapitalbindingen når produksjonstiden øker og shippingen har økt fra 34 til 87 dager.

– Vi forberedte oss med større lagre med spylere denne våren enn vi ellers ville hatt.

Fabrikkene i Shanghai stengte ned i 2,5 måneder.

Nå faller eksporten fra Kina dramatisk, og Torlei håper at containerkrisen vil gå over.

Fra 15 til 35 ansatte

I løpet av det siste året har Ava gått fra 15 til 35 ansatte.

– I mai fjor bestemte vi oss for å være klare når lettelsene kom. Vi har reist til potensielle kunder og vært på messer for å vise oss frem. Målet er å ta større markedsandeler, sier Torlei.

Vekstplanen bidro til at selskapet i fjor fikk et underskudd på 13 millioner kroner, men det er forbigående, ifølge gründeren.

– Det skal snu i år, og vi vil balansere resultatet i år. Vi skal ikke fortsette å brenne av penger, sier Torlei.

På eiersiden har det kommet inn investorer som Trygge barnehager-gründer Sigurd Aase, engleinvestor Dag Skansen og Momentum.

Torlei-familien kontrollerer fortsatt mer enn 50 prosent av aksjene.

Amazon-fremstøt

Både New Zealand og Australia er blant landene Ava eksporterer til.

I England og Tyskland, har Ava også benyttet Amazon som salgskanal. Netthandelsplattformen er ikke så enkel vei til suksess som man kan få inntrykk av, ifølge Torlei.

– Det er mye hardt arbeid og vi har ikke funnet noe trylleformular. Vi har brukt tid på å finne ut av algoritmer og plasseringer. Vår prioritet er forhandlere, så vi er ikke veldig aggressive på digitale markedsplasser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik ble Tangen lurt i hacker-test: – Da ble jeg enda mer paranoid
Oljefondet har registrert en økning av hackerangrep på 300 prosent fra 2020 til i dag. Oljefondssjef Nicolai Tangen fikk selv føle på presset.
01:37
Publisert: