Få norske gründerselskaper har tatt like store steg som Jonas Helmikstøls Easee.

På fire år har 34-åringens selskap solgt 600.000 smarte elbil-ladere som skal avlaste strømnettet unngå flaskehalser.

DN har ved hjelp av en jury kåret Norges mest innovative selskaper – «Årets nyskapere». Over 250 gründerselskaper har vært med i DNs kartlegging.

Easee er vinner av prisen for vekstselskaper. Tallene taler for seg selv:

Selskapet fra Rogaland har nådd milliardomsetning i lynfart.

I løpet av ett år økte selskapet fra 400 millioner kroner i omsetning – til 1,4 milliarder kroner i fjor. Og det rimelig nystartede selskapet satt i tillegg igjen med et overskudd på over en halv milliard.

Easee-måten

Veksten har ikke gått upåaktet hen, men Helmikstøl har gjort seg minst like bemerket for sin kulturbygging i Easee.

Kjerneverdiene er uvanlig myk hr. Ord som kjærlighet, sårbarhet og ydmykhet blir vanligvis brukt i helt andre sammenhenger enn i knallhard business.

Easee har derimot valgt å ansette en egen leder for kjærlighet.

– Det er rå verdier alle skal kjenne seg igjen i.

Han påpeker at ved å sette menneskene først, så kommer også resultatene.

Tidligere denne uken har han vært på teambuilding på Borestranden. Temaet er Easee 2.0 – create safety and remove fear.

Ba Musk på kaffe

Nå har Helmikstøl blandet seg inn i kampen om å bli Norges Elon Musk. Han har blant kjempet mot en elbåtmotorgründer fra Florø utkledd som en viking for å få Tesla-gründerens oppmerksomhet.

For da Musk nylig skulle besøke Stavanger i forbindelse med ONS-messen, laget Easee en massiv markedskampanje for å kuppe besøket. Planen var at Easee-gründeren skulle få Tesla-gründeren over på en kaffe når han først var i byen.

I kortfilmen «One coffee to change the world» ble hjemstedet hans Jørpeland fremstilt som en teknologihovedstad og døpt om til Musk City. Bussholdeplassene i området ble tapetsert med filmplakater, men Musk dukket aldri opp.

Hvor mye kampanjen kostet ønsker han ikke å svare på.

– Du ønsket å møte Musk, var det for å inngå et strategisk samarbeid med Tesla?

– Det var litt for å dele tanker om dette økosystemet. Elbiler er en del av det, batterier er en del av det, solceller er en del av det. Å få med Tesla og selskapene til Musk ville gjort noe bra. Vi tenker å ta lead for å bygge det, men er avhengig av partnere.

Han er likevel usikker på om han ville ansatt Musk eller latt ham få komme inn på eiersiden.

– Vi skulle kjørt en bra «due diligence» på dem som kommer inn. Vi er veldig opptatt av at vi har kontroll på sjappa, sier Helmikstøl.

Angrer

«Årets nyskaper»-juryen peker på at selskapet har truffet på timingen nå som bilparken elektrifiseres.

– Norge er ledende på elbiler, og Easee har klart å ta det beste fra Norge og er på vei ut i verden, sier jurymedlem Tor Bækkelund, som leder Kjell Inge Røkkes investeringsselskap for tidligfase.

Han påpeker at er det noe Norge trenger, så er det ny eksportindustri som har globalt potensial.

– De har klart å bruke kompetanse og domenekunnskap til å bygge noe nytt. Alle kan kjøpe en boks for å lade bilen med riktig effekt, men de har utviklet en software som gjør det smartere slik at du kan lade effektivt når det er billigst, sier han.

Nå angrer Bækkelund på at han takket nei til et investeringsmulighet i Easee da verdsettelsen var på 50 millioner kroner (premoney) før det startet opp.

Kom giganter i forkjøpet

Jurymedlem Karen Elisabeth Heskja har fulgt Easee på avstand og er imponert over hva de har fått til på kort tid.

– Easee har gjort unaturlig store hopp til å være en norsk start-up. De har valgt å gå inn i en bransje som er up and coming. Der har tatt noen bets og våget å stå i det, sier Heskja som er partner i Blueleap.

I Rogaland er det et miljø med flere hurtigvoksende ladeprodusenter som Zaptec og Amina i tillegg til Easee.

– Dette er et industrispill hvor det så langt ikke er noen store internasjonale aktører. At det ledes an fra Norge er veldig spennende, sier Heskja.

Hun er imponert over måten de har jobbet med å bygge organisasjon og en egen kultur.

– Det er ikke alle som klarer å drive organisasjonsutvikling og samtidig øke veksten. Easee har klart å gå fra 30 til 400 ansatte mens de har bygget kultur og samtidig hatt imponerende vekst. Det bør være til inspirasjon for andre, sier hun.

Avanserte mikrofoner

Sensibel er vinner i nyskaper-kåringens kategori for oppstartsselskaper.

Selskapet har utviklet en superfølsom optisk mikrofon som finnes i ulike typer elektronikk. I likhet med tradisjonelle mikrofoner er det en trykkfølsom membran som lydbølgene beveger, men der de tradisjonelle måler kapasitans så måler Sensibel utslaget ved bruk av laser.

– Mikrofonen de har laget gir vesentlig bedre lyd. Den er noe dyrere enn de klassiske, men ytelsesforskjellen gjør at den kan trumfe de andre, sier jurymedlem og seriegründer Geir Førre.

Førre mener Sensibel er et av de mest spennende tek-selskapene som kommer nedenfra i oppstartskategorien.

– Det er et veldig avansert produkt med sensor og integrert mikrobrikke. Sensibel fortjener prisen ut fra at det de har laget rent teknisk sett er ekstremt vanskelig, sier Førre som kjenner Sensibel-gründeren fra Chipcon.

Sverre Dale Moen og Sensibel er vinner av Årets nyskapere i klassen for oppstartsselskaper.
Sverre Dale Moen og Sensibel er vinner av Årets nyskapere i klassen for oppstartsselskaper. (Foto: Mikaela Berg)

Sensibel spant ut fra Sintef-miljøet på Minalab i Oslo.

– De har bevist at teknologien fungerer og skal nå ut i markedet, sier Førre.

Sensibel-gründer Sverre Dale Moen legger ikke skjul på at selskapet sikter seg inn mot noen av verdens største elektronikkprodusenter og nisjeprodusenter.

– Nå har vi solgt de første mikrofonene til testformål og fått den første omsetningen. Kundene har bekreftet at det virker. Vi er styrket i troen på at vi får det til, sier Moen.

Han synes det morsomt å bli utpekt av juryen.

– Det er kred til teamet vårt som har drevet frem til den unike teknologien.

Juryen til Årets nyskapere satt bransjefolk som Geir Førre, Espen Andersen, Hilde Støle Pettersen og Bente Loe. På skjermen er Karen Elisabeth Heskja, Øystein R Skiri og Asbjørn Lilletun.
Juryen til Årets nyskapere satt bransjefolk som Geir Førre, Espen Andersen, Hilde Støle Pettersen og Bente Loe. På skjermen er Karen Elisabeth Heskja, Øystein R Skiri og Asbjørn Lilletun. (Foto: Mikaela Berg)

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.