Jakten på høye verdsettelser og millioner i investorpenger er en egen øvelse i gründermiljøet.

Remarkable-gründer Magnus Wanberg og teamet hans har derimot klart å bygge et selskap med nærmere tre milliarder i omsetning uten å jage hyppige investorrunder.

En bredt sammensatt jury har kåret Remarkable til vinner av Stein på stein-prisen i DN-kåringen Årets nyskapere. DN har kartlagt 250 gründerbedrifter i forbindelse kåringen.

Prisen tildeles et selskap som har skapt imponerende resultater med lite kapital i tidlig fase og med en lav andel ekstern investorkapital.

– Det er fascinerende hvordan Remarkable har bygget stein på stein i mange år uten å hente penger, sier jurymedlem Øystein R. Skiri som til daglig leder Wiski Capital kontrollert av Salvesen & Thams og Witzøe-familien.

Gründer Wanberg forteller at det har vært en bevisst strategi å kjøre en nøktern linje med minst mulig investorkapital.

– Jeg er ikke kategorisk imot eksterne investorer, men jeg tror denne strategien kan styrke selskapet. Vi skal ikke sitte på vår høye hest og si at det er den eneste veien, men der har vi valgt vår vei.

Wanberg legger til at selskapet hele veien har vært opptatt av å kunne stå på egne ben, men har samtidig vært åpne for å ta inn eksterne investorer der det har vært riktig, for å kunne akselerere veksten.

Liten krisekasse

Oslo-selskapet har solgt over en million digitale notatblokker. Gründeren legger ikke skjul på at det kreves knallhard disiplin for å kjøre en stram linje med liten andel investorkapital.

– Alt endrer seg i den finansielle styringen når man ikke har mengder av investorkapital på bok. Det gjør noe med risikoen, og det holder oss «sharpe».

Remarkable har hentet nærmere 300 millioner i fire runder. Den store runden var da det amerikanske fondet Spark kom inn i 2019 med 135 millioner kroner.

Fallhøyden blir også større med en tynnere kasse.

– Evnen og slagkraften i medgangstider blir bedre med mye investorpenger, og i dårlige tider får du en krigskasse. Det blir som å fly uten sikkerhetsnett hvis man ikke har denne kapitalen i ryggen. Og driter du deg ut, så har du virkelig gjort det.

Han mener den stramme linjen har påvirket kulturen positivt.

– Så du har ikke følt at du blir sett på som en gnier?

– Det er blitt naturlig del av Remarkable. Alle skjønner at det handler om å bygge selskapet og å stå på egne ben når du ikke har ubegrenset tilgang til pappas kredittkort. Mange bruker investorpenger bra, men noen blir late og udisiplinerte på kostnader.

Også gründerselskapene Fiken og Fotmob ble trukket frem av juryen som eksempler på lønnsom vekst.

Wanberg var en outlier

Jurymedlem og seriegründer Geir Førre er imponert over måten lesebrett-selskapet har tatt stegene.

Han mener det var umulig å forutse Remarkables suksess.

– Da han kom inn og først presenterte seg var det ingen som trodde på ham. Han trodde knapt på det selv.

Seriegründeren, som selv jakter på tidligfaseselskaper gjennom investeringsselskapet Firda, tror neppe han ville gått inn i selskapet da det var i oppstartsfasen.

– Magnus Wanberg var en outlier. Jeg er glad jeg ikke ble spurt om å investere. Da hadde jeg sagt nei, sier Førre.

Wanberg er ikke enig i at Remarkable er et one-man-show.

– Det er absolutt et teamshow. Vi har vært manisk opptatt av produktet og har vært disiplinerte i alt vi har gjort. Det er også årsaken til at vi ikke har valgt å mer hente penger, sier Wanberg.

Annerledes-selskap

Også jurymedlem Tor Bækkelund anser Remarkable som et annerledes-selskap.

– Jeg har aldri sett noe sånt, sier Bækkelund som leder Kjell Inge Røkkes investeringsselskap Runway FBU.

Bækkelund har fulgt Remarkable steg for steg siden det ble etablert i gründermiljøet Startuplab.

Basert på sitt eneste produkt har selskapet klart å bygge et nytt produktområde.

– De har fikset alt. De har nådd gjennom i et marked hvor det er fullt av produkter med muligheter til å notere på. De har valgt en nisje og fått frem et budskap om at de har et digitalt papir.

Bækkelund mener Remarkable hadde flere odds mot seg da selskapet satte alt inn på salg av hardware rettet mot privatkunder fra et land som Norge.

– De har fikset alt. De har posisjonert seg og nådd gjennom i et marked hvor det er fullt av direkte og indirekte konkurrenter – digitale notater. De har valgt en nisje og fått frem et budskap om at de har et digitalt papir. Det har lykkes og det er et enormt imponerende posisjonerings og marketing arbeid som er utført.

Kapitaltørke

På få måneder er klimaet totalt forandret. Etter flere år med en flom av penger inn i oppstartsselskapene, har kapitalmarkedet skrumpet kraftig inn.

Tek-selskaper har stupt på børs, og det har smittet over på investorer som jakter oppstartsselskaper. DN har tidligere omtalt at verdsettelsene er fallende.

– Det vi ser i markedet nå er at risikokapitalen er avventende, noe som er utfordring for de selskapene som trenger kapital for vekst eller i oppstartsfasen. Tidligfaseinvestorer bli mer forsiktige og venturebransjen konsentrerer seg om eksisterende portefølje for å sikre utvikling av investeringene, sier Bækkelund.

Han tror likevel at det også er fordeler med at kapitalmarkedet strammes inn.

– I finanskrisen så vi at mange av de beste selskapene ble startet. De som starter i nedgangstider, og overlever, har en mer nøktern inngang som de tar med seg videre ved utvikling av selskapene.

Trues av vekstbrems

Heller ikke Remarkable er uberørt av det nye makrobildet.

– Hvor lenge kan dere holde det gående med kapitalen dere har hentet?

– 2022 blir et spennende år. I 2021 hadde vi voldsom medvind og reinvesterte alt i langsiktige planer. Flere prosjekter er igangsatt. Den makroøkonomiske situasjonen vil påvirke alle. Nå er det langt mer utfordrende å være et konsumentselskap. Det meste av vårt salg er før jul, så vi er spente på andre halvår, sier Wanberg som ikke vil utdype veksten så langt i år.

Han tror ikke det er full kapitaltørke, for mange investorer sitter fortsatt med kapital som skal plasseres ut. Derimot tror han gründere er mer avventende fordi verdsettelse har falt

– I fjor var verdsettelsene for høye. Nå er markedet mer selektivt. Den største frykten ligger i at man ikke får prisingen man har forventet, sier Wanberg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.