Japanske forbrukere strømmet til kjøpesentre og butikker i ukene før omsetningsskatten ble økt fra fem til åtte prosent den 1. april. Eksperter er i tvil om dette vil fortsette.

Den japanske detaljhandelen fikk en vekst på 11 prosent i mars måned – den høyeste veksten siden 1997. For 17 år siden skyldtes oppgangen en endring i omsetningsskatten og utløste en resesjon de neste kvartalene. Det prøver myndigheten å unngå nå.

- Det virker som at adferden hos forbrukerne er nesten identisk som i 1997. Det kritiske spørsmålet er hvor lik vil resten av 2014 være med 1997, spør sjeføkonom Takuji Okubo hos Japan Macro Advisors.

Han påpeker at det er elementer som gjør at Japan står bedre rustet nå enn for 17 år siden. Regnskapsbalansene hos de største japanske selskapene er bedre og finanssystemet er sterkere.

- På den annen side er statens finanser i en verre forfatning med en mye høyere gjeld. Med en minkende befolkning har Japan dårligere vekstforutsetninger enn i 1997. Det er like mye å bekymre seg over i dag for andre halvår som det var i 1997, sier Okubo.

Den japanske sentralbanken har gitt klar beskjed til markedet om at de står klar med støttetiltak hvis dette viser seg nødvendig. Allerede på onsdag vil de komme med nye føringer hvis det viser seg at foreløpige statistikker fra april er elendige.

Dette tror Japan-økonom Marcel Thieliant hos Capital Economics investorer må være forberedt på.

- Mars- og april-statistikkene må sees under ett. Det viktigere spørsmålet er hva som vil skje gjennom sommeren, sier han.

Ser få tegn

Internasjonale finansinstitusjoner som følger den japanske økonomien ser få tegn til at landet er på vei mot en ny resesjon – tilsvarende hva som skjedde sist da omsetningsskatten ble satt opp.

- Jeg tror ikke det er så mye å bekymre seg for. Det virker som at situasjonen utvikler seg slik Bank of Japan forventet. Bonusutbetalinger til ansatte vil trolig øke, noe som bør gi et gradvis oppsving i privat forbruk fra mai måned av, sier senior rentestrateg Shuji Tonouchi hos Mitsubishi UFJ Morgan Stanley Securities til Reuters.

Hovedstyret i den japanske sentralbanken møtes på onsdag hvor de blant annet vil legge frem nye prognoser for prisveksten de neste to årene. Sentralbanken har som hovedmål å legge til rette for at prisveksten havner på to prosent i Japan

34 av 35 fagøkonomer i Japan som Bloomberg har kontaktet tror ikke at sentralbanken vil komme med renteendringer eller endre det nåværende støttekjøpet av rentepapirer denne uken.

Bråstopp for eksportlokomotivene

De asiatiske eksportlokomotivene sliter med fallende ordrer og prispress. Den samlede eksporten i Kina, Japan, Sør-Korea og Taiwan falt med to prosent i første kvartal.

- Den økonomiske modellen som Asia har hatt, hvor de har stolt på handel, har forsvunnet, sier visedirektør for Asia hos Det internasjonale pengefondet (IMF), Markus Rodlauer, til Wall Street Journal.

Det er ikke første gang at eksporten svekkes kraftig hos disse fire landene. Dette skjedde under den asiatiske finanskrisen i 1997, da internettboblen sprakk tre år senere i USA og under den amerikanske finanskrisen i 2008.

De foregående tre gangene tok eksporten seg raskt opp igjen og var tilbake til gamle høyder med tosifret vekst. Dette forventes ikke å skje nå.

Vestlige forbrukere har for lengst fylt hus, skap og lommer med billige møbler, klær og elektronikk fra Asia. I USA og deler av Europa prioriterer forbrukere å nedbetale gjeld og legge til side penger.

I tillegg sliter blant annet Kina med høye lønnskostnader. Vietnam, Kambodsja og Bangladesh har tatt betydelig markedsandeler innenfor tekstilproduksjon. Kina har svart med å svekke valutaen med nesten tre prosent siden nyttår. Dette skal hjelpe eksportørene.

Kinesiske fabrikkansatte forventer fortsatt høy lønnsvekst. Over 45000 ansatte på en fabrikk som eies av Yue Yuen har streiket i over to uker med krav om både høyere lønninger og sosiale goder. Yue Yuen produserer sportsutstyr for Nike og Adidas.

Etter at sentralmyndigheten grep inn på fredag og beordret selskapet om å betale ekstra boligstøtte skal 80 prosent av de ansatte være tilbake på jobb i dag.

Ny Iphone-skjerm i produksjon

Skjermprodusenten Japan Display ble etablert med hjelp av japanske myndigheter og teknologiselskaper for å kunne stå sterkere mot sørkoreanske og taiwanske selskaper. Prispresset er intenst og selskapet har problemer i konkurransen med asiatiske konkurrenter.

I dag har aksjekursen på Japan Display falt med 13 prosent etter et elendig kvartal med fallende omsetning og svakere enn forventede driftsmarginer. Dette er den laveste kursen siden selskapet ble børsnotert i mars.

Ifølge Nihon Keizai Shimbun vil Japan Display levere en ny type avanserte skjermer til den neste Iphone-modellen fra Apple. Japan Display har nettopp startet produksjonen av 5,5-tommers skjermer med en oppløsning på 1440 x 2560 piksler og 538 piksler per tomme.

Markedene

De største asiatiske aksjemarkedene faller mandag morgen. Hovedårsaken er krisen i Ukraina og truselen om nye økonomiske sanksjoner rettet mot den indre kretsen rundt Russlands president Vladimir Putin.

«Igjen øker spenningen i Ukraine. Det kommer meldinger fra Capital Hill og Europa om at nye sanksjoner mot russiske tjenestemenn vil bli hardere, bli mer direkte og ramme den innerste sirkelen rundt president Putin. Dette vil forstyrre den normale handelen», skriver markedsstrateg Evan Lucas hos den australske finansinstitusjonen IG Ltd.

 

 

morten.iversen@dn.no – Twitter @IversenAsia


Les også: - Det må magiconomics til for at dette skal gå bra
 


Rekordstort handelsunderskudd for Japan  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.