Det var lave forventninger fra investorer og analytikere før Apple la frem kvartalsresultatet på tirsdag kveld. Apple klarte så vidt å slå forventningene om en omsetning på 75,9 milliarder dollar; kvartalet endte 600 millioner dollar høyere.

Dollarsmell for Apple

Totalt ble det solgt 74,8 millioner Iphone-modeller i kvartalet – en knapp million færre enn hva konsensus var, ifølge prognoser som Reuters og Bloomberg hentet inn i forkant. Dette er under 300.000 flere enheter enn hva som ble solgt i samme kvartal i 2014.

- Dette har vært et kvartal hvor det har skjedd viktige ting - i en situasjon som best kan beskrives som turbulent, sa konsernsjef Tim Cook i et intervju med CNBC etter resultatfremleggelsen.

Han brukte karakteristikken «ekstrem situasjon» for å beskrive fallet i råvareprisene og svake valutaer. Rundt to tredjedeler av Apples omsetning kommer fra internasjonale markeder utenfor USA.

Styrkingen av dollaren mot de fleste valutaer har slått hardt ut for Apple. Selskapet la ved dokumentasjon under resultatfremleggelsen som viser at 100 dollar i inntekter fra det internasjonale markedet i 2014 tilsvarte kun 85 dollar i forrige kvartal på grunn av styrkingen av dollaren.

Apples omsetning falt i den amerikanske regionen og i Japan. Europa viste en overraskende vekst på fire prosent. Enhetssalget av nettbrettserien Ipad falt med 25 prosent til 16,1 millioner enheter.

Forventer omsetningssvikt

Apple forventer at omsetningen vil ende på mellom 50 og 53 milliarder dollar i inneværende kvartal. Dette er lavere enn i samme kvartal ifjor, da den endte på 58 milliarder dollar. Hvis dette slår til vil det være første gang siden 2003 at Apple får en omsetningssvikt.

Kina er blitt Apples nest største marked – kun slått av det amerikanske. Apple-sjefen har sagt flere ganger han regner med det er et tidsspørsmål før Kina vil gå forbi USA og bli det største markedet. I forrige kvartal lå Kina litt foran det europeiske.

- Vi har sett enkelte signaler på svakheter i Kina i januar. Vi vet at situasjonen i Kina har vært en kilde til bekymring for mange. Vi ser langsiktig på det kinesiske markedet og er svært optimistiske, sa Cook under resultatfremleggelsen.

Svakere i Kina

Apple og selskaper som Yum!, McDonald’s og Ford er i stand til å ta pulsen på kinesiske forbrukere. I den nye økonomiske modellen kinesiske myndigheter prøver å gjennomføre er det forbrukerne som skal dra en større del av økonomien.

Apple er et produkt som gir status hos den nye kinesiske middelklassen. I 2012 utgjorde den kinesiske middelklassen med årsinntekter på mellom 140.000 kroner og 280.000 kroner 36 millioner husholdninger, ifølge konsulentselskapet McKinsey. I 2020 vil det være 193 millioner husholdninger.

- Det er mange i verden som vil kjøpe smarttelefoner og vi bør være i stand til å ta vår rettmessige del, sa Apple-sjefen.

Den kinesiske veksten var i 2015 på det laveste siden 1990 og mange økonomer stiller seg kritiske til de offisielle statistikkene; aktiviteten kan være lavere.

Apple mener å ha sett en svekkelse siden årsskiftet i Kina.

- Vi føler det er en veldig annerledes økonomisk situasjon rundt i verden. Vi har sett en svekkelse i Kina, spesielt i Hong Kong i begynnelsen av januar. Vi begynner å se noe vi tidligere ikke har sett, sa Apples finansdirektør Luca Maestri under resultatfremleggelsen.

Prioriterer Asia

Konkurransen er hard i Kina hvor Huawei og Xiaomi har en tredjedel av markedet. De selger telefoner som er betydelig billigere enn Apples Iphone-modeller. Xiaomi vil lansere en ny toppmodell i februar.

- Det er veldig vanskelig å ta markedsandeler fra lokale konkurrenter, sier analytiker Nicole Peng hos analyseselskapet Canalys til Wall Street Journal.

Konsernsjef Tim Cook har prioritert Kina siden han overtok som Apples toppsjef etter grunnlegger Steve Jobs. Nye Iphone-modeller lanseres tidlig i Kina, Apple har lyttet på markedet og lansert gullfargede modeller som kinesiske kjøpere har etterspurt – og større skjermer.

- Utover volatiliteten vi opplever på kort sikt er vi fortsatt veldig trygge på det langsiktige potensialet i det kinesiske markedet og de store mulighetene som ligger foran oss. Vi opprettholder våre investeringsplaner, sa Cook.

India er et lyspunkt. Det ble solgt 76 prosent flere Iphone-enheter i forrige kvartal. Sammenlignet med Kina er India foreløpig et lite marked. I Kina ble det solgt 15 millioner Iphoner – i India ble det solgt under en halv million i kvartalet i fjor.

Apple har en 11 prosent markedsandel på det kinesiske markedet, ifølge Canalys. Dette er mer enn en fordobling sammenlignet med i 2014. 24,2 prosent av Apple-omsetningen kommer fra Kina, Taiwan og Hong Kong.

Apple fikk en omsetningsvekst på 14 prosent fra markedet de definerer som «stor-Kina» (Kina, Hong Kong og Taiwan). Apple hadde en global omsetningsvekst på to prosent.

Markedene

Det er fortsatt uro ved de kinesiske børsene etter det kraftige fallet på tirsdag ettermiddag. Nøkkelindeksene ved Shanghai- og Shenzhen-børsene har falt. Shanghai-indeksen nærmer seg 2500-nivået, som en rekke analytikere mener er et foreløpig bunnivå.

Oljeprisen er også volatil med et fall i asiatisk handel. Det har gått rykter det siste døgnet om at Saudi-Arabia, Russland og Kuwait er på glid og kan komme til å redusere produksjonen i håp om å øke prisene. Dette er ikke bekreftet.

DN Direkte inngår fra denne uken som en del av DN Investor. Her vil du finne de siste markedsnyhetene fra hele verden og detaljerte markedsstatistikker og nøkkeltall.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Apple spår nedgang i salget

morten.iversen@dn.no