Det kinesiske selskapet Xiaomi selger flere mobiltelefoner på det kinesiske markedet enn Apple. Nå skal andre hurtigvoksende mobilmarkeder inntas. Målet er å femdoble salget det neste året.

Xiaomi er en nykommer – også i Kina. På rekordtid har selskapet blitt et kjent merkenavn hos kinesiske forbrukere. Smarttelefonene selges til priser som ligger på halvparten av mer kjente merkevarekonkurrenter – med nesten sammenlignbare tekniske spesifikasjoner.

Verdens sjette største

Xiaomis toppmodell selges for rundt et par tusen kroner i Kina. Selskapet har drevet geriljamarkedsføring for å nå kundene. Når nye modeller lanseres er det ofte lange ventelister fra kunder og det slippes et begrenset antall telefoner.

Etter stor suksess på det kinesiske markedet har Xiaomi klatret opp til å bli verdens sjette største mobiltelefonprodusent, ifølge analyseselskapet IDC. I Kina er selskapet den tredje største mobiltelefonprodusenten og selger flere telefoner enn Apple.

I 2015 forventes det at Xiaomi vil selge over 100 millioner smarttelefoner - en femdobling på to år.

Strategien er å innta fremvoksende markeder før de vurderer USA, EU og andre veletablerte markeder hvor merkelojaliteten til Apple, Samsung og andre kjente elektronikkselskaper er høy.

Denne uken starter selskapet lansering i India. De neste månedene står 10 andre store markeder, blant annet Russland, Brasil og Indonesia vil inntas de neste månedene.

- Ingen kjenner til Xiaomi i India. Heller ikke jeg kjenner til telefonene. De må drive opplæring for å lykkes. Kundene kjenner ikke til merket så det vil være noe nøling. India er et veldig konkurransepreget marked, sier teknologianalytiker Katyayan Gupta hos konsulentselskapet Forrester Research til Bloomberg.

Venteliste

Selskapet har gått i partnerskap med et indisk internettselskap. Salgs- og markedsføringsstrategien i forbindelse med lanseringen er den samme som i Kina: skape interesse og begrense tilgangen til produktene.

Ifølge GSMArena.com har Xiaomi fått 100.000 forhåndsbestillinger på toppmodellen Xiaomi M3. Det er ventelister da de selger et begrenset antall telefoner før en ny container er på plass med modeller. Dette er en kostnadseffektiv produksjons- og distribusjonsmodell.

Fire år gamle Xiaomi er privateid. Det ble tilført kapital ifjor sommer basert på en markedsverdi på rundt 60 milliarder kroner. I dag lanseres toppmodellen Mi4 på det kinesiske markedet med tekniske spesifikasjoner som overgår japanske og sørkoreanske konkurrenter.

I Kina selges denne modellen til 3000 kroner – under halvparten av hva en Apple-telefon selges for.

Apple-innhøsting i Kina

Apple vil legge frem kvartalsresultatet etter at New York-børsen stenger i dag. Investorer er spesielt interessert i hvordan Apple gjør det på det kinesiske markedet etter at de fikk på plass en distribusjonsavtale med China Mobile i vinter.

Analytikere tror Apple kan levere overraskende gode kvartalsresultater og at dette skyldes det kinesiske markedet. Cantor Fitzgerald og Piper Jaffray har oppjustert omsetningsestimatene den siste uken til rundt 38 milliarder dollar for kvartalet.

Det forventes at Apple solgte rundt 36 millioner Iphone-enheter og vel 14 millioner Ipad nettbrett.

- Vi forventer at China Mobile stod for rundt syv til åtte millioner Iphone-enheter, sier analytiker Alex Gauna hos JMP Securities til CNBC.

Cantor Fitzgerald har utarbeidet et Apple-barometer som måler salgsaktiviteten og aktiviteten hos underleverandører.

- Samsung har hatt et skuffende salg av Galaxy S5 og de utfordres av andre selskaper. Apples vekst kommer fra høyere salg av Iphone-modeller. Vi tror det kinesiske markedet kan overraske positivt, sier Brian White hos Cantor Fitzgerald.

Apple gjør seg klar til å lansere oppgraderinger av eksisterende og nye produkter de neste månedene. Ifølge kinesiske medier vil den nye Iphone-modellen være i salg i Kina fredag 19. september.

Apples asiatiske underleverandører har fått beskjed om å ha kapasitet til å produsere mellom 70 og 80 millioner Iphone 6-enheter før nyttår.

«Apples Iphone produksjonsprognose forutsetter en økning i etterspørselen fra samarbeider med China Mobile – verdens største mobiloperatør. Større skjermer er populære i Kina og andre fremvoksende markeder. Der har smarttelefonene erstattet den personlige datamaskinen som den viktigste dataenheten», skriver Marketwatch.

Iphone 6 vil komme med 4,7 tommer og 5,5 tommer skjermstørrelser. Dagens modeller er på fire tommer.

- Mange forventer en Iwatch smartklokke. Dette er et marked som kan være verdt 10 milliarder dollar med en gang, sier Gauna, som har kjøpsanbefaling på Apple-aksjen.

Ny tro på Thailand

Internasjonale investorer ser ikke ut til å la seg skremme av at Thailand styres av en militærjunta. Internasjonale investorer har overført 3,3 milliarder dollar for investeringer i obligasjoner og aksjer hittil i juli.

Nøkkelindeksen ved Bangkok-børsen er på det høyeste siden juni i fjor. Den thailandske bahten har styrket seg med 1,9 prosent i juli. Dette er den nest beste utviklingen av 24 valutaer i fremvoksende markeder, ifølge Bloomberg.

Tidligere finansminister Pridiyathorn Devakula, som er økonomisk rådgiver til juntaen, tror den thailandske økonomien kan få en vekst på fem til seks prosent i 2015. Årsaken er tiltak som militærregimet har godkjent, blant annet store infrastrukturinvesteringer.

Analytikere hos finansinstitusjoner er mer tilbakeholdne. De tror den thailandske økonomien vil vokse med under to prosent i år og mellom tre og fire prosent i 2015.

Ny president i Indonesia

I Indonesia er det nervøsitet før det offisielle resultatet fra forrige måneds presidentvalg blir kjent. Meningsmålingene tyder på at Jakarta-guvernør Joko «Jokowi» Widodo vant valget med en margin på rundt åtte prosent.

Prabowo Subianto sa på mandag han ikke vil akseptere et valgresultat hvor «Jokowi» blir erklært vinner. Den sittende presidenten sa på mandag kveld at det er «nobelt å innrømme nederlag», med en klar henvisning til Prabowo.

- Det går mange rykter om ustabilitet og uro. Jeg er forsiktig optimist og tror ikke dette blir resultatet, sier politisk analytiker Tobias Basuki hos tenketanken CSIS til CNBC.

 

Markedene

Japan, Hong Kong og Kina sender de asiatiske aksjemarkedene høyere på tirsdag. Investorer er tilbake i den kinesiske eiendomssektoren etter at myndighetene har indikert at de vil gjøre det enklere for førstegangskjøpere å få finansiering til egen bolig.

Utsikter til en høyere enn forventede investeringer i Kina har sendt australske gruveselskaper høyere ved Sydney-børsen de siste ukene. Rio Tinto og BHP Billiton har klatret med henholdsvis seks og ni prosent på en måned.

 

Asiatiske aksjemarkeder

Japan, Nikkei 225: 15378,04 (1,06%)

Hong Kong, Hang Seng Index: 23658,7 (1,15%)

Kina, Shanghai SE Composite: 2074,3 (0,96%)

Sør-Korea, Kospi Composite Index: 2025,07 (0,32%)

Taiwan, TSEC Weighted Index: 9472,91 (0,34%)

India, BSE Sensex: 25831,32 (0,45%)

Thailand, SET Index: 1537,12 (-0,09%)

Singapore, Straits Times Index: 3317,25 (0,09%)

Malaysia, FTSE Bursa KLCI: 1870,26 (0,09%)

Indonesia, Composite Index: 5117,43 (-0,19%)

Filippinene, SE Composite: 6857,81 (-0,25%)

Australia, All Ordinaries: 5526,9 (-0,03%)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

morten.iversen@dn.no Twitter @IversenAsia