Canton-messen feirer 60-årsjubileum i 2017. Denne har i tiår vært den viktigste messen for kinesiske fabrikker – særlig småselskaper som er avhengig av store volum. Over 24000 selskaper deltar på årets messe og det forventes flere hundre tusen besøkende fra hele verden.

Handelen svikter

Frem til Canton-messen stenger neste helg forventes det at det er inngått kontrakter på over 200 milliarder kroner. Dette er lavere enn da messen ble arrangert i april og på nivåer som ikke er sett siden finanskrisen i 2008.

- Situasjonen er alt fra optimistisk i år. Det er svak eksport og dårlig internasjonal etterspørsel, sier pressetalsmann Xu Bing til South China Morning Post.

Dette svarer godt med hva de globale handelsstatistikkene viser. Veksten i verdenshandelen er lav og har falt i Asia siden 2014.

- Siden andre verdenskrig har handel vært motoren som har drevet økonomisk fremgang. Handelsveksten var dobbelt så høy som veksten i det globale bruttonasjonalproduktet frem til 2008-krisen. Siden har den falt, sa toppsjefen for Det internasjonale pengefondet (IMF), Christine Lagarde, nylig.

Svakere valuta hjelper ikke

Den kinesiske eksporten falt med 10 prosent i september til 184,5 milliarder dollar sammenlignet med for ett år siden. Eksportfallet var tre ganger høyere enn hva Kina-analytikere hadde forventet. Situasjonen er den samme i andre eksportavhengige asiatiske økonomier.

- Det er åpenbare hindringer i veien for den kinesiske utenrikshandelen. Den globale veksten er fortsatt svak og verdenshandelen mangler en effektiv støtte, sa pressetalsmann Huang Songping i den kinesiske tolletaten da handelstallene ble lagt frem i forrige uke.

Totalt er det satt opp over 59000 utstillingsboder under høstens Canton-messe hvor absolutt alt fra elektronikk og leker til tekstiler og husholdningsartikler vises frem inntil portene lukkes neste fredag. Det er færre besøkende enn forventet.

De siste 15 månedene har den kinesiske valutaen svekket seg med over ti prosent mot amerikanske dollar. Dette har ikke ført til høyere etterspørsel, slik det var håpet på.

- En svakere valuta vil ikke hjelpe oss hvis det ikke er internasjonal etterspørsel. Det er selvfølgelig bra at det gjør produktene våre billigere. Vi har justert ned prisene våre i amerikanske dollar, men vi har ikke sett umiddelbare resultater, sier salgssjef Todd Zhao hos Shanghai Huayuan New Composite Materials til South China Morning Post.

Høy lønnsvekst

En undersøkelse foretatt av arrangøren av messen viser at 70 prosent av eksportørene har fått økt lønnskostnadene med over ti prosent det siste året. Over 60 prosent sier det er blitt enklere å få lån fra banker.

- Vår strategi har alltid vært vi investerer mer når driften går dårlig, sier salgssjef Torpedo Hsu hos selskapet CMEC til Reuters.

Kinas største selskaper, som har opparbeidet seg kjente merkenavn, er nesten helt fraværende fra messen. Det er også mange andre selskaper som selger direkte via internett, blant annet via det internasjonale nettstedet til Alibaba, som er blitt en alvorlig konkurrent.

- Tradisjonell industri sliter, men nye innovative selskaper som oss gjør det bra, sier salgsdirektør Andy Zhang hos teknologiselskapet Owatch, som har utviklet virtuelle spilløsninger som kan plasseres ut i kjøpesentre, til Reuters.

Manikyrrobot gir fete marginer

Enkelte produkter må vises frem for at potensielle kunder skal se potensialet.

Det har vært lange køer foran utstillingen til Taiji Electronic. De har utviklet en automatisk manikyrrobot som automatisk lager et unikt mønster for negler på noen sekunder. De har et ørlite forsprang på konkurrentene.

- Det viktigste er selve produktet og timing. Hvis produktet er populært vil det ta seks måneder før store produsenter har tilsvarende produkter og da vil marginen være syltynne. I mellomtiden har vi fete marginer, sier salgssjef Billy Li til avisen.

Markedene

Det japanske jernbaneselskapet JR Kyushu hentet inn over 33 milliarder kroner i en emisjon i forrige uke og i dag gikk startskuddet for hva som er Japans største børsnotering hittil i år. Aksjekursen har steget med 13 prosent.

Sør-Korea fikk en årsjustert vekst på 2,7 prosent i tredje kvartal. Dette er bedre enn hva mange fryktet. Konkursen i rederiet Hanjin Shipping og en lang streik hos Hyundai Motor har påvirket den økonomiske aktiviteten.

 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.