Dødsfall på arbeidsplassen, forårsaket av stress og lange arbeidsdager er så vanlig at det er et eget uttrykk for det i Japan. Pårørende har fått erstatning fra arbeidsgivere etter at ansatte har dødd av «karoshi». Dette er fortsatt vanlig i privat og offentlig sektor.

Livslange forhold

Enkelte japanske selskaper har prøvd å endre bedriftskulturen og sende ansatte hjem på ettermiddagen. Tekstilselskapet Fast Retailing, som konkurrerer med H&M og Zara i Asia og USA vurderer å innføre firedagers arbeidsuke.

- Selv om vi reduserer antall arbeidstimer vil vi betale mer for ansatte som skaper bedre resultater. Lange dager betyr ikke nødvendigvis høyere ytelse, sier konsernsjef Tadashi Yanai hos Fast Retailing til Financial Times.

Det har vist seg vanskelig å sende ansatte hjem på ettermiddagen.

Japanske ansatte har tradisjonelt hatt et livslangt forhold til arbeidsgiveren. Å dra fra jobb mens kolleger – og sjefen fortsatt er tilstede – blir sett på som stigmatiserende.

En undersøkelse fra Expedia viser at japanske ansatte tar ut kun ni av de 16 feriedagene de har krav på i løpet av året. Franskmenn og skandinaver ligger på toppen av oversikten og tar ut det meste. Myndighetene vil pålegge ansatte å ta ut minst fem dager i 2016.

Det japanske helsedirektoratet har prøvd å slå av strømmen for å sende ansatte hjem. Nå vil de forby ansatte å jobbe etter klokken ti på kvelden.

Opprør fra yngre

Yngre japanere er i ferd med å gjøre opprør. Arbeidsledigheten er lav og det er stort behov for å ta inn yngre ansatte. 86,7 prosent av årets nyutdannede fra japanske universiteter hadde mottatt jobbtilbud.

- Dette er en betydelig bedring fra 82,9 prosent ifjor. Det er bevis for at japanske selskaper har skiftet fokus og foretrekker karrierekvinner. Vi ser at flere kvinner enn menn har mottatt jobbtilbud i år, sier sjeføkonom Takuji Okubo hos Japan Macro Advisors.

Ifølge statistikker fra OECD jobbet japanerne i gjennomsnitt 1735 timer i 2013 – mot 1388 for tyskerne.

- Det viktigste for meg er et komfortabelt arbeidsmiljø med en åpen bedriftskultur hvor vi kan si hva vi mener, overtidsbetaling og ferie med lønn, sier universitetsstudent Nanami Kobayashi til Financial Times.

Europeisk modell

Statsminister Shinzo Abe har foreslått å fjerne overtidsbetaling for spesialister og ledere som tjener over 650.000 kroner i året i håp om at dette vil sende dem hjem fra jobb. Han har sett mot Europa og hvordan mer fritid fører til høyere forbruk.

- Vi oppfordrer selskaper til å innføre fleksitid og la folk komme på jobb tidligere og dra hjem tidligere i sommermånedene for å tilbringe tid med familie og andre sosiale aktiviteter, sa kabinettsekretær Yoshihide Suga nylig.

Briten Stu har dokumentert hvordan hans arbeidsuke i Japan er på en video som har skapt debatt de siste ukene.

Godkjenner storfusjon

Kinesiske myndigheter har godkjent en fusjon mellom de to jernbanemateriellselskapene CNR og CSR. Det nye selskapet vil bli verdens største leverandør av jernbanemateriell. Det er vel ti år siden de ble splittet i to selskaper for å skape konkurranse i Kina.

Kina vil ferdigstille over 8000 kilometer nye jernbanelinjer i år og satser på å knytte sammen hele regionen mot Asia – fra Sentral-Asia til Sørøst-Asia.

Aksjekursen på CNR har steget med over 25 prosent på onsdag.

Ford kjører forbi Hyundai

For første gang har bilprodusenten Ford solgt flere biler på det kinesiske markedet enn sørkoreanske Hyundai. Den amerikanske bilprodusenten økte bilsalget med 9,4 prosent til nesten 300.000 enheter i første kvartal.

Ford åpnet i mars sin fjerde fabrikk i Kina og er i ferd med å bygge om en eksisterende fabrikk og starte bilproduksjon der senere i år. Målet er å lansere 15 nye bilmodeller på det kinesiske markedet, blant annet en ny Taurus-modell.

Hyundai er i ferd med å bygge nye fabrikker og skal nesten tredoble produksjonskapasiteten i Kina til 2,7 millioner biler årlig, ifølge Bloomberg News.

Markedene

Det er nervøsitet og volatilitet på de asiatiske aksjemarkedene etter en kraftig oppgang på tirsdag. Nøkkelindeksen ved Shanghai-børsen er på vei mot 4000-nivået og også i Hong Kong er det fornyet optimisme.

Investorer venter på avslutningen av et møte i den japanske sentralbanken, Bank of Japan (BoJ).

- Jeg håper egentlig at BoJ ikke kommet med nye lettelser. Hva Japan trenger mest nå er realinntektsvekst, produktivitetsforbedring og strukturelle reformer. Det er ikke klart for meg hvordan kvantitative lettelser kan endre dette, sier direktør Alexander Treves hos Fidelity Worldwide Investment til CNBC Asia.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

morten.iversen@dn.no