Jia Yueting sier han har en visjon for fremtiden og selskapet Leshi Internet Information & Technology (LeEco), som han grunnla for 12 år siden: koble alt sammen – om det er smarttelefoner, nettbrett og fjernsynsapparater - eller elektriske biler.

På en pressekonferanse på onsdag avfyrte Jia startskuddet for å bygge en elektrisk bilfabrikk med en produksjonskapasitet på 400.000 biler i året. Tesla regner til sammenligning med å produsere mellom 80.000 og 90.000 biler i år.

- Moganshan-prosjektet vil vi åpne opp for samarbeid med alle partnere, sa Jia Yueting.

Bygger digitalt økosystem

LeEco er nesten ukjent utenfor Kina. Det har fått betydelig finansiell støtte fra kinesiske myndigheter, som oppfordrer lokale selskaper om å ha ambisjoner og bli ledende innenfor nye bransjer.

LeEco har bygd seg opp og blitt en av de største leverandørene av strømmetjenester til smarttelefoner, nettbrett og fjernsynsapparater i Kina. I slutten av juli la selskapet vel to milliarder dollar for å kjøpe den amerikanske fjernsynsprodusenten Vizio.

Smarttelefonmodellen Le 2 Pro selges for 1400 kroner i Kina. Fjernsynsapparater starter på et par tusen kroner. Inntektene kommer fra månedlige abonnementstjenester.

LeEco har bygd opp et digitalt økosystem i Kina hvor de distribuerer filmer, musikk og annet digitalt innhold til brukerne. Alt er koblet sammen slik at det er mulig å kontrollere innhold og abonnement fra smarttelefonen.

Selskapet forventer å selge over 15 millioner fjernsynsapparater i år.

«LeEco kan fortsatt lykkes i USA ved å selge TV-er til ekstremt lave priser. Denne avtalen vil i betydelig grad endre det globale LCD-TV-markedet», skriver analyseselskapet Trendforce i en rapport.

En bilrevolusjon

Elektriske biler en av nøkkelsektorene som kinesiske myndigheter tilrettelegger for at lokale selskaper satser på. Jia Yueting har ikke latt seg be to ganger.

Tidligere i år skisserte han planer for masseproduksjon av elektriske biler. Nå er finansieringen på 15 milliarder kroner for første fase på plass. Prosjektet har fått støtte fra provinsmyndighetene i Zhejiang og er en del av et «opplevelsespark» hvor ny teknologi skal vises frem.

Det mangler ikke på ambisjoner; allerede om to år skal de første masseproduserte bilene rulle ut fra fabrikken.

- Vi skal skape en revolusjon som vil snu opp ned på den tradisjonelle bilindustrien som består av Europa, USA, Sør-Korea og Japan. Vi vil sørge for at Kinas bilindustri blir ledende i den globale bilindustrien, sa Jia på en pressekonferanse i Hangzhou på onsdag.

Konseptmodellen LeSee er tidligere vist frem. Denne skal oppnå topphastighet på 209 kilometer i timen og kommer med førerløs teknologi.

Apple-front?

LeEco har inngått et partnerskap med det amerikanske selskapet Faraday Future, hvor det har vært svært mye hemmelighold. Selskapet er i ferd med å utvikle elektriske biler og LeEco skal delfinansiere byggingen av fabrikken.

Det har gått rykter, blant annet gjengitt i Macworld denne uken, om at Faraday Future i realiteten er en front for Apples bilprosjekt.

Dette er blitt avvist av mange analytikere, som viser til at mange teknologiselskaper utvikler digital bilteknologi og har ambisjoner om å bygge biler.

LeEco suspenderte handelen i aksjen uten forvarsel i desember i seks måneder uten å gi noen grunn. Selskapet har gått med et lite overskudd. En direktør nekter å fortelle Nikkei Asian Review hvor de har fått finansiering fra.

- Det er hemmelig, sier vedkommende.

Faraday Future viste frem konseptmodeller tidligere i år på en bilutstilling.

- Med den teknologiske utviklingen og internett står den tradisjonelle bilindustrien, som ikke har endret seg det siste århundret, ved et veiskille. Vi tror at denne typen strategisk samarbeid på tvers av bransjer vil være en ny modell, sa LeEcos toppsjef Jia Yueting på onsdag.

Faraday Future headhuntet i forrige uke General Motors tidligere sjefingeniør for elektriske biler, Peter Savagian. Flere sentrale Tesla-ansatte har hoppet over til Faraday, og Ferraris tidligere toppsjef for Nord-Amerika, Marco Mattiacci.

Faraday Future er i ferd med å bygge en bilfabrikk like utenfor Las Vegas i Nevada som skal produsere elektriske biler for det amerikanske markedet. LeEco-modeller skal også produseres ved denne fabrikken, ifølge South China Morning Post.

Markedene

De asiatiske aksjemarkedene har falt på torsdag formiddag. De japanske markedene holder stengt i forbindelse med en ny helligdag som er innført: Fjelldagen.

Dette er et forsøk på å få japanerne til å ta mer fri – og forhåpentligvis bruke mer penger. Ifølge Japan Times kan Fjelldagen føre til økt forbruk på 820 milliarder yen (70 milliarder kroner), blant annet i friluftsutstyr.

Totalt er det 16 fridager av denne typen i Japan i året; om en måned kommer «Respekt for de eldre»-dagen.

Sentralbanken på New Zealand kuttet renten på torsdag morgen til rekordlave to prosent. Dette var forventet.

New Zealand-dollaren styrket seg med nesten to prosent da beslutningen kom. Den er på det sterkeste nivået siden 2015 til tross for lavere rente.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.