For andre gang i historien forventes det at et kinesisk selskap vil misligholde et obligasjonslån. Kinesiske selskaper har gått forbi i USA i samlede gjeldsforpliktelser.

I mars i år misligholdt Shanghai Chaori Solar Energy Science & Technology et obligasjonslån ved å ikke betale renter til eierne. Dette var første gang dette skjedde i Kina. Huatong Road & Bridge Group vil ikke makte å betale hverken renter eller et avdrag på rundt 64,5 millioner dollar i neste uke.

- Det er svært sannsynlig at selskapet vil havne i mislighold. Hvis dette skjer vil det ha en stor innvirkning på investorenes følelser, sier analytiker Xu Hanfei hos meglerhuset Guotai Junan Securities til Bloomberg.

Toppsjef under etterforskning

Mange kinesiske selskaper har fått problemer etter mange år med høy aktivitet og en lånefinansiert ekspansjon. Den økonomiske veksten ligger på rundt 7,5 prosent – rundt tre prosentpoeng lavere enn før den globale finanskrisen i 2008.

Selskapene har økt gjelden. En rapport fra Standard & Poor’s viser at kinesiske selskaper hadde økt gjelden til 14200 milliarder dollar ved siste årsskifte. Til sammenligning hadde amerikanske selskaper en gjeld på 13100 milliarder dollar ved nyttår.

Ifølge Bank of America-Merrill Lynch kan energiselskapet Jiangsu Hengshunda Bio-Energy også komme i mislighold på et obligasjonslån i neste uke.

Et signal om at Huatong Road & Bridge kunne stå foran problemer kom i slutten av forrige uke da konsernsjef Wang Guorui ble fjernet som medlem av en rådgivningskomite i Shanxi-provinsen. Denne uken har det blitt bekreftet at han «bistår i en etterforskning».

Dette er ofte ensbetydende med at vedkommende er involvert i en korrupsjonsetterforskning.

- Når en toppsjef har problemer er det vanlig at banker ikke gir kortsiktig finansiering. Selskapet vil heller ikke få kredittfinansiering fra leverandører, sier direktør Ivan Chung hos Moody’s i Hong Kong til Reuters.

Reformer foran vekst

Kinesiske myndigheter har strammet inn og satser alt på å gjennomføre reformer fremfor å fortsette med en halsbrekkende høy økonomisk vekst. Dette har ført til lavere aktivitet enn forventet i eiendomssektoren og for selskaper som er involvert i infrastrukturprosjekter.

Huatong Road & Bridge hadde aktiva for vel 10 milliarder kroner, ifølge siste årsregnskap.

«Kina-indeksen» ved Hong Kong-børsen har falt med over 1,1 prosent i dag. Dette skyldes delvis usikkerhet rundt den kinesiske økonomien, ifølge analytikere MarketWatch har fått kommentarer fra.

Kinesiske myndigheter har gjentatt flere ganger den siste uken at det økonomiske vekstmålet på 7,5 prosent for 2014 er innen rekkevidde.

- Vekstraten kan bli noe lavere – eller høyere enn 7,5 prosent. Det er akseptabelt så lenge den økonomiske utviklingen fører til nye jobber, øker inntektene, skaper økt likhet i samfunnet og beskytter miljøet. Det må være reelt og ikke overdrevet vekst, sa statsminister Li Keqiang i møter med fagøkonomer på torsdag kveld, ifølge nyhetsbyrået Xinhua.

«Ingen historisk parallell»

Alle om bord Malaysia Airlines-flyet fra Amsterdam til Kuala Lumpur er bekreftet omkommet. For andre gang på vel fire måneder har et passasjerfly fra det malaysiske flyselskapet vært involvert i en ulykke. Investorer kvitter seg med aksjer fra morgenen av.

Aksjekursen på Malaysia Airlines falt med over 15 prosent ved Kuala Lumpur-børsen etter børsåpning. Siden et annet passasjerfly fra flyselskapet forsvant sporløst på vei fra Kuala Lumpur til Beijing i mars har børsverdien på selskapet falt med over 30 prosent.

- Situasjonen er langt mer alvorlig for flyselskapet nå. Aldri i historien har et flyselskap vært gjennom to store ulykker i løpet av fire måneder. Det eksisterer ingen parallell til hvordan de kan komme seg ut av dette, sier analytiker Mohshin Aziz hos Maybank Investment Bank til Wall Street Journal.

Det malaysiske flyselskapet kritiseres for å ha flydd over den østlige delen av Ukraina. Mange flyselskaper som har fløyet mellom Europa og Midtøsten/Asia har de siste månedene valgt å endre flyruten for å unngå å fly over konfliktområdet.

Ifølge malaysiske myndigheten ble flyet skutt ned av en luftverksrakett like ved den russiske grensen. 298 mennesker er bekreftet omkommet.

- Malaysia Airlines må umiddelbart dele alt de har av informasjon og data de sitter på, også beslutningsprosessen som førte til at flyet tok den ruten det gjorde, sier direktør Ted Gavin hos kriserådgivningsselskapet Gavin/Solmonese til CNN.

Malaysia Airlines har fulgt rådene fra FN-organisasjonen International Air Transportation Association (IATA).

«IATA har uttalt at luftrommet hvor flyet var i ikke var underlagtrestriksjoner», sier selskapet i en uttalelse i dag tidlig.

I april beordret amerikanske luftfartsmyndigheter amerikanske flyselskaper om å ikke fly over Krim-halvøyen, Svartehavet og Azovhavet.

Malaysia Airlines hadde store regnskapstap allerede før de to ulykkene i år. Hovedårsaken er økt konkurranse fra lavprisselskapet Air Asia som dominerer flytrafikken i Sørøst-Asia med priser som Malaysia Airlines ikke kan matche. Air Asia planlegger også å konkurrere på langdistanseflygninger i fremtiden til blant annet Europa.

I 2011 var det et forsøk fra myndighetene om å la Air Asia gå inn som aksjonær i Malaysia Airlines. Dette ble stanset av fagforeningene hos Malaysia Airlines.

Kilder sa til Wall Street Journal før den siste hendelsen at den malaysiske staten, som er hovedeier, vurderer å privatisere flyselskapet.

Markedene

Det er stor uro ved de asiatiske børsene fredag morgen og følger nedgangen som skjedde ved de amerikanske børsene på torsdag. Investorer ved Tokyo-børsen har sendt Nikkei-indeksen ned med 1,1 prosent før lunsj lokal tid.

Asiatiske aksjemarkeder  (kl. 06 norsk tid)

Japan, Nikkei 225: 15215,71 (-1,01%)  (sluttnotering)

Hong Kong, Hang Seng Index: 23411,94 (-0,47%)

Kina, Shanghai SE Composite: 2063,76 (0,40%)

Sør-Korea, Kospi Composite Index: 2013,87 (-0,35%)

Taiwan, TSEC Weighted Index: 9388,7 (-0,21%)

India, BSE Sensex: 25521,89 (-0,15%)

Thailand, SET Index: 1535,9 (0,02%)

Singapore, Straits Times Index: 3300,7 (-0,19%)

Malaysia, FTSE Bursa KLCI: 1875,5 (-0,41%)

Indonesia, Composite Index: 5068,98 (-0,04%)

Filippinene, SE Composite: 6843,77 (-0,34%)

Australia, All Ordinaries: 5508,2 (-0,03%)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

morten.iversen@dn.no Twitter @IversenAsia