Den japanske statsministeren har brukt de siste månedene på å utforme en ny forsvarspolitikk og markere slutten av andre verdenskrig. Forholdet til de økonomiske stormaktene Kina og Sør-Korea er elendig og helgens lavmælte unnskyldning for krigshandlingene er ikke nok.

 

«Ser ikke spesielt bra ut»

De reviderte økonomiske statistikkene for andre kvartal viser at bruttonasjonalproduktet (bnp) falt med 1,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor og med 0,4 prosent mot første kvartal.

Dette er svakt bedre enn hva økonomer som Reuters og Bloomberg hadde forventet, men fortsetter nedgangen i inneværende kvartal vil Japan havne i en resesjon. Myndighetene tror ikke det vil skje. Eksperter ønsker resultater.

- Dette ser ikke spesielt bra ut. Eksporten har falt og forbruket er lavere. Det interessante her er at vi er på vei ut av to år med kvantitative lettelser. Ingenting har skjedd, sier direktør Andrew Freris hos Ecognosis Advisory til næringslivskanalen CNBC.

Den japanske sentralbanken kjøper statspapirer til over 5000 milliarder kroner som en del av en ny tiltakspakke som ble igangsatt for to år siden. Den støtter regjeringens mål om å skape en prisvekst på to prosent. Tidsfristen for inflasjonsmålet er blitt forskjøvet.

Regjeringens politikk, som populært går under navnet «Abenomics», har skapt en ny optimisme i deler av det japanske samfunnet. Den japanske valutaen har svekket seg fra 78 til 124 mot en amerikansk dollar på under tre år.

Denne «devalueringen» gjør japanske selskaper mer konkurransedyktige. Dette har slått ut i form av rekordhøye resultater for eksportører som blant annet Toyota.

«Det kraftige fallet i den økonomiske aktiviteten fra første kvartal skyldes delvis skuffende etterspørsel fra japanske produkter i USA, Kina og råvareeksporterende markeder. Svak lønnsvekst og dårlig vær sendte det private forbruket lavere i Japan», skriver SMBC Nikko Securities i en rapport.

Den japanske sentralbanken har nedjustert vekstprognosene for budsjettåret som avsluttes i mars 2016. Dette skyldes en kombinasjon av svakere økonomisk aktivitet Kina og lavere aktivitet på hjemmemarkedet. Vekstmålet er satt til 1,7 prosent med en prisvekst på 0,7 prosent.

 

Kina-sjokk rammer

Den svakere etterspørselen fra Kina rammer internasjonale selskaper hardt. Amerikanske selskaper har nettopp gjort seg ferdig med resultatsesongen og under analytikerkonferanser har «Kina-problemet» dominert.

Det er lavere aktivitet i den kinesiske anleggssektoren og dette rammer selskaper som bulldoserprodusenten Caterpillar og Cummins. Cummins, som leverer motorer til blant annet gravemaskiner og bulldosere, opplevde en 34 prosent lavere etterspørsel fra Kina i andre kvartal.

- Kina hadde et veldig svakt kvartal og vi forventer at det fortsatt blir svakt, sa finansdirektør hos teknologileverandøren Juniper Networks, under resultatpresentasjonen, ifølge Wall Street Journal.

Den lavere investeringsveksten i Kina har spredd seg til nesten alle bransjer. Færre leilighetskomplekser, kjøpesentre og kontorbygg betyr færre leveranser av heiser og rulletrapper for tyske, amerikanske og japanske selskaper.

Apple var blant vinnerne i andre kvartal med mer enn en fordobling av omsetningen. Kaffekjeden Starbucks har nesten 2000 utsalg i Kina og faste kunder er mer jevnlig innom for å fylle opp kaffekoppene.

Den kinesiske økonomien er midt inne i en endringsprosess, noe myndighetene har ønsket siden 2012.

- Det viktigste er ikke hva som skjer i et enkeltkvartal, men den langsiktige dynamikken. Kina beveger seg vekk fra en økonomi hvor eksporten er avgjørende – til hvor detaljhandel og tjenester teller mer for å skape økonomisk vekst, sier direktør Craig Charney i selskapet som står bak «China Beige Book», som innhenter og bearbeider detaljerte økonomiske statistikker, til Wall Street Journal.

 

Svak vekst i Thailand

Den økonomiske veksten i Thailand er fortsatt betydelig svakere enn i resten av Sørøst-Asia. I andre kvartal fikk Thailand en økonomisk vekst på 2,8 prosent – 0,2 prosentpoeng svakere enn i første kvartal. Eksporten har falt i første halvår.

- Offentlige investeringer og reiseliv er de eneste motorene som kan kjøre frem økonomisk vekst. Utsiktene er verre nå etter at den kinesiske sentralbanken foretok valutaendringene, sier Thailand-økonom Pimonwan Mahujchariyawong hos Kasikorn Research til Bloomberg News.

Kinesiske turister er blitt det største og viktigste markedet for den thailandske reiselivssektoren, som står for nesten ti prosent av landets økonomi. De legger igjen store beløp i kjøpesentrene i byene, men mindre i den tradisjonelle turistøkonomien ved strendene.

"Vi ser små muligheter til en høyere vekst de neste kvartalene", skriver Capital Economics i en rapport.

 

Markedene

Uroen på det kinesiske valutamarkedet har forsvunnet nesten helt på mandag etter at sentralbanken fastsatte en valutakurs som er noe sterkere enn sluttkursen på fredag. Den malaysiske og thailandske valutaen har svekket seg mandag formiddag.

Samsung Electronics faller ved inngangen til uken etter at de lanserte smarttelefonmodeller før helgen. Investorer er i tvil om dette er nok til at selskapet vil makte å konkurrere med Apple i toppsjiktet og kinesiske konkurrenter som presser prisene lavere.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.