I internetts barndom, før Google og Facebook ble skapt og markedsdominerende, var det Yahoo som sørget for informasjon til riktig tid. Selskapet har ikke maktet å fornye seg de siste 15 årene og aksjonærer vurderer å selge alt som er igjen av verdier.

Skrinlegger utskillelse

Yahoo! Inc. betalte en milliard dollar for knappe ti år siden for 42 prosent av aksjene i det da ukjente kinesiske internettselskapet Alibaba. Selv etter flere nedsalg av aksjer sitter Yahoo på 384 millioner aksjer – verdt 32,5 milliarder dollar med dagens kurs.

Idet børsen stengte for dagen på tirsdag var børsverdien på Yahoo 32,75 milliarder dollar. I denne børsverdien ligger ikke en aksjepost på 35,5 prosent i Yahoo Japan. Det japanske selskapet har en børsverdi på 2950 milliarder yen (24 mrd. dollar). Yahoos andel er verdt 8,4 mrd. dollar.

Yahoos konsernsjef Marissa Mayer fikk tidligere i år med seg styret i det amerikanske selskapet med på en plan om å skille ut investeringene i Asia i et eget selskap og la kjernevirksomheten til Yahoo bli liggende.

Denne planen er nå skrinlagt, sier kilder til CNBC.

- Det er et mål å skille ut disse verdiene så raskt som mulig. Utskillingen var ment å finne sted i januar under ordnede forhold, sier senior teknologianalytiker Colin Gillis hos BGC Financial til CNBC «Closing Bell».

Styret vurderer et salg av alt som ligger av aksjer og teknologi i Yahoo.

Frykter skatteregning

Yahoo har forsøkt å få tilbakeført gevinsten fra salget av de to eierpostene i Alibaba og Yahoo Japan til USA skattefritt. Dette har amerikanske skattemyndigheter avslått. Skatteregningen kan bli på over 10 milliarder dollar.

Et annet forslag som er blitt vurdert har vært å skille ut den asiatiske virksomheten i utlandet og børsnotere dette selskapet i Asia. Juristene har avvist at dette er en løsning som amerikanske børsmyndigheter vil akseptere.

- Har ikke livets rett

Internettselskapet Yahoo er en skygge av seg selv med tjenester som få bruker i dag. Tidligere Google-direktør Marissa Mayer ble ansatt for tre år siden for å gjennomføre en snuoperasjon. Hun har ikke lykkes.

- Det er umulig for henne å lykkes, rett og slett fordi dette er produkter som ikke lenger har livets rett. For fem år siden var det brukere som brukte Yahoo Groups som gale. Facebook har virkelig erstattet disse tjenestene. Jeg tror det er svært lite hun kan foreta seg for å snu et så stort selskap, sier professor Laura Black ved Marymount University til Silicon Valley-avisen San Jose Mercury News.

Situasjonen i Japan er annerledeslandet. Yahoo Japan er markedsleder. Ifølge Bloomberg er Yahoo Japan landets mest profitable nettsted.

Aksjekursen på Yahoo Inc. har falt med 31 prosent det siste året. Yahoo Japan har steget med 22 prosent.

Mektig partner

Årsaken er at det amerikanske selskapet har latt sin japanske partner få styre virksomheten uten innblanding. Masayoshi Son, som er Japans nest rikeste, var en av de første investorene i både Yahoo og Alibaba via selskapet Softbank.

Han sitter med aksjer verdt 8,6 milliarder dollar i Yahoo Japan. Hvis Yahoo selger sin aksjepost må han vurdere alternativene.

- Softbank står overfor tre alternativer: ta opp gjeld og kjøpe aksjene selv, håper noen vennligsinnede investorer kommer på banen eller se at aksjeposten selges i det åpne markedet. Å selge aksjene i det åpne markedet vil være en forferdelig løsning, sier sjefsporteføljeforvalter Masamitsu Ohki hos Fivestar Asset Management til Bloomberg News.

Yahoos aksjonærer i USA, hvor flere aktivister har kjøpt seg inn, ønsker å oppnå best mulig pris på eierpostene i de to asiatiske selskapene.

- Det største problemer er hvis aksjene havner i feil hender. Det er det de ønsker å unngå. Hadde det vært så enkelt ville Yahoo! Inc. ha kjøpt aksjene for lange siden. De har trolig tatt kontakt om dette tidligere, sier investeringsdirektør Yasuaki Kogure hos SBI Asset Management Co. til Bloomberg.

Markedene

De asiatiske aksjemarkedene falt ved børsåpning på onsdag, men ved lunsjtider er det en blandet utvikling med et fall ved børsene i Tokyo og Taipei og en svak oppgang i Shanghai, Shenzhen og Filippinene

De kinesiske produsentprisene falt for 45. måned på rad i november med 5,9 prosent – det samme nivået siden på sensommeren. Dette skyldes overkapasitet i industrien og lavere råvarepriser.

De kinesiske forbrukerprisene steg med 1,5 prosent i november.

- Vi ser en divergerende utvikling i industrisektoren og personlig forbruk. Detaljhandelen synes å holde seg relativt bra. Fallet i produsentprisene er et symptom på overkapasitetsproblemene i Kina. Det er nødvendig at markedskreftene presser ut mindre lønnsomme bedrifter, sier fagøkonom Michelle Lam hos Lombard Street Research til CNBC «Asia Squawk Box» på onsdag.

DN Direkte vil følge markedene fra Asia til Europa de neste timene. Følg oss på DN Direkte.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

morten.iversen@dn.no