I 1999 var Audi forut for sin tid med den lille og svært drivstoffgjerrige A2. Bilen ble tatt ut av produksjon allerede i 2005, da den ikke ble noen stor suksess kommersielt. Bilen hadde en vekt under tonnet, og den gjerrigste utgaven med dieselmotor hadde et forbruk på under 0,3 liter på mila.

Den helt nye konseptbilen Audi A2 concept er 3,8 meter lang, 1,69 meter bred og 1,49 meter høy. Den er dermed omtrent akkurat på størrelse med sin forgjenger. Denne gangen har Audi gjort bilen til en elektrisk bil, og i følge produsenten skal den gi både sportslige ytelser og lang rekkevidde.

Les også: Audi med mini bybil

Fancy lys
Frontlyktene viser neste generasjon LED-teknologi, noe Audi kaller ”Matrix beam”. En rekke LED-dioder og mikroreflektorer genererer fjernlys som ikke blender, kjørelyset kommer også fra en egen LED-modul. Baklysene er intelligente og tilpasses siktforholdene. Det bakre tåkelyset kommer fra laserstråler som projiserer en rød trekant på veien som en advarsel. Og ikke nok med det, her er hva Audi videre skriver om konseptbilen:

"Under skulderlinjen strekker konseptbilens dynamiske lys seg som et bånd fra frontlyktene til bilens bakside. Båndet av lys inneholder et mangfold av innovative funksjoner. Under kjøring fungerer det dynamiske lyset som en sammenhengende sidemarkør. Lyset kan også pulsere i hele båndet. Ved oppbremsning strømmer rødt lys som strek fra baklykten. Den røde streken indikerer hvor hardt man bremser, lett synlig for andre trafikanter."

 

Det dynamiske lyset finnes også i konseptbilens cockpit hvor det lyser i to separate buer. I likhet med hele interiøret, har instrumentpanelet et lyst og rent utseende med intuitive kontroller. Sjåføren styrer mange av bilens funksjoner via touch-panel på rattet.

Nye materialer
Inni har bilen fire individuelle seter og under sitteputene er det oppbev#229splass. Mellom baksetene er det plass til en bysykkel dersom forhjulet på sykkelen fjernes.

Store deler av sideveggene er dekket av et nytt materiale av polyuretan hvor overflaten kjennes ut som neopren. De sentrale delene av gulvet er dekket av materiale som er laget av resirkulert polyester. Seteskallene er laget av formblåst plast og enkle aluminiumsdetaljer preger også cockpiten.

Konseptbilen får sin premiere på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt om kort tid.

Se store bilder:

Les test av Audi A1: Mini-Audi med suksessformel

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.