München, Tyskland: Audis storsuv Q7, kom på markedet i 2006 . Nå kommer den med en såkalt facelift, selv om det meste som er nytt ikke vises i ansiktet på bilen.

Riktignok har bilen fått noen små utseendemessige endringer, men du skal være rimelig Q7-fiksert for å finne dem.

Q7 prøver å følge utviklingen, og kommer dermed med mer effektive motorer. Vår testbil har den velkjente treliters diselmotoren. Det vil si, Audi sier den er redesignet fra bunnen av. Motoren har blitt mer kompakt, og slanket seg 20 kilo. Likevel er Q7 en gedigen tjukkas på 2,3 tonn. Konsernsøsknene Volkswagen Touareg og Porsche Cayenne har nettopp blitt lansert i nye, og adskillig slankere versjoner enn det Q7 kan oppvise. En helt ny (og slank?) Q7 kommer ikke før i 2014.

Treliteren er den minste dieselmotoren. Volum og effekt er det samme som før, altså tre liter og 240 hestekrefter, og et dreiemoment på 550 Nm. Null til 100 km/t går unna på 7,9 sekunder, noe som oppleves raskt når man gasser på i denne store tjukkasen, og det er en forbedring på over halvsekundet fra utgående modell.

 

Gjerrig og taus
Den viktigste, og mest imponerende virkningen av den nye motoren er et adskillig lavere dieselforbruk og CO2-utslipp. Forbruket er kuttet med 20 prosent, fra 0,91 liter til 0,74 liter på mila.

Mye av innsp#229en skyldes den nye åttetrinns tiptronic-kassen som er standard på Q7, og som nå tillater et start/stopp-system. I og med at girkassen har fått åtte trinn er den også noe mer fleksibel, og gjør at Q7 føles noe sprekere enn tidligere.

I tillegg er nesten all motorstøy fraværende i Q7. At en dieselmotor kan lyde så harmonisk og lydsvak ville neppe noen gjettet på for ti år siden. Motoren er nesten lydløs på tomgang, og minner lydmessig mer om en bensinmotor under kjøring.

 

Rask
Under vår prøvekjøring av den nye Q7 fikk vi konstatert at den uten problemer holder følge med den kommende BMW X3.

Selv om bilen er stor og tung, er den ikke så verst kvikk, selv med den minste motoren. Størrelsen blir på sett og vis glemt bak rattet på kolossen som mer fremstår som en allsidig David enn det Goliat-størrelsen skulle indikere. Likevel er den jo en suv, med alle dens lyter. Man sitter høyt og oversiktlig, men høyden føles slett ikke så høy når landeveien skal forseres.

Norgesmodellen med treliters diesel cruiser uanstrengt i rundt 200 km/t på autobahn, men da er det ikke stor mer å gi, selv om vi på autobahn så 230 på speedometeret. Stabiliteten og tryggheten er rikelig til stede, men trenger du mer guffe enn det, må du velge en annen motor. Den glimrende V8-dieselmotoren som vi tidligere har kjørt i A8 og Touareg er også tilgjengelig, i tillegg til to nye bensinmotorer.

Store bilder:

Billigere?
De norske prisene for den nye utgaven av Q7 er ennå ikke offentliggjort, dagens Q7 starter på 1.017.900 kroner. Men CO2-avgiften alene synker med nesten 75.000 kroner, og vi kan vel håpe på en innstegspris på under millionen for trelitersmodellen som blir mest solgt i Norge.

Det er vanskelig å rettferdiggjøre de ekstra pengene i forhold til VW Touareg med samme motor. Fordelen med Audien er den gigantiske størrelsen på over fem meter og har mulighet for syv seter. Du kan med andre ord presse Touaregen av veien, om ørkenkrigeren ikke viker for de fire ringene i grillen.

Les også vår test av den fabelaktige Audi RS 5 her.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.