Det har gått syv år siden Audi kom med første generasjon A5 med fem dører, på Audi-språket heter det Sportback.

Under bilutstillingen i Paris i slutten av september debuterer generasjon to av bilen, og ifølge Audi har bilen vokst betydelig på innsiden. Kupeen er ifølge en pressemelding fra Audi 17 millimeter lengre, bredden i forsetene er økt med 11 millimeter og benplassen i baksetet er 24 millimeter større. Bagasjerommet rommer 480 liter, noe som er det samme som dagens modell, og 40 liter mindre enn BMW 3-serien GT.

Som i mange andre Audi-modeller kommer A5 med Audi virtual cockpit som er et alternativ til de tradisjonelle instrumentene. Den høyoppløste skjermen i dashbordet måler 12,3 tommer, og skal gi føreren tilgang til relevant info.

Også Audi tar steg i retning selvkjørende biler der det sentrale element er den adaptive cruise control-løsningen (ACC) med Stop&Go og køkjøringsassistent. Den fritar sjåføren fra kjøringen i saktegående trafikk opp til 65 km/t, og kan både bremse og akselerere bilen. Når forholdene tillater det vil systemet også kunne styre bilen.

 

Audi lover sportslige egenskaper der blant annet forakselen har fått et oppdatert multilink-oppheng, og bakakselen har fått det samme systemet.

Bilen kommer med to bensinmotorer og tre forskjellige dieselmotorer. Motorene yter mellom 190 og 286 hestekrefter. Utslippet fra motorene er inntil 22 prosent lavere enn forrige generasjon. Toppmodellen er selvsagt S5 Sportback som kommer med en turboladet V6-motor som yter 354 hestekrefter og 500 Nm. Da akselerer bilen fra null til 100 km/t på 4,7 sekunder og har en elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t. Forbruket er oppgitt til 0,73 liter på mila ved blandet kjøring.

En ny syvtrinns S tronic-girkasse er tilgjengelig i alle versjonene bortsett fra 3.0 TDI med 286 hestekrefter og S5, som leveres med en åttetrinns tiptronic-girkasse. Forhjulsdrift er standard, men ikke uventet kan de fleste modellene leveres med firehjulsdrift.

Bilen kommer på markedet i starten av 2017. Prisen er ennå ikke klar, men dagens modell starter på 433.800 kroner med bensinmotor på 177 hestekrefter. Pristillegget fra coupé-modellen ligger for dagens modell på mellom 10.000 og 15.000 kroner.

Les DNs test av Audi A4 Allroad: Allværsbilen dnPlus (DN+)

Eller av den råeste av dem alle, R8 V10 Plus: En prøvelse innen selvdisiplin dnPlus (DN+)

Se video fra DNs test av nye Porsche Panamera:

Er den fremdeles verdens beste bil?
Vi har kjørt andre generasjon Porsche Panamera.
01:29
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.