Hele 325 kilo lettere er den nye generasjonen av Audis største suv Q7.

-Den nye Q7 er et bevis på vår kompetanse innen lette konstruksjoner, effektivitet og assistanssystemer, sier sjef for teknisk utvikling i Audi, Ulrich Hackenberg.

Med treliters dieselmotor veier bilen nå 1995 kilo, noe Audi sier er lettest i klassen. Det gjør at bilen også er mer effektiv enn før. For dieselmodellen betyr det et drivstofforbruk som er redusert med 23 prosent, mens bensinmodellen reduserer forbruket med 28 prosent.

Bilen har ikke bare gått ned i vekt, men også krympet litt i utvendig størrelse. Audi mener likevel plassen innvendig har økt, og mener den har den beste plassen i segmentet.

Både diesel og bensinmotoren er V6-ere, hvorav førstnevnte yter 272 hestekrefter og 600 newtonmeter dreiemoment, mens bensinvarianten har 333 hestekrefter og et dreiemoment på 440 newtonmeter. Bensinmodellen er raskest til 100 km/t med 6,1 sekunder, mens dieselmodellen følger to tideler etter. Disse modellene blir tilgjengelig ved lansering, men det kommer en dieselmotor på 218 hestekrefter og 500 newtonmeter dreiemoment noe etter dette.

Den største nyheten er likevel at Q7 også kommer som ladbar hybrid. Hittil er det kun Volvo som har en dieselhybrid tilgjengelig, men Audi følger nå altså opp dette. Samlet effekt blir 373 hestekrefter og et dreiemoment på 700 newtonmeter. Bilen kan kjøre elektrisk i inntil 56 kilometer, og får et oppgitt forbruk på 0,17 liter på mila. Det betyr et CO2-utslipp under 50 gram per kilometer. Null til 100 km/t går unna på seks sekunder og toppfarten er 225 km/t. Bilen blir den første plugin hybriden med varmepumpe for å redusere energiforbruket til oppvarming og nedkjøling.

Q7 kommer med muligheter for en tredje seterad, men likevel med et bagasjerom på 295 liter. Som femseter er bagasjeplassen oppgitt til 890 liter og hele 2075 liter med baksetene lagt ned.

Som i den nye generasjonen TT som debuterte tidligere i år, kommer Q7 med det Audi kaller "Virtual cockpit". Dette var en teknologi som falt i god smak i TT, og gir en stor fleksibilitet på skjermen, som styres via knappene på rattet.

Les test av Audi TT: Teknisk knockout

I baksetet kan bilen utstyres med to skjermer som er koblet på nettet og gir tilgang til radio, media, navigasjon og andre funksjoner i bilen. De to skjermene kan også taes ut av bilen og brukes som tablets.

Bilen skal etter produsentens mening sette en ny standard innen assistent- og sikkerhetssystemer. Blant annet en adaptiv cruise control med kø-assistent.

Audi Q7 debuterer under bilutstillingen i Detroit i januar, og kommer til Norge i juni.

Les også: Blir dette neste modell fra Audi? (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.