La det være klart først som sist: Man drar ikke på tur med Audis supersportsbil R8 Spyder for å høre på fuglekvitter eller kjenne duften av blomstrende frukttrær i neseborene.

Bilen er som en symfoni av sanseinntrykk i seg selv.

Utenpå tar testbilen seg særs bra ut i lekker hvit lakk. Så hvit at den kun passer på ekstraordinære biler. Noe denne definitivt er. Og det er før tenningsnøkkelen er vridd i det hele tatt. For så snart første tone er spilt, åpenbarer innholdet seg.

Vri om nøkkelen og et snerrende brøl kommer bakfra, samtidig som du kjenner vibrasjonene fra motoren som sitter like bak ryggen din. Setestillingen er bakkelav, men svært god. Resten av interiøret er nesten påtakelig kjedelig. Det samme man får i en 1,6-liters A3. Så for interiørfanatikere finnes det adskillig mer spennende superbiler å velge, selv om R8-en kan by på enkelte karbondetaljer, og en tøff liten girspak som på superbilvis skal beveges gjennom en enkel aluminiumslabyrint.

 

Monstermotor
Da vi for tre år siden kjørte R8 på bane i Tyskland, hadde modellen en V8-motor på 420 hestekrefter. Ved å presse bilen til det ytterste føltes det som chassis og understell kunne klare enda mer krefter. Audi tok oss på ordet, og plasserte en V10-motor bak setene. Med 525 hestekrefter og et dreiemoment på 530 Nm sitter man bokstavelig talt, om ikke på, så i hvert fall foran en bombe.

Midtpartiet i R8-symfonien gir nok noe mer mening i utenlandske konsertsaler. Norske veier er ikke særs egnet for å prøve ut om den fremdeles er "undermotorisert", så vi får nøye oss med å konstatere at det duger mer enn nok for norske veier, og det er definitivt ikke noe å si på lyden i V10-ern.

 

Himmelsk lyd
Under gasspådrag snerrer først tieren iltert, før 5000 omdreininger passeres og det lyder som motoren skriker tostemt. På vei opp mot rødmerkingen omkring 8500 omdreininger går lyden over til et øredøvende brøl, og i det girspaken presses inn i det tredje sporet, er det på tide å slakke av.

Ikke fordi man nødvendigvis vil, men fordi norske myndigheter ser ublidt på farten bilen etterhvert kommer opp i, selv om gratis kost og losji er "belønningen" fra staten om man tråler seg gjennom den manuelle sekstrinns girkassen. Toppfarten er nemlig 313 km/t! Da blir den trange hybelen et nytt hjem for en ubehagelig lang periode.

Store bilder:

Det er nok strengt tatt ikke nødvendig å måtte kjøpe V10-eren når bostedsadressen er Norge, men i dette segmentet er kun det beste godt nok. Null til 100 km/t går unna på drøye fire sekunder. Der hvor det er lov, passeres 200 km/t åtte sekunder senere. Det er hva vi kaller vind i håret, med storm i kastene.

Asfaltlim
R8 er utstyrt med Audis demperoppstiver "magnetic ride", og med denne satt i "sport", er det vanskelig å tenke seg at Quattro-driften på noe som helst tidspunkt skal slippe. Selv med for hard gassfot i krappe svinger, er det som bilen er limt til asfalten. G-kreftene og tunellsynet er adskillig med påtrengende enn angsten for å forsvinne ut i grøften.

 

Det er ingen tvil om at Audi kan kunsten å lage bil - det er så ordentlig gjort. Vi klarte ikke avdekke noen luner hos R8 Spyder. Ingen sjenerende vridning grunnet savnet av tak, kun ren og skjær glede. R8 V10 kan nok ikke kalles undermotorisert, selv om Audi tydeligvis kan ha angst for det. Det kommer nemlig en enda "verre" versjon!

Bedre enn sex?
Om du innmellom all den deilige motorlyden og de sanseløse nær-orgasme-følelsene man får av å ratte en bil som R8 Spyder, skulle kjenne ferten av blomsterduft og fuglekvitter, får du bare ta det som en ekstra bonus.

Å levere fra seg nøklene til R8 Spyder er vemodig, for det er virkelig en deilig bil. Selv om kreftene er massive, føler man seg alltid trygg, den ligger som smurt på veien. Angsten for å feilberegne med uoversiktlige karbon-lemmer som koster skjorta, ala SLR McLaren, er også fraværende. Trøsten får være at lappen fremdeles ligger trygt i lomma, og at vi forhåpentligvis møtes igjen.

Etter en rask prøvekjøring av R8, kan følgende fastslås: I bilhimmelen skal Audi R8 V10 spille førstefiolin tostemt.

 


Audi RS 5: Audis peneste kruttønne

Mazda MX-5: Ekte sportsbil under 300.000 kroner