Mens andre norske artister har hovedinntektene fra strømming og konserter, har tvillingene Marcus og Martinus Gunnarsen også slått seg stort opp på merchandiseeffekter.

I 2017 solgte popduoen alt fra klær til hjerteputer med M&M-logo- og bilder for til sammen 29,5 millioner kroner, med et resultat før skatt på 9,9 millioner kroner. Det er en økning på nesten ti millioner kroner sammenlignet med året før.

Les også:

– Merchandise er en viktig del av det totale M&M-universet. Resultatet betyr at merkevarenavnet Marcus & Martinus er sterkt og at unge mennesker i hele Europa ønsker å bære brandet som en del av sin identitet, skriver pr-ansvarlig for Marcus og Martinus, Marte Schei i en epost til DN.

Schei, som er partner i Anti Brandpeople, sitter også i styret til M&M Merchandise.

Spiller inn millioner

Konsert- og artistvirksomheten, som er lagt under selskapet M&M Artister og MM Concerts, gjør det heller ikke noe dårligere med en samlet omsetning på 32,7 millioner kroner, og et resultat før skatt på 15,4 millioner kroner.

T-skjorter, plakater, sengetøy, hjerteputer og lipgloss. Selskapet som forvalter fanprodukter med Marcus og Martinus-logoer og bilder omsatte for nesten 30 millioner kroner i 2017. Foto: Faksimile/Mmstore.no

Schei mener profesjonalisering av driften, er noe av bakgrunnen til rekordresultatene.

– Det er gjort organisatoriske grep for å dyrke spesialiserte fagmiljøer rundt de ulike virksomhetsdisiplinene. Noe som er naturlig når selskapene har nådd den størrelsen de har per i dag, skriver hun.

Økonomisk dro Marcus og Martinus-selskapene inn hele 62,3 millioner kroner i fjor – opp fra 35,4 millioner kroner i 2016. Fjorårets overskudd ble på rekordstore 25,4 millioner kroner.

Ingen topp-ti-plassering

Ifølge Spotify har duoen 854.474 månedlige lyttere. Fortsatt er det singelen «Elektrisk», som ble gitt ut 2015, som er deres mest populære låt med nærmere 59 millioner avspillinger i strømmetjenesten.

Ingen av låtene de to gullstrupene ga ut i fjor nådde topp-ti-plassering på VG-lista. Nærmest var «Like It Like It» med en 16. plass.

M&M Merchandise as, årsresultat 2017 (i MNOK)20172016Endring
Omsetning29,521,139,8 %
Driftsresultat (ebit)108,813,6 %
Resultat før skatt9,98,516,5 %
MM Concerts, årsresultat 2017 (i MNOK)20172016Endring
Omsetning24,5-%
Driftsresultat (ebit)13,5-%
Resultat før skatt13,6-%
M&M Artister as, årsresultat 2017 (i MNOK)20172016Endring
Omsetning8,214,3-42,7%
Driftsresultat (ebit)1,87,6-76,3%
Resultat før skatt1,87,6-76,3%

Det er ikke bare i Norge de to poptvillingene har musikksuksess. Tidligere har Marcus og Martinus solgt ut arenaer i Sverige på 14 minutter, men i september i fjor spilte de foran 70.000 mennesker på festivalen Positive Energy Day i Aten i Hellas, ifølge VG.

Utenlandssuksess

I tillegg til konserter i Bergen, Trondheim og Kristiansand i sommer, har popduoen også planlagt to konserter i Spania i slutten av september.

– M&M er godt i gang med Europa-satsingen og kan allerede i år se tilbake på en utsolgt Europa-turne med 28 show i 14 land. Vi fortsetter å jobbe strategisk. Marcus & Martinus er en artist med klare ambisjoner om være en viktig aktør i musikkbransjen i fremtiden, skriver Schei.

Les også:

Ettersom Marcus og Martinus er under myndighetsalder, er det faren Kjell-Erik Gunnarsen (47) som står som styreleder og eier av alle selskapene til de to sønnene. Ifølge Schei vil tvillingene komme inn på eiersiden av selskapene i 2020 – året de fyller 18 år.

I 2017 ble det utbetalt 1,75 millioner i utbytte fra selskapet M&M Artister. Samlet hadde de tre M&M-selskapene en egenkapital på 29,7 millioner kroner ved utgangen av fjoråret.(Vilkår)

Vilkår

Les også:
Får superkrefter med Ismannens pusteteknikk