Reisebyrået Berg- Hansen så at salget av nye billetter stoppet helt opp da streikevarselet kom mandag, men det gjorde ikke henvendelsene fra SAS-passasjerene.

– Vi har hatt usedvanlig mye å gjøre etter at streikevarselet kom mandag morgen, forteller administrerende direktør Per Arne Villadsen i Berg- Hansen, reisebyrået som benyttes av mange forretningsreisende.

Ringes ned av SAS-reisende

Reisebyrået har økt bemanningen for å ta imot den kraftige pågangen fra kundene. Bare tirsdag kom det 200 henvendelser på chat og 2000 telefoner, mer enn dobbelt så mange som vanlig. Samme dag mottok kundebehandlerne 1600 e-poster, og det er fire ganger så mange som på en vanlig dag, ifølge Villadsen.

– De reisende blir i stor grad booket om til andre flyselskaper, og det får jo Norwegian en klar vekst på. Vi ser også at mange har muligheten til å utsette eller kansellere reisen, forteller Villadsen.

Norwegian vil ikke tallfeste trafikkveksten til DN.

– Vi har merket en økning på våre innenriksflyvninger de siste dagene, og det kan ha sammenheng med SAS-streiken, sier Fatima Elkadi, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian.

Norwegian har imidlertid sikret seg mot å tape penger på reisende som sikrer seg ekstra billett hos dem i tilfelle storstreik hos SAS.

– Norwegian har stengt muligheten til å booke opp de aller dyreste billettene, de man får refusjon på, sier Villadsen.

Tonje Sund, pressetalskvinne i SAS, har ikke de konkrete tallene for hvor mange avbestillinger og ombookinger SAS har fått som følge av streiken.

– Men det er klart at det har svært store konsekvenser for både selskapet og passasjerene, sier Sund.

Mye å gjøre uansett

Ifølge NTB, møtte SAS pilotenes fagforeninger til et møte hos Riksmekleren onsdag ettermiddag.

SAS-sjef Rickard Gustafson sa til DN onsdag morgen at han håpet det var mulig å komme frem til en løsning med pilotene. Samtidig ble det tatt grep for det motsatte.

Administrerende direktør Per Arne Villadsen i reisebyrået Berg-Hansen. Foto: Gunnar Lier

– Vi ser at SAS har begynt å kansellere avganger i systemene, forteller Villadsen.

Hos Berg-Hansen blir det mye å gjøre uansett utfall av forhandlingene, forteller han.

– Vi har økt bemanningen utover kvelden i dag, og fra tidlig i morgen, sier Villadsen.

Kostbart

Dersom det blir storstreik fra torsdag vil det koste for SAS. Alle flyselskapene har stor gjennomstrømming av inntekter og kostnader hver dag, og tåler ikke at virksomheten ligger nede lenge av gangen. En femdagers pilotstreik i Sverige i fjor kostet SAS rundt 150 millioner svenske kroner.

Forsikringsselskapet Tryg Forsikring er også klare på at ansvaret for skadelidende kunder ligger hos SAS.

– Reiseforsikringen hjelper deg ikke ved streik. Men du skal få hjelp av flyselskapet, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring i en pressemelding.

Han ber reisende som blir rammet av streik, først og fremst kontakte flyselskapet.

– Du skal uansett ha tilbake pengene du har betalt for billetten dersom avgangen er innstilt på grunn av streik, sier Irgens.

Tryg understreker at heller ikke følgetap som oppstår ved flystreik dekkes av forsikringen.

– Dersom du ikke rekker en tur med et annet flyselskap fordi SAS ikke flyr deg første del av strekningen, dekkes heller ikke dette av forsikringen, sier Irgens.

Møttes til megling

Da DN gikk i trykken onsdag ettermiddag satt partene i møte hos Riksmekleren i Oslo. Dersom SAS og pilotene ikke er blitt enige innen midnatt natt til torsdag, trappes streiken opp fra to til samtlige norske piloter i selskapet.(Vilkår)