Frankfurt, Tyskland: I november i år kommer Hyundai med sin nye suv Kona. Bilen er en av mange små-suver som kommer på markedet innen kort tid.

Det som skiller Hyundai Kona fra de fleste andre modeller, er at den neste sommer også kommer i en ren elektrisk versjon.

Elbilsuksess

Hyundai har slitt i Norge de seneste årene, men etter at modellen Ioniq kom tidligere i år, har registreringstallene økt med 70 prosent så langt i 2017. Ioniq kommer som hybrid, ladbar hybrid og som elbil, og det er i all hovedsak den helelektriske versjonen av Ioniq som er årsaken.

1238 nye elektriske Hyundai Ioniq er registrert hittil i år. Dette har i sin tur ført til fyldige ordrelister, men også veldig lang leveringstid på mellom åtte og 12 måneder.

– Vi har vel mer leveringsangst enn rekkeviddeangst, sier Christian Stenbo, salgsdirektør hos Hyundai Norge.

Hvordan leveringssituasjonen blir på den nye modellen, er ennå ikke lett å si, men Stenbo forteller at interessen definitivt er til stede.

– Det er 2000 som har meldt sin interesse for bilen. Vi skal snart starte opp med reservasjoner. Da får vi vasket denne listen, så får vi se hvor mange det blir da, sier Stenbo.

Rekkevidden

Et av salgsargumentene til den nye kompakte suven er at den i elektrisk versjon får et batteri på 64 kWh. Det skal gi en rekkevidde på omkring 500 kilometer.

Stenbo lover også at prisen skal være konkurransedyktig mot dagens rekkevidde-vinner, den svært så populære Opel Ampera-e, som har leveringskøer på godt over ett år. Det betyr i tilfelle en pris som ligger rundt 300.000 kroner.

Bilen kommer i konvensjonell versjon med både for- og firehjulsdrift, mens den elektriske versjonen har drift på forhjulene. (Vilkår)