På Radiodager-konferansen i Oslo torsdag har administrerende direktør Lasse Kokvik i radioselskapet Bauer Media Group tenkt å slippe nyheten om at Radio 1 skal på luften igjen.

Nøyaktig når det skjer vil han ikke ut med. Nye Radio 1 skal sende på den ene kanalplasseringen Bauer Media har igjen i det nasjonale, digitale dab-nettverket. 20. september slutter NRK å sende på fm-nettet rundt Oslofjorden.

Kanalens røtter går tilbake til kommersiell lokalradios barndom midt på 1980-tallet. Etter hvert spilte Radio 1 hitlåter i fire storbyer og programledere som Bjørn Faarlund, Lars Eikanger, Rune Dahl og Jill Bottolfsen ble kjendiser.

Rune Dahl (fra venstre), Stein Johnsen, Jill Bottolfsen, Lars Eikanger og Bjørn Faarlund fra da Radio 1 var på høyden. Foto: Bauer Media

Men i den kaotiske konsesjonsrunden i 2008-2010, da myndighetene avholdt hundrevis av såkalte skjønnhetskonkurranser mellom lokalradioer over hele landet, mistet Radio 1 fotfestet på fm-båndet og ble etter hvert lagt ned.

1 Hvorfor i all verden vekker dere til live en gammel lokalradiostasjon i 2017?

– Vi vekker til live norgeshistoriens største kommersielle radiomerkevare, Radio 1. Det er utrolig mange som har et sterkt forhold til Radio 1, som husker Radio 1 som den suksessen det var på 90-tallet. Nå skal Radio 1 igjen få lov til å begeistre hele Norge på riksdekkende radio, og det gleder vi oss veldig til.

2 Hvilken sammenheng har dette med stengingen av fm-nettet og overgangen til digital dab-radio?

– Med ny digital teknologi er det mulig å nå ut til hele Norge med langt flere kanaler enn tidligere på fm-båndet. Vi er i ferd med å legge bak oss et år hvor vi har lansert en rekke nye nasjonale, digitale radiokanaler – med stort hell. Parallelt med disse introduksjonene har vi jobbet mye med Radio 1, og er nær ved endelig å presentere dette for hele Norge.

3 Når alle har Spotify i lommen, hva skal vi egentlig med radiokanaler?

– Gjøre som vi alltid har gjort, og fortsatt gjør, nemlig høre på dem. Radio er i produktets natur et mye mer personlig treffpunkt mellom lyttere og musikk, enn spillelister og Spotify. Den trenden kommer ikke til å endre seg i årene fremover.

4 Blir det nyheter på den nye Radio 1, eller bare musikk?

– Når det gjelder innholdet på Radio 1, så holder vi kortene tett til brystet i denne delen av prosessen, men jeg kan røpe at vi ikke siden lanseringen av Radio Norge i 2008, har satset så stort. Vi er entusiastiske, og håper å overraske og begeistre publikum når den tid kommer.

5 Hvilken musikk hører du helst på selv?

– Heldigvis er det ikke min musikksmak som skal prege Radio 1, men takk som spør. Jeg ble tidlig miljøskadet av min far, som, etter å ha vært pikkolo på Amerikalinjen eller noe, tok med seg lyden av Motown hjem til platespilleren.(Vilkår)