– Dette har vært en lang tur. Vi har fløyet omkring i Brasil. Det har vært mange timer på fly. Nå skal jeg i hvert fall hjem å dusje, og hjem til kona. Jeg skal nok kjøpe en bukett blomster til henne i dag, sier Svein Richard Brandtzæg fra bilen på vei fra Gardermoen.

Forrige torsdag kastet han seg på flyet for å ta kontroll over den stadig voksende krisen ved Hydros gigantiske alumina-raffineri i delstaten Pará i Brasil, som har måttet halvere produksjonen på ordre fra domstolene.

Vel hjemme igjen, og etter flere samtaler med lokale og sentrale myndigheter, er det fortsatt uklart hva som må til for å løse floken.

– Det er for tidlig å si, men jeg opplever at vi har kommet inn på et konstruktivt spor og det er i dialogen vi er inne i det handler om. Detaljene skal vi komme tilbake til, sier han.

– Hva mener du med konstruktiv?

– Det har vært en utveksling av informasjon fra begge hold, og igjen, det har vært god dialog mellom Hydro og myndighetene.

Skal løses «The Hydro Way»

Alunorte er verdens største raffineri av bauksitt til alumina, som er den viktigste ingrediensen i aluminium. Hydro produserte hele 6,4 millioner tonn ved anlegget i fjor, til en verdi på 18,5 milliarder kroner

Etter et kraftig regnskyll i februar som medførte oversvømmelser og store ødeleggelser, har mange pekt på Hydro og det gigantiske alumina-raffineriet Alunorte som kilden til forurenset drikkevann. Hydro sier det ikke er bevist at selskapet er kilden, men Hydro er av en lokal domstol blitt pålagt å halvere produksjonen ved Alunorte.

Mens problemene har tårnet seg opp ved anlegget har Brandtzæg hatt møter med guvernøren i Pará, senator Flexa Ribeiro som representerer Pará, og den brasilianske ministeren for nasjonal integrering.

– Onsdag hadde vi også møte med statsadvokaten for føderalt og statlig nivå. Der ble vi enige om å fortsette dialogen. Det var konstruktive møter. Vi ønsker å løse dette på «The Hydro Way», sier han.

Må kjøpe fra konkurrenter

På under en uke har Brandtzæg byttet ut områdesjefen på Alunorte med sin «beste mann», finansdirektør Eivind Kallevik, satt ned en egen krisegruppe og hyret inn det brasilianske miljøkonsulentselskapet SGW Services.

Mens Brandtzæg prøver å finne en løsning med myndighetene, frykter aksjeanalytikerne at Hydro kan gå tom for alumina, den viktigste ingrediensen i produksjon av aluminium. I stedet må Hydro kjøpe fra konkurrentene i de internasjonale markedene, og det er ventet at prisen vil stige med redusert tilbud fra Alunorte.

Ifølge Hydros informasjonssjef Øyvind Breivik har selskapet god kontroll over situasjonen.

– Vi har allerede sikret oss laster i det eksterne markedet, sier han.

Omtrent halvparten av aluminaen Hydro produserer blir sendt til Hydros egne aluminiumsverk. Resten blir solgt til konkurrentene. Hvis krisen drar ut betyr det derfor at Hydro må ut å kjøpe alumina fra konkurrentene som de igjen selger til sine kunder, og konkurrenter.

– Det vil ha en finansiell effekt i den forstand at vi må kjøpe til en kost som er høyere enn hva vi selv kan produsere for, men vi håper selvsagt at vi får avklart situasjonen, slik at det bare blir et lite antall laster som må kjøpes eksternt, sier han.

I teorien

Da den lokale domstolen ba Hydro halvere produksjonen, ba de også om at det nyeste av to deponier for bauksittavfall skulle stenges ned.

Ifølge analytiker Eivind Sars Veddeng i DNB Markets kan ikke Alunorte gå for fullt før begge deponiene er i drift.

– Det er klart at du ikke vil kunne klare å starte opp igjen på 100 prosent med mindre du får startet det nye deponiet, men da må de klare å få på plass tillatelsen, sier han.

Brandtzæg har selv vært og sett på anlegget, og mener produksjonen kan gå for fullt med bare ett deponi. I teorien.

– I teorien kan vi kjøre på fullt, men dette er noe som blir en avklaring for myndighetene.

Men kan produksjonen gå for fullt uten det nye deponiet?

– I teorien kan vi kjøre full produksjon, men vi ønsker å bruke det nye deponiet, sier Hydro-sjefen. (Vilkår)

Storbrann i Oslo