Vanskeligheter med å få plass til annonsene på tradisjonell TV førte til et uventet oppsving for annonseringen på internett i juni. For aller første gang har tallene for annonsering på internett gått forbi kommersielle TV-kanaler, melder Kampanje.
I juni formidlet mediebyråene 684,5 millioner kroner inn i markedet for merkevareannonsering. Av dette gikk hele 261 millioner til annonsering på de ulike plattformene som går under kategorien «internett». Kommersiell TV mistet 4,9 prosent av omsetningen og fikk 202 millioner reklamekroner. Det er første gang annonsering på internett er større enn TV i en enkelt måned.
– Isolerer vi juni og sammenligner med juni 2016, så har TV en tilbakegang på 4,6 prosent. Det gjør at internett-gruppen har størst markedsandel med 38,1 prosent i juni, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen til Kampanje.
Avisene taper fortsatt mest
Hele første halvår sett under ett har derimot TV en total markedsandel på 38 prosent mot 34,2 prosent for internett. De store taperne på annonsemarkedet de første seks månedene i år har vært dagspressen og ukepressen som har mistet henholdsvis 20,1 og 23,6 prosent av inntektene.
I VG opplever kommersiell direktør Christian Haneborg økte digitale inntekter, og økningen er spesielt knyttet til innholdsmarkedsføring.
– Vi registrerer at stadig mer penger flyttes til denne digitale kategorien, innholdsmarkedsføring er blitt en stor vinner, sier Haneborg til Kampanje.
(©NTB)(Vilkår)