Stuttgart, Tyskland: For knapt 500 år siden skal etter sigende Martin Luther ha naglet den katolske kirke fast på en kirkedør i Wittenberg ved å offentliggjøre 95 teser som avkledte kirkens hyklerske bruk av avlatsinstituttet.

Bare en halvtimes frisk kjøring unna Wittenberg ligger byen Leipzig, som blant annet er kjent for å ha fostret komponisten Richard Wagner og for å være en av de aller tristeste byene i DDR.

Av mer viktig trivia må det nevnes at bilprodusenten Porsche har en fabrikk hvor det skapes mesterverk, som nå av syke grunner også er konvertert til noe som nok bryter mot de fleste av Luthers 95 teser. Porsche Panamera har nemlig blitt befengt med bilverdens svar på avlat: hybriddrift.

 

Porsche Panamera er en voldsom bil på mange måter. DN har tidligere testet turboversjonen, som nå er kommet i en enda heftigere utgave med 50 ekstra hestekrefter. Nå kommer bilen i tillegg med en kraftig dieselmotor samt denne underlige skapningen Panamera Hybrid.

For å ta det beste først: Porsche Panamera Turbo S er brutal og vanvittig kjøremaskin med skremmende god komfort og ditto kjøreegenskaper. At dette slagskipet på to tonn virkelig kan gå fra null til hundre på 3,8 sekunder, er ufattelig. Under DNs testkjøring ble bilen faktisk klokket inn enda raskere. Fartsressursene er ekstreme. Panamera Turbo S kan kjøres like uanfektet og rolig i 50 som 300 kilometer i timen. Interiøret er en fryd for både kropp og øye, og kvaliteten på hele bilen virker å være total og upåklagelig.

Der Porsche Cayman kan se ut til å ha hentet navnet fra den frenologiske utformingen av en alligatorskalle, henviser sannsynligvis navnet Panamera til den ekstreme fedmen som går over det nordamerikanske kontinent. Panamera er en fet bil i ordets rette forstand. Den eser ut i alle retninger, men det er en veltrimmet fedme. Kritikk mot dens utseende er omfattende, men bilen har åpenbart karakter. Og ikke minst ser man at det er en Porsche, der linjene klart slekter på ikonet 911 og resten av Porsche-historien.

 

Porsche har valgt å ikke innta dogmet om 250 km/t-grense som de andre tyske produsentene i paternalismens navn har pålagt seg selv. DN fikk ikke testet toppfarten på Turbo S-versjonen, men de 50 ekstra hestekreftene tilsier at den neppe går særlig tregere enn da DN kjørte den vanlige Turbo-versjonen i over 300 km/t i 2009. I så måte faller både hybrid- og diesel-Panamera fullstendig gjennom. Og sett opp mot Turbo S faller faktisk Panamera S Hybrid gjennom på absolutt alle andre vitale punkter, med mulig unntak på pris. Den kjører dårligere, føles tyngre, har dårlige bagasjerom, mer slumsete understell og er generelt blottet for Panameras ellers ekstreme egenskaper. Sammenlignet med andre biler er det selvfølgelig ikke så ille, men når man vet hva utgavene med ren forbrenningsmotor presterer, så blir dette bare trist.

Drivlinjen på hybridkonseptet er det samme som på VW Touareg Hybrid. Og i likhet med Touareg er hybrid på denne bilen fullstendig bortkastet for alt annet enn potensielle eieres trang til å grønnvaske sitt eget forbruk og samtidig kjøpe seg selv et avlat.

Noen små fiffige detaljer har dog bilen. Den kan kjøres på ren elkraft over korte strekninger. Elmotoren er koblet på før girkassen, og dermed slipper man fjaset Lexus RX450h for eksempel har ved å ha flere separate driftssystemer foran og bak. Alt dette er greit nok, men hvorfor implementere noe slik surr når besparelsene er marginale, drivstofforbruket langt over en normal bil og prestasjonene ikke spesielt imponerende? Jo. Akkurat: Avlat og grønnvasking. Hykleri og tøys.

Det eneste positive er at hybridversjonen nok har lavere utslipp av nitrøse gasser og partikler, noe spesielt diesel er dårlig på. Men ellers er det ikke noe å tenke på. Skal man ha Panamera, må man selvfølgelig ha V8-bensinmotor. Alt annet blir for dumt. Det like greit å sitte i baren etter at isfjellet er truffet fremfor å stresse rundt og forsøke å lense skipet. I motsatt ende er sannsynligvis Panamera Turbo S verdens aller beste og mest anvendelige bil uansett genre.

 

Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.