Avisen har også radarbilder som viser at fregatten holdt høy fart og stø kurs mot tankskipet, til tross for gjentatte advarsler om at de kom til å kollidere.

Lydloggen viser at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt.

Uten å være sikker på om det er fregatten som kommer mot dem, spør «Sola TS» om det er «Helge Ingstad» som kommer mot dem. Dette bekrefter krigsskipet fem sekunder etter.

I tiden som følger ber tankskipet fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord.

Svaret fra fregatten er ifølge lydloggen: «Da går vi for nærme blokkene.»

«Sving styrbord, hvis det er du som kommer. Altså, du har …», svarer «Sola TS» blant annet.

– Det blir en kollisjon

Senere gir tankskipet følgende beskjed: «Helge Ingstad! Drei!», før de tre sekunder etter sier: «Det blir en kollisjon her da».

Fregatten hadde en fart på 17 knop da skipene kolliderte.

Kontakten med «Helge Ingstad» blir sporadisk etter dette, og det ljomer kraftig fra fregattens alarmer. «Vi har slått alarm. Prøver å få kontroll på situasjonen», sier de til vaktsentralen, ifølge VG.

Avisen har informert Forsvaret om at de har lydlogg og radarbilder fra ulykken. De ønsker ikke å kommentere dette.

Navigasjonstrening

Nato har bekreftet at fregatten trente da kollisjonen skjedde.

I en nyhetsmelding, skriver forsvarsalliansen at KNM Helge Ingstad «seilte i indre fjorder for navigasjonstrening» før ulykken.

– De navigerte med en vaktsjef og en assisterende vaktsjef. En vaktsjef er utdannet navigatør, mens en assisterende vaktsjef ikke er fullverdig opplært, sier Torill Herland, kommandørkaptein og kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, til NRK.

Kritiserer sjøtrafikksentralen

Fedje VTS er sjøtrafikksentralen som har ansvar for skipene i området. Den danske styrmannen Per Odmand Jørgensen var i nærheten av ulykken med skipet «Pioneer Knutsen», og fulgte situasjonen over sambandet. Han sier til VG at han undret seg over at han hørte lite til Fedje VTS mens kollisjonen var i ferd med å skje.

– Personlig er jeg veldig overrasket over at Fedje VTS var litt passive, for det som skjedde her er noe som ikke skal skje i det hele tatt. Det kan skje ute på havet, men innenfor deres trafikkområde, som er overvåket på radar og så videre, skal det ikke skje. Derfor tok det en stund før jeg skjønte hva som hadde skjedd. Alt var bare feil, sier han til avisen.

Kystverkets regiondirektør i Vest, Jon Erik Hagen, svarer slik på kritikken:

– Vårt mål er at Fedje VTS alltid skal være aktiv, men noen ganger må man undersøke ting litt nærmere. I tillegg til å samarbeide med politiet og havarikommisjonen, har vi satt ned en egen gruppe for å se på egne rutiner, og prosessen knyttet til hendelsen, sier Hagen til VG.

Har sikret datamateriale

Havarikommisjonen har fått tak i datalogger og elektronisk informasjon fra den havarerte fregatten og jobber med å analysere materialet.

Avdelingsdirektør Dag S. Liseth i Havarikommisjonen vet foreløpig ikke om datamaterialet inneholder lydopptak av hva som ble sagt på broen.

– Jeg er ikke helt kjent med innholdet ennå. Dette er ting vi sitter og analyserer for å se om det kan bidra til å forstå hendelsesforløpet. Noe av det vi har fått fra skipet er datalogger, sier han til NTB.

Lørdag ble skipet ferdig sikret med stålvaiere og bolter, og fire personer fra Forsvaret tok seg for første gang siden ulykken om bord. Den neste tiden skal skipet klargjøres for heving.

– Godt bilde av hendelsesforløpet

Parallelt med Havarikommisjonens undersøkelser, etterforsker politiet ulykken. Seksjonssjef Frode Karlsen i Vest politidistrikt sier til Bergens Tidende at de har dannet seg et godt bilde av hendelsesforløpet knyttet til ulykken, men ønsker ikke å gå inn på detaljer.

– På generelt grunnlag vil etterforskning av ulykker handle om å bringe på det rene om det har forekommet menneskelig eller teknisk svikt – eller en kombinasjon av de to, sier han.

– Er det grunn til å tro at årsaken til denne ulykken skyldes en teknisk svikt?

– Det kan vi ikke utelukke, men vi har ingen grunn til å tro det, sier Karlsen til avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.